Vertsinstitusjoner våren 2023

​Agenda

Tankesmien Agenda er en partipolitisk uavhengig tankesmie som bidrar til samfunnsanalyse og politikkutvikling for det moderne sentrum-venstre.

Tankesmien Agenda deltar i den løpende samfunnsdebatten, foreslår politikk og bidrar til kunnskapsformidling. I løpet av ett år arrangerer Agenda 50-60 møter, skriver 3-400 kronikker, gir ut 70-80 podkastepisoder, lanserer mellom 10-20 notater, og deltar i en stor andel debatter, paneler og møter.

Les mer om Agenda

Antall praksisplasser: 1

Mulige arbeidsoppgaver

Praktikantene vil inngå i den daglige driften sammen med resten av gjengen i Agenda, herunder å bidra i utredninger og analyser, deltagelse i samfunnsdebatten, planlegging og gjennomføring av arrangementer med videre.

Utvelgelseskriterier

  • Faglige kvalifikasjoner. Det vil si relevant fagbakgrunn og/ eller erfaring fra samfunnspolitisk arbeid.
  • Skriftlig og muntlig formuleringsevne på norsk og engelsk
  • Personlig egnethet

​Arbeids- og inkluderingsdepartementet - Stabsavdelingen

Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) har ansvaret for arbeidsmarkedspolitikken, inntektspolitiske spørsmål, arbeidsrett, arbeidsmiljø og sikkerhet, inkluderingspolitikken, pensjonspolitikken og velferdspolitikken. Departementet forvalter rundt en tredjedel av statsbudsjettet. Vi er om lag 240 ansatte fordelt på syv avdelinger og en presse- og kommunikasjonsenhet.

Praksisplass i Stabsavdelingen

Stabsavdelingen (STA) i AID har ansvar for departementets organisasjon og fellessystemer, som organisasjonsutvikling, personalpolitikk og arbeidsgiverfunksjonene i departementet. Vi ønsker nå en student til HR-seksjonen som skal bidra i et pågående prosjekt knyttet til kartlegging av ansattreisen. Vi skal blant annet se nærmere på hvilke strategier og virkemidler som bidrar til forebygging av tidligpensjonering og hva som gjør det mer attraktivt for seniorer å fortsette i arbeid. Dette arbeidet vil danne grunnlaget for departementets egen strategi for seniorpolitikk, herunder valg av virkemidler. Det kan også bli aktuelt å bidra inn i andre deler av prosjektet, der vi skal kartlegge flere sider ved vår livsfasepolitikk.

Antall praksisplasser: 1

Arbeidsoppgaver:

  • Gjennomføre intervjuer med ansatte i departementet
  • Sette seg inn i forskning og utvikling på området og sammenstille en rapport
  • Dersom det er tid: lage forslag til strategi for departementets seniorpolitikk, eventuelt også departementets livsfasepolitikk

Du vil få et selvstendig ansvar for oppgavene dine, med god støtte fra ansatte i HR-seksjonen. Vi søker en selvgående student som liker å ta initiativ. Du må ha gode analytiske evner og god skriftlig fremstillingsevne. Bidraget ditt vil ha stor verdi for utviklingen av senior- og livsfasepolitikken i departementet.

Vedlegg til søknaden: 

  • Karakterutskrift
  • Utdrag av egenskrevet fagtekst på inntil 2 sider, for eksempel fra tidligere innlevert oppgave

Aktuelle kandidater blir kalt inn til intervju.

Attac Norge

Attac Norge jobber mot global ulikhet og for en rettferdig og bærekraftig økonomi. Vi sprer informasjon om Norges rolle i den globale økonomien, utarbeider alternativer der vi ser det nødvendig og arbeider for å styrke gjennomsiktighet og demokratisk deltakelse i politiske og økonomiske beslutninger. 

Tematisk jobber vi blant annet med internasjonale handelsavtaler og global finans. De siste årene har vi fokusert på den digitale økonomiens makt over samfunnsutviklingen, behovet for et politisk mandat for penge- og finanspolitikken, og hvordan økonomiske interesser undergraver miljøtiltak. For å rette søkelyset på disse problemstillingene utarbeider vi kampanjer i sosiale medier, politiske notater, lager podkast, jobber med redaksjonelle medier, arrangerer debatter, skoleringer og aksjoner, med mer.

Attac Norge er en frivillig drevet, partipolitisk uavhengig medlemsorganisasjon drevet av kunnskapsbasert aktivisme. Vi holder til på Tøyen i Oslo.

Les mer om Attac

Antall praksisplasser: 1

Mulige arbeidsoppgaver

  • Lage en selvstendig politisk analyse (som kort rapport, policynotat eller annen form for presentasjon) som bidrar til vårt arbeid på et tematisk område, som grønn økonomi, digital økonomi eller annen dagsaktuell problemstilling.
  • Arbeide med formidling av komplekse temaer i sosiale medier, digitale kanaler og tradisjonelt mediearbeid
  • Delta i politisk påvirkningsarbeid opp mot politikere og organisasjoner.
  • Delta på og planlegge arrangementer
  • Delta i daglig drift av organisasjonen
  • Hos oss vil du få mulighet til å gjøre akademisk kunnskap til praktisk politisk arbeid.

Utvelgelseskriterier

  • Kunnskap om og interesse for våre tematiske arbeidsområder
  • God skriftlig og muntlig formuleringsevne og interesse for formidling       
  • Erfaring fra frivillige organisasjoner eller politisk arbeid teller positivt
  • Ekstra dokumentasjon til søknaden
  • Karakterutskrift

Bufdir

Bufdir tilbyr to praksisplasser i avdeling for likestilling og universell utforming. Avdelingens oppgaver er underlagt Kulturdepartementet (KUD), og omhandler likestilling og ikke-diskriminering særlig knyttet til kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse og seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, og kombinasjoner av disse forholdene. Vi arbeider også for å nå regjeringens målsetting om et universelt utformet samfunn.

Bufdir jobber med forskning og analyse om likestilling, vi følger og samordner handlingsplaner, forvalter tilskudd, lager veiledere og samarbeider med aktører regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Les mer om Bufdirs arbeid med likestilling og ikke-diskriminering her. 

Antall praksisplasser: 2

Arbeidsoppgaver

Den norske likestillingspolitikken bygger på et prinsipp om at alle myndigheter og sektorer har ansvar for å fremme likestilling på sine områder. 

Du vil være med i arbeidet med å utarbeide veiledning til offentlige myndigheters plikter til å jobbe aktivt og forebyggende for å sikre likestilling og hindre diskriminering (offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt). 

Første steg blir å kartlegge og systematisere tilgjengelig kunnskap om offentlige myndigheters redegjørelser for arbeidet med likestilling. 

Blant relevante områder er: 

  • Bruk av tjenester, erfaring med tjenester og utfall (for eksempel vedtak)
  • Ubevisste fordommer og diskriminering
  • Språk, informasjon og kommunikasjon
  • Holdninger
  • Tilgjengelighet og rettigheter til personer med funksjonsnedsettelser
  • Budsjett og økonomi
  • Plan og styring
  • Kontroll og tilsyn

Studenten skal systematisere funn fra kartleggingen og utarbeide en rapport om funn i analysen. Endelig prosjektplan og fokus vil bli utarbeidet mellom studenter og saksbehandlere i direktoratet når studentene er på plass.

Det kan være aktuelt at studenten også bistår i noen av avdelingens øvrige oppgaver.

Hva vil studenten få ut av et opphold i Bufdir:
Gjennom en praksisplass i Bufdir vil studenten få innsikt i hvordan arbeidshverdagen i et direktorat er, og i forholdet mellom direktoratet og departement.

Studenten vil lære om likestilling og virkemidler Bufdir bruker for å sikre at private og offentlige aktører integrerer et likestillingsperspektiv i sitt arbeid.

I Bufdir vil studenten få oppfølging fra kompetente medarbeidere og få erfaring med å lage prosjektplan, gjennomføre analyse og skrive rapport.

