STV2300 - Komparativ politikk 2 (fordypningsemne) (høst 2014)

SAMFUNNSVITENSKAPELIG EMBETSEKSAMEN HØST 2014

Statsvitenskap – STV2300, Komparativ politikk, fordypning

4 timer

 

Besvar én av følgende to oppgaver (oppgave 1a-c eller oppgave 2a-c):

 

Oppgave 1

  1. Redegjør først kort for forskjellen på et minimalistisk og maksimalistisk demokratibegrep og for «demokrati» som kategorisk konsept (dikotomt konsept) og skalakonsept (kontinuerlig konsept).

 

  1. Hva forteller forskningslitteraturen om økonomiske faktorers betydning for demokrati? Presiser gjerne hva du legger i begrepene «demokrati» og «økonomiske faktorer» innledningsvis.

 

  1. Reflekter til slutt kort over hvorvidt organiseringen av den utøvende og lovgivende makt kan redusere risikoen for «mislykket demokratisering» (det vil si for at nye demokratier ikke forblir demokratiske).

 

Bruk som overskrift: Demokrati og demokratisering

 

Merk: Besvarelsen av spørsmål b) er ment å utgjøre hoveddelen (minst 50 prosent) av oppgaven. Den siste delen (c) vil telle minst, og er dermed ment å være kortere enn det første leddet (a). Selv om oppgaven er delt inn i tre deler (a-c), må du gjerne besvare den med en enhetlig tekst (dvs. som et sammenhengende essay).

 

Oppgave 2

 

  1. Redegjør først kort for hvilke hovedtyper av regjeringer som finnes (hva gjelder antall partier og parlamentarisk grunnlag/støtte) og forklar hva et «regjeringsskifte» kan sies å innebære.

 

  1. Hva kan forklare variasjoner i regjeringsstabilitet/ustabilitet i europeisk politikk? Med andre ord: Hvilke faktorer synes å forklare regjeringers varighet? Illustrer gjerne diskusjonen med konkrete eksempler (fra ulike land).

 

  1. Reflekter til slutt kort over hva slags regjeringstyper som kan assosieres med henholdsvis «majoritetsmodellen» og «konsensusmodellen» for demokrati (Arend Lijpharts demokratimodeller). 

 

Bruk som overskrift: Regjeringstyper og regjeringsstabilitet

 

Merk: Besvarelsen av spørsmål b) er ment å utgjøre hoveddelen (men ikke nødvendigvis minst 50 %) av oppgaven. Den siste delen (c) vil telle minst, og er dermed ment å være kortere enn det første leddet (a). Selv om oppgaven er delt inn i tre deler (a-c), må du gjerne besvare den med en enhetlig tekst (dvs. som et sammenhengende essay).

Publisert 2. okt. 2015 10:44 - Sist endret 2. okt. 2015 10:44