STV4103B – Spillteori, kommunikasjonsteori og forhandlingsteori
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet, som er organisert i tre deler, gir en drøftende innføring i implikasjonene for politisk analyse av ulike forutsetninger om rasjonalitet. I emnets første del gis det et grunnlag for å anvende spillteoretiske modeller samt drøfte spillteoriens rekkevidde og begrensninger. I emnets annen del gis det på samme måte et grunnlag for å analysere språklig kommunikasjon: samtaler eller ”interlokusjoner”, med utgangspunkt i J. L. Austins språkfilosofi (“How to do things with words”) og spillteorien; likeledes retorikk og propaganda. Forholdet mellom kommunikativ og strategisk interaksjon i ulike betydninger av disse uttrykkene diskuteres i den forbindelse. I emnets siste del gis det et grunnlag for å analysere forhandlinger.
Gjennomgåelsen tar opp i seg og belyser de foregående emner, således “deliberasjon”, idet både spillteorien og det språkfilosofisk funderte rammeverk for analyse av interlokusjoner blir utnyttet. Arbeidet i emnet omfatter øvelsesoppgaver. Emnet er utarbeidet med sikte på å favne vidt når det gjelder ulike studieområder innen statsvitenskapen.
Hva lærer du?
Det er et siktepunkt at en skal bli bedre i stand til å lytte seg til underliggende forutsetninger i institusjoner, tradisjoner og interaksjonsforhold, og til å gjøre rede for både slike og andre forutsetninger på en systematisk og presis måte. Likeledes er det et mål at du skal bli bedre i stand til på en presis og systematisk måte å klarlegge konsekvensene av de forutsetninger som gjøres, dette med tanke på så vel faglig analyse som deltagelse på ulike nivåer i samfunnsliv og yrkesliv - fra det lokale til det internasjonale.
Opptak og adgangsregulering
Emnet er forbeholdt studenter på masterprogrammet i statsvitenskap.
Det er mulig å søke om å bli opptatt som hospitant på dette emnet.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Bachelorprogram i statsvitenskap eller tilsvarende.
Anbefalte forkunnskaper
Bachelorprogram i statsvitenskap eller tilsvarende.
Det er en fordel at man finner seg til rette med formell analyse, likeledes at man har sans for språkets mange nyanser. Det kan også være en fordel at det er et empirisk område man har et rimelig godt grunnlag i – med tanke på anvendelser i en emneoppgave. Samtidig er det et emne man godt kan ta helt i begynnelsen av masterstudiet. Det vil gi et teoretisk grunnlag som kan komme godt med i andre emner.
Undervisning
Undervisningen gis i form av kombinerte forelesninger og seminarer. Det vil arrangeres økter à tre undervisningstimer, der to er viet forelesning og én oppgaveløsning. Gjennomgåelsen av oppgavene vil bli basert på deltagernes eget arbeid med disse. I det hele tatt vil det bli lagt vekt på en åpen form med muligheter for diskusjon.
Undervisningssted for emnet er Universitetet i Oslo, Blindern, eller eventuelt andre undervisingslokaler i Oslo. Undervisningen foregår intensivt i en periode på 5. uker, med eksamen i den 6. uken. Emnet er en del av det ordinære studietilbudet. Undervising vil stort sett foregå på dagtid. For detaljer, se emnets semestersider. Fronter kan bli brukt i undervisningen.
Eksamen
Du blir vurdert ut fra en skoleeksamen på 6 timer. Det skal også leveres inn en øvings- eller kvalifiseringsoppgave i rimelig tid før skriftlig eksamen, og den vurderes til bestått/ikke-bestått. Øvingsoppgaver og lignende som skrives underveis inngår ikke ved karakterfastsettelsen. Det gis bokstavkarakter på skriftlig eksamen.
Det samfunnsvitenskapelige fakultet er ansvarlig for eksamensgjennomføringen og eksamenssted er Universitetet i Oslo, Blindern, eller eventuelt andre eksamenslokaler i Oslo.
Hjelpemidler
Ordbok. Ordbøker må leveres inn til instituttet for gjennomsyn minst en dag før skoleeksamen.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
En student som har en funksjonshemming og/eller kroniske eller akutte helseproblemer som fører til vesentlige ulemper i eksamenssituasjonen i forhold til andre studenter, kan søke om tilrettelegging ved eksamen. Mødre som ammer kan søke om tilleggstid på eksamen. Søknad om tilrettelagt skoleeksamen sendes til Det samfunnsvitenskapelige fakultetet. Søknad om tilrettelegging i andre typer eksamen, sendes til emneeier/institutt.
Evaluering av emnet
Det foretas underveisevalueringer av emnet hver gang det arrangeres undervisning. Det foretas en periodisk sluttevaluering hvert fjerde år.
Tilsynssensor har ansvar for vurdering av emnet, og han/hun skriver en årlig rapport.