Utvelgelseskriterier

  • Selvgående og initiativrik
  • Nysgjerrig på direktoratets oppgaver
  • Interesse for å jobbe i skjæringspunktet mellom fag og politikk
  • Analytiske evner
  • Erfaring og kompetanse med kvalitative og kvantitative metoder. Erfaring med tekstanalytiske verktøy er en fordel
  • Gode akademiske resultater
  • Ekstra dokumentasjon til søknaden
  • Vi ber om at eventuelle attester fra øvrige arbeidsforhold legges ved søknaden.

Aktuelle kandidater vil bli kalt inn til intervju.

Civita

Er du interessert i politikk, økonomi og samfunnsutvikling generelt? Da vil du ha stor nytte og glede av et praktikantopphold i tankesmien Civita.  

Civita er en liberal tankesmie med et ideelt mål. Civita skal formidle kunnskap og ideer som er tankevekkende og utvider rommet for den politiske debatten, og fremmer forslag til reformer av samfunnet. 

Som praktikant i Civita deltar du i det daglige arbeidet på lik linje med de fast ansatte, som skriver notater, rapporter og kronikker i media, og arrangerer forskjellige typer av fysiske og digitale debattmøter, seminarer og konferanser. 

Civita fungerer som et nettverk av personer med forskjellige politisk partitilhørighet, og fra ulike deler av samfunnet – akademia, næringsliv, media, organisasjonsliv og politikk. Civita opptrer uavhengig av politiske partier, interesseorganisasjoner og offentlige myndigheter. 

Civita har vært med på praktikantordningen siden 2018, og har veldig gode erfaringer med denne. I 2021 publiserte vi for eksempel en bok hvor de enkelte av kapitlene var skrevet av praktikantene. 

Ansvarlig for praktikantene i Civita er Jan Erik Grindheim, PhD. Hvis du vil ha mer informasjon om et praktikanthopphold hos oss, ta kontakt med ham på 90 91 99 39 eller janerik@civita.no.

Les mer om Civita

Antall praksisplasser: 2-3

Mulige arbeidsoppgaver

  • Praktikantene vil på lik linje med alle våre rundt 20 medarbeidere bidra i gjennomføringen av analyser og utredninger, vår deltagelse i samfunnsdebatten og vårt skoleringsarbeid gjennom møter og seminarer

Utvelgelseskriterier

  • Faglige kvalifikasjoner basert på informasjon fra skriftlig søknad og vedlagt cv samt personlig interesse og egnethet basert på intervju.  

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)

Vil du bidra til gode beslutningsgrunnlag for statlige tiltak? Vil du opparbeide deg relevant erfaring gjennom prosjektarbeid i en sentral statlig virksomhet?

Som statens fagorgan for blant annet økonomistyring og organisering og ledelse i staten skal Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) bidra til effektiv ressursbruk i staten. Praksisstudentene er knyttet opp mot Divisjonen for styring, organisering og ledelse (SOL), en divisjon med et stort og variert ansvarsområde. En viktig del av divisjonens arbeid er få frem kunnskap om tilstand, utviklingstrekk og endringsbehov i forvaltningen, og være et sentralt fagorgan for effektivisering og modernisering i offentlig sektor. 

Litt om hva du kan forvente hvis du får praksisemne hos oss: 

  • Spennende oppgaver og høyt tempo 
  • Bred kunnskap om offentlig sektor
  • Jobbe i en divisjon som jobber daglig med utredninger og analyser, kompetansetjenester knyttet til styring, regnskap og regelverk.
  • Gir mulighet for både praktisk og teoretisk utvikling.
  • Du får mulighet til å benytte de metodekunnskapene og de analytiske evnene du har opparbeidet deg på studiet. 

Vi har hatt svært god erfaring med praksisstudenter i 2017, 2019, 2020 og 2022. Både DFØ og studentene fikk mye ut av oppholdet og vi ser frem til å ta imot nye studenter i 2023.

Les mer om Direktoratet for forvaltning og økonomistyring.

Antall praksisplasser: 2

Mulige arbeidsoppgaver

  • Bidrag inn i prosjektarbeid
  • Analyseoppgaver
  • Bidrag inn i øvrige arbeidsprosesser internt i avdelingen
  • Administrative oppgaver
  • Mer konkret kan det bli aktuelt å delta i / gjennomføre ulike kartleggings- og analysearbeider knyttet til eksempelvis virksomhetsstyring, etatsstyring, effektiv ressursbruk og organisering i forvaltningen. Det vil også være aktuelt å delta i utvikling av veiledningsmateriale og gjennomføring av kurs og andre kompetansetjenester, samt delta i løpende oppgaver innenfor enhetens ansvarsområde. For øvrig delta i det daglige arbeidet i divisjonen.

Utvelgelseskriterier

  • Interesse og engasjement for statlig styring og organisering
  • Analytiske evner
  • Erfaring og kompetanse med kvantitative og kvalitative metoder
  • Ekstra dokumentasjon til søknaden
  • Karakterutskrift fra bachelorstudiet
  • Eventuelle attester fra øvrige arbeidsforhold

Folk og Forsvar

Folk og Forsvar er en paraplyorganisasjon for rundt 60 landsomfattende organisasjoner, deriblant LO og NHO. Vi er tverrpolitiske, og ble opprettet etter enstemmig stortingsvedtak i 1951. Hovedoppgaven vår er å spre informasjon og kunnskap om forsvars- og sikkerhetspolitikk til det norske folk. Ungdom/skoleverk er en prioritert målgruppe for aktiviteten.

Vi dekker et bredt spekter av temaer relatert til sikkerhetspolitikk, både nasjonalt og internasjonalt. Informasjonsaktiviteten vår omfatter å holde foredrag, arrangere seminarer og fagdager, og å skrive og publisere aktuelle artikler, temasider og undervisningsopplegg på våre nettsider. Vi gir også ut et månedlig nyhetsbrev, og har et digitalt, sikkerhetspolitisk leksikon. Tidvis arrangeres det studieturer i inn- og utland.

Les mer om Folk og Forsvar.

Antall praksisplasser: 2 

Mulige arbeidsoppgaver 

  • Skrive og publisere nye artikler til nettsiden vår, samt å oppdatere eksisterende artikler og undervisningsopplegg
  • Bidra med oppdateringer og nye innlegg til vårt digitale sikkerhetspolitiske leksikon
  • Holde foredrag om ulike forsvars- og sikkerhetspolitiske temaer, samt lede vårt rollespill «fred og konflikt» for elever på videregående skoler
  • Oppdatere eksisterende eller lage nye foredrag, ved behov
  • Bidra til daglig drift og diverse administrativt arbeid
  • Utvelgelseskriterier
  • Interesse for sikkerhets- og forsvarspolitikk
  • Gode skriftlig og muntlig formuleringsevne
  • Gode akademiske resultater og analytiske evner
  • Noe kjennskap til Forsvaret er en fordel

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • CV
  • Karakterutskrift fra bachelorstudiet og foreløpige resultater fra masterstudiet
  • Oppgi gjerne et par referansepersoner

Ipsos

Ipsos leverer pålitelig informasjon og forståelse av samfunnet, markeder og mennesker. I Ipsos jobber vi med analyser basert på hva befolkningen forteller oss om sine holdninger, preferanser og atferd. For å finne ut av dette benytter vi en rekke metoder – alt fra enkeltintervjuer, fokusgrupper og større paneler til befolkningsundersøkelser.

Vår primæroppgave er å identifisere hva ulike aktører trenger å vite om samfunnet, innhente pålitelige data om dette for deretter å analysere og formidle innsikten på en forståelig måte.

I vår avdeling, Public Affairs, jobber vi tett med kunder fra forskningsmiljøer, offentlig og privat sektor, politiske partier og media.

Vi er blant annet ansvarlig for innsamling av data til European Social Survey i Norge, og står også bak samfunnsundersøkelsen Ipsos’ Norsk Monitor. 

