STV4104 – Tekstanalyse, 15 SP
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnets formål er å gi en innføring i flere forskjellige tradisjoner for og tilnærminger til analyse av tekster. Sentrale teoretiske perspektiver på teksters samfunnsmessige og politiske betydning skal presenteres. Det viktigste formål med emnet er imidlertid å utvikle den metodisk bevissthet og de ferdigheter som trengs for å gjennomføre gode tekstanalyser i praksis. Dette vil i stor grad skje gjennom arbeid med eksempler og øvelser.
Emnebeskrivelse (utfyllende informasjon om lover, regler og forskrifter tilnyttet emnet)
Hva lærer du?
Emnet skal lære deg å arbeide med tekster som samfunnsvitenskapelige analyseobjekter. Du vil bli kjent med sentrale begreper, analysestrategier og metoder for arbeid med tekster. Du vil bli i stand til selv å gjennomføre metodisk velfunderte tekstanalyser, og du vil bli en mer reflektert og kritisk leser av andres tekstanalyser. Du vil lære mest om kvalitative metoder, men vil også bli fortrolig med et par metoder for kvantitativ innholdsanalyse.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Bachelor i statsvitenskap eller tilsvarende.
Anbefalte forkunnskaper
Bachelor i statsvitenskap eller tilsvarende.
Undervisning
Emnet vil bestå av 8 dobbelttimer forelesning og 3-6 dobbelttimer seminar (avhengig av antallet studenter). For å få emnet godkjent, må du delta på seminarene. Det er obligatorisk deltakelse i undervisningen (minst 2/3 av hele emnet). Antallet seminartimer og tidspunktet for dem vil bli avtalt ved emnets begynnelse.
Eksamen
Arbeidet innenfor emnet skal lede frem til et skriftlig arbeid med selvvalgt problemstilling på 20-30 sider. Du skal utarbeide en skisse til hjemmeoppgaven på 5 sider som skal presenters muntlig på et seminar og som vurderes av emneholder til godkjent/ikke godkjent. For å få emnet godkjent er det et krav om at problemstillingen/skissen reflekterer sentrale deler av pensum i emnet. Det gis bokstavkarakter på hjemmeoppgaven.