Ipsos er til stede i 90 land fordelt på alle verdensdeler og har totalt over 18 000 ansatte. Ipsos’ norske avdeling holder til på Sjølyst plass 2 på Skøyen med rundt 40 ansatte.

Antall praksisplasser: 2

Mulige arbeidsoppgaver

  • Gjøre research knyttet til anbudskonkurranser, innhente bakgrunnsdata og relevant informasjon.
  • Bidra med rapportering på eksisterende prosjekter, for eksempel ved å fremstille datamateriale grafisk, analysere og tolke resultater etc.
  • Bidra i analyse og rapportering på data fra Norsk Monitor.

Kommunal- og distriktsdepartementet - Planavdelingen

Ønsker du praksis i et stort og spennende departement? Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har i flere år tatt imot studenter fra statsvitenskap og vi ønsker å ta imot flere. Du vil få innsikt i arbeidshverdagen i et departement og jobbe i skjæringspunktet mellom fag og politikk sammen med dyktige medarbeidere.

KDD har ca. 380 ansatte og er faglig sekretariat for kommunal- og distriktsministeren og hans politiske stab. Departementet har en rekke underliggende etater og virksomheter. Les mer om KDD her.

Planavdelingen er en av åtte fagavdelinger i departementet og har i underkant av 45 ansatte. De fleste jobber med saker knyttet til plandelen av plan- og bygningsloven, men praksisplassen knytter seg til seksjon for By- og stedsutvikling som blant annet har ansvar for områdesatsinger i levekårsutsatte byområder, arkitektur, samordnet bolig-, areal og transportplanlegging, miljø og klima, barn og unges interesser i by- og stedsutvikling og oppfølging av bærekraftsmål 11 om bærekraftige byer og lokalsamfunn.

Antalt prakisplasser: 1

Mulige arbeidsoppgaver

Arbeidet vil i hovedsak være tilknyttet arbeidet med områdesatsinger. Regjeringen har i statsbudsjettet for 2023 foreslått å sette av 15 millioner kroner til områdesatsinger i nye byer. Staten har i dag et samarbeid om områdesatsinger med fem store byer og ønsker å utvide satsingen til flere. Dersom forslaget blir vedtatt av Stortinget, vil ordningen med tilskudd til nye byer bli utlyst i januar, med søknadsfrist 1. mars 2023.  Arbeidsoppgavene vil i hovedsak bestå av å gå igjennom innkomne søknader og lage en oppsummering og vurdering av dem i henhold til departementets kriterier for ordningen.

Andre aktuelle oppgaver kan være å delta i arbeidet med utvikling av statistikk og analyser og bidra til utvikling av indikatorer på levekår. Det kan også være aktuelt å delta i seksjonens øvrige arbeid med områdesatsinger; notater, utredninger, mediehenvendelser, samarbeid med kommuner som har områdesatsinger mv.

Ønskede kvalifikasjoner:

  • Interesse for og kjennskap til offentlig forvaltning, offentlig politikk og administrasjon, implementering og styring, god skriftlig fremstillingsevne og gode samarbeidsevner.

Ekstra dokumentasjon til søknaden:

  • Karakterutskrift
  • (Utdrag av) egenskrevet fagtekst på inntil 2 sider, for eksempel utdrag fra tidligere innlevert oppgave i statsvitenskap

Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju. 

Kommunal- og distriktsdepartementet - Regionalpolitisk avdeling

Ønsker du praksis i et stort og spennende departement? Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har i flere år tatt imot studenter fra statsvitenskap og vi ønsker å ta imot flere. Du vil få innsikt i arbeidshverdagen i et departement og jobbe i skjæringspunktet mellom fag og politikk sammen med dyktige medarbeidere. 

KDD har ca. 380 ansatte og er faglig sekretariat for kommunal- og distriktsministeren og hans politiske stab. Departementet har en rekke underliggende etater og virksomheter. Les mer om KDD her.

Praksis hos regionalpolitisk avdeling

Regionalpolitisk avdeling har ansvaret for å følge opp regjeringens distrikts- og regionalpolitikk, for å skape grunnlag for gode liv i hele landet. 

Avdelingen samarbeider med kommuner, fylkeskommuner, Innovasjon Norge, Siva og Forskningsrådet om distrikts- og regionalpolitikken. Avdelingen har Distriktssenteret som underliggende etat. 

Avdelingen er teamorganisert, med  varierte oppgaver som er aktuelle for et praksisopphold. Vi arbeider med næringsutvikling, for å fremme balansert regional utvikling, og å styrke tilgangen på relevant arbeidskraft. Vi samarbeider med andre departementer om for eksempel forvaltning av naturressurser, næringspolitikk, infrastruktur, høyere utdanning og kompetanse- og arbeidsmarkedspolitikk. Vi samarbeider også med andre departementer for å sikre gode tjenester til folk i alle deler av landet.

Andre av avdelingens arbeidsoppgaver kan også være aktuelle for en praktikant, som virkemiddelforvaltning, kommunikasjonsarbeid, lokaliseringspolitikk, regionale analyser og arbeid med innovasjon og utvikling i distriktskommuner. Arbeidsoppgavene vil bli tilpasset interessene hos de som søker seg til oss.

Utvelgelseskriterier:

  • Interesse for seksjonens arbeidsområder, innenfor feltet regional- og distriktspolitikk, næringsutvikling
  • Gode akademiske resultater
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
  • Pågangsmot og gode samarbeidsevner
  • Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • Karakterutskrift
  • (Utdrag av) egenskrevet fagtekst på inntil 2 sider, for eksempel utdrag fra tidligere innlevert oppgave i statsvitenskap
  • Kommunal- og distriktsdepartementet - Statsforvaltningsavdelingen 
  • Ønsker du praksis i et stort og spennende departement? Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har i flere år tatt imot studenter fra statsvitenskap og vi ønsker å ta imot flere. Du vil få innsikt i arbeidshverdagen i et departement og jobbe i skjæringspunktet mellom fag og politikk sammen med dyktige medarbeidere. 

KDD har ca. 380 ansatte og er faglig sekretariat for kommunal- og distriktsministeren og hans politiske stab. Departementet har en rekke underliggende etater og virksomheter. Les mer om KDD her.

Praksis hos Statsforvaltningsavdelingen

Praksisplassen vil være knyttet til Seksjon for samordning (SSA) i Statsforvaltningsavdelingen. SSA har ansvar for samordning av etatsstyringen av statsforvalterne, etatsstyring av Statsforvalternes fellestjenester, samordning av sikkerhetsarbeidet og stabsfunksjoner i avdelingen (virksomhetsstyring, intern styring og budsjett). Gjennom praksisplassen vil du få innsikt i etatsstyring av våre underliggende virksomheter og i vår samordning mellom 13 departement og 12 direktorat/tilsyn i styringen av statsforvalterne. 

Antall praksisplasser: 2

Mulige arbeidsoppgaver

  • Gjennomgang og sammenlignende analyse av statsforvalternes årsrapporter for 2022. Vi ønsker å se på styrker og svakheter ved årsrapportene, og mulig forbedringspotensial for effektrapportering.
  • Delta i utarbeidelsen og samordningen av tilbakemelding på årsrapportene til statsforvalterne: Hver statsforvalter får en årlig skriftlig tilbakemelding på sine resultater fra året før. Denne tilbakemeldingen utarbeides av berørte departementer og direktorat/tilsyn. SSA koordinerer dette arbeidet og gir i tillegg tilbakemelding til embetene på det administrative området.

Utvelgelseskriterier

  • Interesse for seksjonens arbeidsområder, spesielt etatsstyring og statsforvalterområdet
  • Gode akademiske resultater
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
  • Pågangsmot og gode samarbeidsevner
  • Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • Karakterutskrift
  • (Utdrag av) egenskrevet fagtekst på norsk på inntil 2 sider, for eksempel utdrag fra tidligere innlevert oppgave i statsvitenskap

Kommunal- og distriktsdepartementet, Avdeling for IT- og forvaltningspolitikk

Ønsker du praksis i et stort og spennende departement? Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har i flere år tatt imot studenter fra statsvitenskap og vi ønsker å ta imot flere. Du vil få innsikt i arbeidshverdagen i et departement og jobbe i skjæringspunktet mellom fag og politikk sammen med dyktige medarbeidere. 
KDD har ca. 380 ansatte og er faglig sekretariat for kommunal- og distriktsministeren og hans politiske stab. Departementet har en rekke underliggende etater og virksomheter. Les mer om KDD her.

Avdeling for IT- og forvaltningspolitikk (AIF har fire seksjoner. Les mer om AIF her. Felles for politikkområdene avdelingen har ansvar for er å utvikle en forvaltning som er effektiv, brukervennlig og har høy tillit i samfunnet. Det krever økt evne til innovasjon og fokus på digital transformasjon. Dette innebærer koordinert bruk av virkemidler som styring, organisering, ledelse, digitalisering, kommunikasjon, kompetanseutvikling, informasjonsforvaltning og innebygd personvern.

IT- og forvaltningspolitikken legger premisser for hvordan forvaltningen bør arbeide og være organisert. Politikken bygger på viktige verdier som effektivitet, rettssikkerhet (herunder likebehandling), faglig integritet, tillit og demokrati (herunder åpenhet). Avdelingen arbeider med ulike prosjekter innenfor disse områdene.

Konkrete arbeidsområder som studentene kan få anledning til å bidra i:

  • Tillitsreformen: KDD har et koordinerings- og pådriveransvar for tillitsreformen i offentlig sektor. [Les mer om tillitsreformen her Tillitsreform - regjeringen.no].
  • Innovasjon i offentlig sektor: Oppfølging av Meld. St. 30 (2019–2020) En innovativ offentlig sektor – Kultur, ledelse og kompetanse, som ligger til grunn for regjeringens politikk for innovasjon i offentlig sektor. 
  • Åpenhet i forvaltningen: Open Government Partnership (se mer om OGP her. Det viktigste virkemiddelet i OGP er de nasjonale handlingsplanene som skal utarbeides i samråd med sivilsamfunnet. En aktuell oppgave for hospitanten(e) er oppfølgingen av Norges handlingsplan 5.
  • Statens kommunikasjonspolitikk: Politikken ble fastsatt i 2009, og seksjonen arbeider med å innhente informasjon om hvordan den virker, og vurderer mulige endringsbehov. 
  • Informasjonsforvaltning og deling av data – innad i forvaltningen og fra forvaltningen til næringslivet og sivilsamfunnet. Oppfølging av stortingsmeldingen om Dataøkonomi.
  • Digitalisering på tvers av forvaltningsnivåer – organisering og styring av nødvendig samarbeid mellom staten og kommunene.
  • Styring og finansiering av felles IT-løsninger i forvaltningen.
  • Oppfølging av Personvernkommisjonens rapport NOU 2022: 11 Ditt personvern – vårt felles ansvar. Vurdering av tiltak for å styrke personvernet i Norge. Arbeidet vil skje i samarbeid med andre departementer. 
  • Avdelingen har etatsstyringsansvar for flere underliggende virksomheter. Det avholdes jevnlige etatsstyringsmøter med virksomhetene. Møtene krever både planlegging og oppfølging.
  • Vi vil tilby kompetansegivende og konkrete arbeidsoppgaver av ulik karakter, og vi vil diskutere disse med deg på forhånd. Det kan for eksempel være forberedelse av saker i avdelingen, utredningsoppgaver og forberedelse av, og deltakelse i, møter.

Antall praksisplasser: 2

Utvalgskriterier

  • Interesse for avdelingens arbeidsområder
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
  • Pågangsmot og gode samarbeidsevner
  • Studentenes beskrivelse av interesser og motivasjon vil bli tillagt større vekt enn karakterer. Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju.

Dokumentasjon som skal vedlegges søknaden

  • Karakterutskrift
  • (Utdrag av) egenskrevet fagtekst på inntil 2 sider, for eksempel utdrag fra tidligere innlevert oppgave i statsvitenskap

Kommunal- og distriktsdepartementet, Arbeidsgiverpolitisk avdeling

Ønsker du praksis i et stort og spennende departement? Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har i flere år tatt imot studenter fra statsvitenskap og vi ønsker å ta imot flere. Du vil få innsikt i arbeidshverdagen i et departement og jobbe i skjæringspunktet mellom fag og politikk sammen med dyktige medarbeidere. KDD har ca. 380 ansatte og er faglig sekretariat for kommunal- og distriktsministeren og hans politiske stab. Departementet har en rekke underliggende etater og virksomheter. Les mer om KDD her.

Arbeidsgiverpolitisk avdeling har ansvaret for den sektorovergripende arbeidsgiverpolitikken i staten. Målet er å bidra til at statlige virksomheter er kompetente arbeidsgivere med attraktive arbeidsplasser. Avdelingen tar blant annet initiativet til og følger opp sentrale arbeidsgiverpolitiske satsinger og er pådriver for og støtter arbeidet med omstilling, kompetanseutvikling, ledelse samt et inkluderende og mangfoldig arbeidsliv i staten. Praksisplassen er knyttet til den statlige arbeidsgiverpolitikken.

Mulige arbeidsoppgaver:

Vi ønsker at du skal få muligheten til å prøve deg innenfor flere av våre ansvarsområder. Vi ønsker særlig at du skal delta i vårt arbeid med ledelse og regjeringens tillitsreform (lenke til tillitsreformen/Hurdalsplattformen her).

Vi ønsker blant annet at du kan bidra med å: 

  • Hente inn kunnskap og sammenstille hvordan våre nordiske naboland  jobber med tillitsreform og tillitsbasert ledelse, lederoppfølging og lederutvikling mer generelt.
  • Delta i KDDs arbeid med tillitsreformen. 
  • Gjennomgå statsansatteundersøkelsen og arbeidsgiverbarometeret med fokus på ledelse, og gi en oppsummering av funn som kan være nyttige og viktige inn i vårt arbeid med ledelse.
  • Hvis tid: Bidra inn i vårt arbeid med oppfølging av aktivitets- og redegjørelsesplikten (ARP) og vårt arbeid med mangfold og inkludering

Antall praksisplasser: 1

Utvelgelseskriterier

  • Interesse for å jobbe i skjæringspunktet mellom fag og politikk.
  • Interesse for hvordan staten fungerer, og hva som skal for at departementer og direktorater er attraktive arbeidsplasser. 
  • Gode akademiske resultater.
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne.
  • Pågangsmot, godt humør og gode samarbeidsevner.

Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • Karakterutskrift
  • (Utdrag av) egenskrevet fagtekst på inntil 2 sider, for eksempel utdrag fra tidligere innlevert oppgave i statsvitenskap

Kommunerevisjonen, Avdeling for forvaltningsrevisjon

Avdeling for forvaltningsrevisjon i Kommunerevisjonen gjennomfører evalueringer av Oslo kommunes virksomheter ut fra bystyrets vedtak. Formålet med våre undersøkelser er blant annet å kontrollere at kommunens virksomheter og politikere sikrer at offentlige ressurser benyttes effektivt, og at innbyggerne får de tjenestene de har krav på. Analysene omhandler alle områder i kommunen som for eksempel skole, helse, miljø, samferdsel og byutvikling, og bidrar til å forbedre Oslo kommunes virksomhet. Vi er 21 meget engasjerte samfunnsvitere, økonomer, informatikere og jurister som synes det er moro og lærerikt å ha studenter i praksis. Vi har ansatte hos oss i dag som tidligere har vært i praksis.

Les mer om Kommunerevisjonen.

I Kommunerevisjonen får praksisstudentene jobbe med oppgaver innenfor ulike pågående undersøkelser og/eller med internprosjekter. Eksempler på aktuelle oppgaver:

  • Delta i designmøter ved planlegging av undersøkelser
  • Bidra ved valg av populasjon, utvalg, variabler, kilder, metoder mv.
  • Bidra til utledning og etablering av revisjonskriterier med utgangspunkt i lov, forskrift, politiske vedtak, anerkjent teori mv.
  • Delta i oppstartsmøter med kommunens virksomheter og byrådsavdelinger 
  • Bidra til utarbeiding og utsending av spørreundersøkelser 
  • Bidra til utarbeiding av intervjuguider, samt delta i og skrive referat fra intervjuer
  • Delta i innhenting, analyse og visualisering av kvantitative og kvalitative data 
  • Praktisk bruk av verktøy som R, Nvivo, Excel og Questback.
  • Lese og kommentere rapportutkast
  • Delta i presentasjoner av våre undersøkelser
  • Være til stede ved behandling av rapporter i kontrollutvalget og bystyrets organer
  • Delta i interne prosjekt- og statusmøter, avdelingsmøter, faglig forum mv.

Hva kan Kommunerevisjonen tilby praksisstudenter?

  • Praktisk bruk av både metodekunnskap, metodeverktøy og substanskunnskap
  • Et inkluderende arbeidsmiljø med lang erfaring fra praksisordningen
  • Kunnskap om Oslo kommune

Utvelgelseskriterier

  • Gode akademiske resultater
  • Motivasjon
  • Arbeid så langt i studiet 

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • Karakterutskrift

Kommunesektorens organisasjon (KS) 

KS er kommunesektorens organisasjon, og alle norske kommuner og fylkeskommuner er medlemmer. Vår visjon er selvstendig og nyskapende kommunesektor. Vi arbeider for å sikre kommunesektoren best mulige rammebetingelser for å kunne utvikle gode lokalsamfunn med lokalt tilpassede velferdstjenester. KS har som ambisjon å være en viktig utviklingspartner for våre medlemmer.

Kommunesektoren tilbyr inntil tre praksisplasser med forskjellige arbeidsoppgaver:

  • Lokal frivillighetspolitikk 
  • Ungdomsmedvirkning/ungdomsråd
  • Fritid barn og unge

Mulige arbeidsoppgaver knyttet til «Lokal frivillighetspolitikk»

Arbeidsoppgavene er knyttet til avdeling for Lokaldemokrati, europapolitikk og internasjonalt arbeid. Det er ønskelig at studenten studerer fenomenet «lokal frivillighetspolitikk» nærmere ved å finne ut : «Hva kjennetegner kommuner og fylkeskommuner som lykkes med samarbeid med frivilligsektor? Både se på tidligere vinnere og nominerte til prisen årets frivillighetskommune – i tillegg til andre som Frivillighet Norge mener utmerker seg».

Mulige arbeidsoppgaver knyttet til «Ungdomsmedvirkning/ungdomsråd»

Arbeidsoppgavene er knyttet til avdeling for Lokaldemokrati, europapolitikk og internasjonalt arbeid. Her ønsker vi ved dypdykk og casestudier å finne ut: «Hva kjennetegner ungdomsråd som jobber godt? Det er 3 år siden ungdomsråd ble lovpålagt og i forkant av valget høsten 2023 er det nyttig å se nærmere på hvordan ungdomsråd fungerer i ulike kommuner og ulike fylkeskommuner»

Mulige arbeidsoppgaver knyttet til «Fritid barn og unge»

Arbeidsoppgavene er knyttet til avdeling for Lokaldemokrati, europapolitikk og internasjonalt arbeid. Her ønsker vi å finne ut; «Hva kjennetegner kommuner som jobber godt med inkluderende fritidsaktiviteter for barn og unge? Vi har hatt Fritidserklæringen siden juni 2016 og det er nyttig å få mer kunnskap om kommuner som lykkes ekstra godt i dette arbeidet»

Prosjektene  skal resultere i en rapport og en presentasjon i et lunsjseminar med presentasjon av funn og analyser. I tillegg er det aktuelt at studenten skriver artikler om prosjektet og jobber med hvordan resultatene i kommunene kan presenteres på en innovativ og fengende måte.

Utvelgelseskriterier

  • Vi søker en person som har lyst til å fortelle en historie ved hjelp av tallmateriale og intervjuer med kommuneansatte
  • Interesse for kommunal sektor og kunnskap om kommunal virksomhet
  • Interesse for frivillig sektor
  • Kjennskap til verktøy for både kvantitativ og kvalitativ analyse
  • Interesse for god formidling av tall og analyser

Kruse Larsen

Kruse Larsen er et PR-byrå som jobber med strategisk kommunikasjon og politikk. Våre rådgivere kommer fra politikken, mediene og kommunikasjonsfaget.

Vi jobber med bedrifter og organisasjoner innenfor de fleste samfunnsområder. I Kruse Larsen har vi eksperter innen alt fra energi til fiskeri, og egne team på bærekraft og helse. 

I løpet av seks uker, vil du få innblikk i en bransje som jobber tett på politikk og medier. Vi følger både den løpende politikken og de langsiktige politiske prosessene, og jobber daglig med politisk analyse. 

Som praktikant hos Kruse Larsen, får du jobbe i en bedrift med god kunnskap om og forståelse for de politiske prosessene og hvordan det offentlige styringssystemet er bygd opp. 

Les mer om Kruse Larsen.

Mulige arbeidsoppgaver

  • Politisk analyse – med vekt på bærekraft, energi- og klimapolitikk
  • Informasjonsinnhenting og utredning (ad hoc).
  • Ukentlig ansvar for politisk rapport (rapportskriving).
  • Podkast: Bistå med research, planlegging og gjennomføring av podkasten “Podkast uten portefølje”, som er produsert av Kruse Larsen og Pressure.

Utvelgelseskriterier

  • Interesse for norsk og europeisk politikk og politiske prosesser.
  • Gode akademiske resultater.
  • Personlig egnethet.
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne, norsk og engelsk

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • Karakterutskrift.

Aktuelle kandidater blir innkalt til fysisk eller digitalt intervju.

Kunnskapsdepartementet

Kunnskapsdepartementet (KD) har ansvar for barnehage, grunnskole, kulturskole, videregående opplæring, fagskole, høyere utdanning, voksnes læring, kompetansepolitikk og forskning. Departementet har også overordnet styring, kontroll og tilsyn med en rekke underliggende etater og virksomheter. Kunnskapsdepartementet har om lag 300 ansatte fordelt på seks avdelinger, kommunikasjonsenhet og departementsrådens stab.

Departementets arbeid bygger på verdiene profesjonalitet, åpenhet og gjennomføring. Mer informasjon om departementet finnes på www.kd.dep.no 

Avdeling for høyere utdanning, forskning og internasjonalt arbeid (HFI) har ansvar for departementets arbeid med politikkutvikling og analyse innenfor høyere utdanning og forskning. Avdelingen har en knutepunktfunksjon for Kunnskapsdepartementets internasjonale arbeid. Videre har avdelingen et særlig ansvar for koordinering av regjeringens forskningspolitikk og arbeidet med Forskningsrådets budsjett.

Avdelingen har seks seksjoner: seksjon for internasjonalt samarbeid, seksjon for Europa, EU og EØS-arbeid, seksjon for innovasjon, samspill og instituttpolitikk, seksjon for kvalitetsutvikling og kvalitetsvirkemidler, seksjon for budsjett og koordinering, og seksjon for profesjonsutdanning og -forskning.

Antall praksisplasser: 2

Vi søker to praktikanter, der den en praktikant er tiltenkt «Seksjon for profesjonsutdanning og -forskning» og en tilknyttet  «Seksjon for innovasjon, samspill og instituttpolitikk».

Mulige arbeidsoppgaver

  • Løpende oppgaver i avdelingen og seksjonene som å forberede møter/taler for politisk ledelse, svare på mediehenvendelser, delta i arbeid med stortingsmeldinger og andre større prosjekter.
  • Kandidatene vil få god mulighet til å delta i interne og eksterne møter samt følge saker til i møter med politisk ledelse.  
  • En viktig del av jobben til embetsverket i et departement er å gi statsråden og regjeringen best mulig grunnlag for å ta politiske beslutninger, og praktikanter vil får ofte mulighet til å følge saker frem til beslutning. Stillingene byr på store muligheter og spennende oppgaver i skjæringsflaten mellom forvaltning og politikkutvikling i et godt utviklende miljø.

Ønskede kvalifikasjoner/egenskaper

  • Selvgående og initiativrik
  • Nysgjerrig på forholdet mellom høyere utdanning, forskning og politikk
  • God skriftlig formidlingsevne
  • Interesse for organisering og styring av høyere utdanning og forskning

Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU)

Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) er den unge frivillighetens samarbeidsorgan i Norge. LNU representerer 100 frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner med til sammen over 450 000 medlemmer og over 11 000 lokallag.

Vi jobber med politisk påvirkning i spørsmål om frivillighetspolitikk og barn og unges medvirkning, forvalter over 180 millioner kroner i støtteordninger og tilbyr kurs og kompetanseopplegg til medlemsorganisasjonene. Vi er 20 ansatte og holder til på Frivillighetshuset på Tøyen.

Les mer om LNU.

Antall praksisplasser: 2

Mulige arbeidsoppgaver

  • Jobbe med en rapport om barne- og ungdomsfrivilligheten. Innhenting og sammensetning av data. Dette skal publiseres på LNUs hjemmesider og potensielt trykkes opp som en rapport.
  • Jobbe med LNUs kartlegging av konsekvenser av COVID-19 for barne- og ungdomsorganisasjoner
  • Inngå i kontorets daglige drift
  • Bistå ved gjennomføring av større arrangement dersom det faller på samme tidspunkt som praksisstudenter er hos oss; praktisk gjennomføring av arrangement, innhenting av innledere, deltakere o.l.
  • Formidlingsarbeid - holde kurs, arbeidsmøter eller lignende

Utvelgelseskriterier:

  • Gode skriftlige formidlingsevner
  • Kunne gjennomføre og analysere spørreundersøkelser og kvalitative undersøkelser
  • Kunne innhente større mengder informasjon, og tilgjengeliggjør denne
  • Interesse for barne- og ungdomsfrivilligheten og barn og unges medvirkning

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • Karakterutskrift

Latin-Amerikagruppene i Norge

Latin-Amerikagruppene i Norge er en partipolitisk uavhengig solidaritetsorganisasjon som støtter sosiale bevegelser sin kamp i Latin-Amerika gjennom informasjonsspredning, holdnings- og handlingspåvirkning i Norge.

Praktikantoppholdet vil gi deg erfaring med arbeidsoppgaver innenfor mediearbeid og informasjonsformidling, arrangementsvirksomhet og politisk påvirkning, i tillegg til kunnskap om Latin-Amerikas politikk, sosiale kamper og grasrotorganisasjoner
Praktikantens oppgaver dreier seg i hovedsak om innholdsproduksjon i form av pressemeldinger og kronikker til medier og saker til nettsiden, men vil også omfatte innholdsproduksjon til sosiale medier, bistå redaksjonen til LAGs tidsskrift, samt planlegging og gjennomføring av arrangementer. Praktikanten vil jobbe sammen med sekretariatet og aktivister i Latin-Amerikagruppene i Norge.

Ønskede kvalifikasjoner:

  • Relevant utdanning eller erfaring fra organisasjonsarbeid
  • Tidligere erfaring med medie- og skrivearbeid er ønskelig
  • Erfaring med publisering og kommunikasjon i sosiale medier
  • Fungerer godt i team, men tar også selvstendig initiativ
  • Fleksibel og positiv – tar utfordringer på strak arm
  • Interesse for spørsmål knyttet til Latin-Amerika
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk, spansk og/eller portugisiskkompetanse er en fordel

Informasjonsarbeid

  • Pressearbeid – skrive kronikker og pressemeldinger til norske medier
  • Oppdatering av LAGs nettside og sosiale medier
  • Delta i planlegging og gjennomføring av arrangementer
  • Andre mulige oppgaver: nyhetsbrev, oversettelse av tekster, rekruttering og organisering i Brigadeprosjektet

Organisasjonsarbeid

  • Delta på møter og andre aktiviteter på kontoret
  • Bidra i arbeidet med å videreutvikle organisasjonen
  • Arbeidsoppgavene vil i noen grad kunne tilpasses praktikanten.

Likestillings- og diskrimineringsombudet

Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) har som oppgave å bekjempe diskriminering og være en pådriver i arbeidet for likestilling og mangfold. LDO har ansvar for å gi utvidet veiledning om rettigheter og plikter til personer, organisasjoner og virksomheter blant annet gjennom kurs og foredrag.

Ombudet har også ansvar for å føre tilsyn med Norges etterlevelse av tre FN-konvensjoner: kvinnekonvensjonen, rasediskrimineringskonvensjonen og konvensjonen for funksjonshemmede. 

LDO har 40 ansatte, og er delt inn i to fagavdelinger; Veiledningsavdelingen og Tilsynsavdelingen, Ombudets stab og HR og driftsavdelingen. 

Antall praksisplasser: 1

Mulige arbeidsoppgaver

  • Bidra til tilsynsrapportering nasjonalt og til FN-komiteer.
  • Rapportskriving, arbeid med arrangementer og fagmøter, foredrags-, hørings- og utredningsarbeid.
  • Gi veiledning til enkeltpersoner og andre som henvender seg til ombudet.
  • Følge opp offentlige myndigheters plikt til å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering

For å søke praksisplass hos LDO er det nok viktig for å ha et godt utbytte av oppholdet at du enten har et engasjement for, er interessert i og/eller er nysgjerrig på hva det vil si å arbeide for et mer likestilt og mangfoldig samfunn – at du ønsker å få innsikt i fagfeltet og lære noe nytt.

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke, og vi ønsker at de som arbeider i Likestillings- og diskrimineringsombudet skal speile mangfoldet i befolkningen. Vi ønsker ansatte – og studenter i praksis – med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiv for å bidra til en enda bedre oppgaveløsing. Om du har behov for ekstra tilrettelegging, strekker vi oss så langt som mulig for at du skal kunne arbeide hos oss eller være i praksis hos oss som student. Ta kontakt med HR i LDO om du har spørsmål om arbeidsmiljøet, fysisk utforming av lokalene, mulighetene for tilrettelegging og andre omstendigheter som er knyttet til arbeidet og arbeidstiden.

LINK

LINK er UiOs senter for læring og utdanning. Vi jobber sammen med forelesere, studenter og UiOs enheter for å sikre kunnskapsdeling, skape nettverk på tvers av fag og disipliner, videreutvikle kompetanse på undervisning og øke studentenes læringsutbytte. Våre aktiviteter utvikles med forskningsbasert kunnskap om høyere utdanning og er et viktig redskap for å realisere UiOs overordnede mål og strategier innen disse feltene. 

Antall praksisplasser: 2

Mulige arbeidsoppgaver i LINK

Survey

LINK jobber mye med kompetansehevende tiltak for UiOs undervisere og studenter. Det kan være nettbaserte ressurser, digitale- og fysiske kurs. En oppgave er å vurdere bruken av et eller flere slike tiltak, herunder gjennomføre survey for å innhente brukererfaringer, sammenstille- og analysere data, samt utarbeide en rapport basert på funnene

Gjennomgang av programvare og innhold produsert av UiOs forelesere mhp. universell utforming

Som følge av lov om likestilling og forbud mot diskriminering har det er kommet krav om at digital programvare som benyttes i undervisning skal ha en tilgjengelighetserklæring som dokumenterer hvorvidt det er godt universelt utformet. Praksisstudentene skal foreta en gjennomgang av programvare som Mediawiki, Futurelearn og Mentimeter med henblikk på dette og dokumentere funnene slik at det kan utformes en tilgjengelighetserklæring.

Pilotering av Panopto

Innføring av Panopto som video-verktøy ved UiO innebærer en rekke mulige aktiviteter/områder studentene kan engasjere seg i, for eksempel å studere/evaluere foreleseres bruk av Panopto i sin undervisning. Dette kan innebære å analysere hele prosessen fra forundersøkelser av muligheter, tilpasning til emnets innhold og egenart, samt implementering og anvendelse i faktisk undervisning. 

Utvelgelseskriterier

Vi søker deg som

  • er interessert i læring i høyere utdanning
  • er interessert i digitale verktøy og hvordan det kan tilrettelegges for bruk av slike
  • er selvstendig og selvgående, men samtidig liker å jobbe i team
  • har god skriftlig og muntlig formuleringsevne

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • Karakterutskrift fra bachelorstudiet
  • Eventuelle attester fra øvrige arbeidsforhold

NIFU - Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) er et uavhengig samfunnsvitenskapelig forskningsinstitutt, organisert som en non-profit stiftelse. 

NIFUs forskning omfatter hele det kunnskapspolitiske området – fra grunnopplæring, via høyere utdanning til forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i arbeidslivet.

Vi har nasjonalt ansvar for produksjon, analyse og formidling av statistikk og indikatorer for det samlede norske FoU- og innovasjonssystemet.

NIFUs kjernekompetanse er forskning, utredning, statistikkproduksjon og indikatorutvikling på våre fagområder. Instituttet tilbyr handlings- og beslutningsorientert forskning og kunnskap til oppdragsgivere i offentlig og privat sektor, nasjonalt og internasjonalt

Antall praksisplasser: 1

Utvelgelseskriterier

  • Interesse for NIFUs forskningsområder
  • Analytiske evner
  • Personlig egnethet
  • Beherske programvare for statistikk og/eller surveys
  • God skriftlig og muntlig formuleringsevne. 
  • Søknad og CV

Mulige arbeidsoppgaver hos NIFU

  • Forskning og analyse
  • Forskningsadministrativ bistand i tilknytning til aktuelle prosjekter.
  • Delta i akkvisisjonsprosesser / skriving av prosjektsøknader.
  • Avgrensede forskningsfaglige oppgaver under veiledning. 
  • Delta i prosjektmøter, avdelingsmøter, faglige forum mv.
  • Bidra til utarbeiding og utsending av spørreskjema (som regel ved hjelp av SurveyXact)
  • Delta i innhenting av data, samt registrering og analyse av disse (bl.a. ved hjelp av Nvivo, SPSS, Stata m.fl.)
  • Administrasjon og kommunikasjon
  • Bidra med å arrangere arrangementer og seminarer
  • Bidra med formidlingsarbeid på nettsider og andre medier.
  • Bruke sosiale medier for å profilere NIFUs forskning og arrangementer.

Arbeidsoppgaver vil kunne tilpasses den enkeltes ønsker og erfaring.

NOKUT


NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, er et faglig uavhengig forvaltningsorgan med kompetanse innenfor norsk og utenlandsk høyere utdanning og fagskoleutdanning. NOKUTs formål er å sikre og fremme kvalitet i høyere utdanning og fagskoleutdanning ved å: 

  • føre tilsyn med, informere om og bidra til å utvikle kvaliteten på norske utdanninger og institusjoner 
  • godkjenne og informere om utenlandsk utdanning og informere om mulighetene for godkjenning av utenlandsk kompetanse i Norge  
  • NOKUTs arbeid skal bidra til at samfunnet kan ha tillit til kvaliteten på norsk høyere utdanning og fagskoleutdanning samt godkjent utenlandsk utdanning. NOKUT har ca. 150 ansatte og holder til i Drammensveien 288 på Lysaker. Se www.nokut.no for mer informasjon.  

Antall praksisplasser: 2

Arbeid med og metodeutvikling av NOKUTs tilsyn med kvalitetsarbeid

NOKUT fører tilsyn med universiteter og høyskoler sitt kvalitetsarbeid, og arbeider jevnlig med å videreutvikle metoden for denne typen tilsyn. Arbeidet vil rette seg mot metodeutvikling av tilsynet fra studenters perspektiv. Det kan også være aktuelt å delta i gjennomføringen av et tilsyn. 

Mulige arbeidsoppgaver

  • Innhenting og analyse av data gjennom både kvalitative og kvantitative metoder
  • Lage sammenstillinger og oppsummeringer
  • Gi innspill til innhold og utforming av rapporter, veiledningsmateriale, regelverk mv. 
  • Kvalitetssikring av skriftlig materiale og presentasjoner
  • Forberedelse og gjennomføring av interne og eksterne møter eller seminarer 
  • Samarbeid og kommunikasjon med Kunnskapsdepartementet, institusjoner, andre forvaltningsorganer og andre aktører i sektoren
  • Høsten 2022/våren 2023 fører NOKUT tilsyn med NTNU: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo og Norges arktiske universitet. Ovennevnte arbeidsoppgavene for studenten kunne derfor også kobles direkte til tilsyn med de fire universitetene.

Studiebarometeret

Mulige arbeidsoppgaver

  • Studenten vil delta i et av flere prosjekter avhengig av studentens faglige spesialisering og interesse.
  • Avdelingen gjennomfører den nasjonale studentundersøkelsen Studiebarometeret for høyere utdanning og fagskoleutdanning.
  • Vi jobber også med utdanningsevalueringer, og i 2023 skal vi arbeide med både evaluering av medisinutdanningene og grunnskolelærerutdanningene i Norge.
  • Både Studiebarometeret for fagskolestudenter og utdanningsevalueringene er aktuelle arbeidsområder for praksisstudenten. For mer informasjon om de aktuelle prosjektene, se:

NORAD

Norad er direktoratet for utviklingssamarbeid. Å sette penger i arbeid for å oppnå resultater er Norads hovedoppgave i årene som kommer. Norad er en fagetat under Utenriksdepartementet (UD). I saker som gjelder Norges klima- og skogsatsing, er Norad underlagt Klima- og miljødepartementet (KLD). Norad holder til i Oslo og har 270 ansatte.

Norad ønsker å ta imot 4-5 praksisstudenter, i Avdeling for Kunnskap, Avdeling for partnerskap og omfordeling og Kunnskapsbanken.

Avdeling for Kunnskap, 1-2 praksisplasser

Norad ble omorganisert i 2021, og Norad er nå organisert tematisk rundt FNs bærekraftsmål. I den nye organisasjonen er miljøet som arbeider med kunnskap styrket, og den nye Avdeling for kunnskap har det overordnede ansvaret for at Norads arbeid er basert på oppdatert og systematisk kunnskap, og legger til rette for det. Vi undersøker resultater av norsk utviklingssamarbeid og utfører analyse, og har ansvar for den norske bistandsstatistikken. Vi bistår også i utvikling av kunnskap i samarbeid med kunnskapsmiljøer utenfor Norad.

Vi ønsker å ta imot praksisstudenter som er interesserte i internasjonalt utviklingssamarbeid, og har innsikt i behandling av kunnskap og data, og i tillegg sterke analytiske evner. Du må være god til å arbeide både selvstendig, og i samarbeid med andre. Vi har varierte og spennende arbeidsoppgaver i et hyggelig miljø med dyktige kollegaer. Vi ønsker at praksisstudenten er med på å forme oppholdet og oppgavene, men her er eksempler på mulige arbeidsoppgaver i avdelingen:

Kartlegging av kunnskapsbehov og identifisere kunnskapshull

  • Bidra i kvalitetssikringen av den norske offisielle bistandsstatistikken
  • Delta i sammenstilling og analyse av data (vi bruker R og STATA)
  • Avgrensede analyseoppgaver under veiledning 
  • Selvstendig arbeid i tilknytning til gjennomføring av prosjekter og arrangementer 
  • Delta i seksjonsmøter, avdelingsmøter og andre relevante møter 
  • Bidra i Norads kommunikasjonsarbeid / formidlingsarbeid på nettsider og andre medier
  • Administrative oppgaver knyttet til avdelingens arbeid

Avdeling for partnerskap og omfordeling, 2 praksisplasser

Avdelingen for partnerskap og omfordeling jobber særlig med fattigdom og ulikhet og er en pådriver for samarbeid, og finansiering av bistand gjennom multilaterale organisasjoner, offentlige institusjoner, sivilt samfunn og næringsliv. Avdelingen har ansvar for Norads viktigste samarbeidspartnere – multilaterale organisasjoner, sivilt samfunn og privat næringsliv og finans – samt for styresett, innovasjon og utviklingsfinansiering.

Seksjon for multilateralt samarbeid, 1 praksisplass

Vi ønsker å ta imot en praksisstudent ved Seksjon for multilateralt samarbeid. Seksjonen gir kjernestøtte til multilaterale organisasjoner og arbeider med makroøkonomi, gjeld og sosiale sikkerhetsnett. Seksjonen forvalter kjernestøtte til verdens største fattigdomsfond (IDA/Verdensbanken), Afrikabanken og UNDP. Seksjonen jobbar for å nå bærekraftsmål 1) Utrydde fattigdom og 10) Mindre ulikhet.

Vi har behov for kapasitet til å: 

  • lese og trekke ut viktige lærdommer fra de multilaterale organisasjonenes arbeid og kunnskapsproduksjon. Dette skal brukes til egen læring, dokumentasjon av resultater og mulig påvirkning av prioriteringer. 
  • Bidrag til Norads kommunikasjonsarbeid vil være blant konkrete ønskede leveranser. 
  • Vi søker en som kan bidra inn i et prosjekt for å syntetisere vår innsats på tvers på disse saksfeltene, i samarbeid med Norads Kunnskapsavdeling og de andre tilskuddsavdelingene.
  • Seksjon for multilateralt samarbeid tilbyr tilgang til omfattende materiale fra multilaterale partnere og til erfarne, kunnskapsrike og hyggelige kolleger.

Kunnskapsbanken, 1 praksisplass

Målet for Kunnskapsbanken er å styrke kompetanse og kapasiteten i offentlige institusjoner på områder der Norge har etterspurt kompetanse. Arbeidet er organisert i sektorspesifikke programmer som energi, havforvaltning, fiskeri og akvakultur, landbruk, statistikk, likestilling og skatt. Noe av innsatsen innebærer faglig samarbeid mellom norske offentlige institusjoner og deres søsterorganisasjoner i utviklingsland. Dette involverer norske offentlig ansatte som har spisskompetanse i sine fagfelt, men varierende erfaring og kompetanse fra utviklingssamarbeid. 

Vi ønsker å bidra til kunnskap og læring blant disse, og søker etter praksisstudenter som kan bidra til Kunnskapsbanken på blant annet følgende måter: 

Utvikle kortfattet skriftlig opplæringsmateriell på norsk for faglig samarbeid mellom myndighetsinstitusjoner. Dette skal bygge på eksisterende tekster – faglitteratur, evalueringer, håndbøker – som Norad vil gjøre tilgjengelig for praksisstudenten(e). 
Systematisere årlige rapporter fra partnerorganisasjonene fra 2021 og 2022 for å identifisere erfaringer av allmenn interesse, både med tanke på hva som har lyktes og ikke minst hva som ikke har lyktes. Bidrag til forberedelse av kurs, støtte til utvikling av veiledningsmateriell, og annet

Avdeling for klima og miljø,  2 praksisplasser

Avdelingen for klima og miljø bidrar til bærekraftig utvikling og fattigdomsreduksjon gjennom å bekjempe klimaendringene, arbeide for klimatilpasning, og bærekraftig utnyttelse av naturen som livsgrunnlag. Avdelingen har i tillegg til det overgripende ansvaret for brede prosesser på klima og naturfeltet, et særlig fokus på matsikkerhet og landbruk, fornybar energi, bevaring av tropisk skog, og bærekraftig havforvaltning. 

Seksjon for energi (1 praksisplass)

Energiseksjonen arbeider med tilgang til pålitelige energitjenester til en overkommelig pris i et klimaperspektiv. Tilgang på rene energikilder er avgjørende for økonomisk og sosial utvikling i tråd med klimahensyn. Seksjonen har et særlig ansvar for oppfølgingen av bærekraftsmål 7 - ren energi til alle og bærekraftsmål 13 - bremse klimaendringene. Vi utarbeider det nye kunnskapssamarbeidet Energi for utvikling, støtter multilaterale organisasjoner, bedrifter og fond for å utvikle markedene for fornybar energi i utviklingsland.
Vi ønsker å ta imot en praksisstudent som er interesserte i energispørsmål innen internasjonalt utviklingssamarbeid, er god på formidling, enkelt kan sette seg inn i komplekse problemstillinger og har gode analytiske evner. Som praksisstudent hos oss vil du både arbeide selvstendig og i samarbeid med kollegaer om arbeidsoppgaver. Innholdet vil defineres nærmere under oppholdet, også i samråd med praksisstudenten, men vil kunne omfatte følgende type oppgaver:

  • Bistå i arbeidsoppgaver knyttet til oppdatering av nettsider
  • Innsamling og bearbeiding av tallmateriale
  • Sammenfatte forskningsrapporter
  • Bistå med snakkepunkter til div. møter
  • Fact finding (i rapporter, på åpne kilder, i arkivet)
  • Bistå med kvantitative analyser av bistandsporteføljen
  • Bistå i forberedelse og koordinering av større arrangementer
  • Annet ved behov

Seksjon for natur og klima (1 praksisplass)

Seksjon for natur og klima har ansvar for klimatilpasning, klimapolitikk og bevaring av natur. Vi har ansvar for gjennomføring av regjeringens strategi for klimatilpasning («Klima, sult og sårbarhet») med særlig fokus på tidlig varslingssystemer gjennom gode klima- og værvarslingstjenester, katastrofeforebygging, naturbaserte løsninger for klimatilpasning og i økende grad innovative løsninger som forsikringsbaserte utbetalinger som raskt kan nå de berørte ved klimakatastrofer.  Seksjonen jobber også med å bistå mottakerlandene i å gjennomføre sine nasjonale klimaplaner (NDC er og Lavutslippsstrategier) for en bærekraftig lavutslippsutvikling, blant annet gjennom bilaterale klimapartnerskap med utvalgte land. Videre jobber seksjonen med bevaring av natur, blant annet opp mot og i oppfølgingen av COP15 om biologisk mangfold.  Vi jobber også med integrering av klima- og miljøhensyn i hele Norads portefølje.

Vi ønsker å ta imot en praksisstudent som er interesserte i klima- og miljøspørsmål innen internasjonalt utviklingssamarbeid, er god på formidling, enkelt kan sette seg inn i komplekse problemstillinger og har gode analytiske evner. Vi ser etter deg som kan utføre oppgavene vi har behov for, men gjerne også utfordre oss til å gjøre ting annerledes. Som praksisstudent hos oss vil du både arbeide selvstendig og i samarbeid med kollegaer. Innholdet vil defineres nærmere under oppholdet, også i samråd med praksisstudenten, men vil kunne omfatte:

  • Innhente informasjon og systematisere kunnskap om temaer innen klimatilpasning, katastrofeforebygging og lavutslippsutvikling  (aktuelle områder kan være: naturbaserte løsninger, politisk økonomi analyser for utvalgte land, forsikringstjenester, sosiale sikkerhetsnett, rettferdig omstilling, likestilling og inkludering).
  • Bistå kolleger i løpende arbeidsoppgaver knyttet til gjennomføring av møter og arrangementer, f.eks. talepunkter, presentasjoner og oppsummereringer av rapporter
  • Gjennomgå og vurdere tilgjengelige læringsressurser utviklet av andre (e-læringskurs, podcaster) om integrering av klima og miljø på ulike fagområder

Norsk elbilforening

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har over 120.000 medlemmer, og tillitsvalgte over hele landet. Foreningen har jobbet for elektrifisering av transportsektoren i over 25 år, og er en sentral bidragsyter til løsninger som gjør Norge verdensledende på elbil. Norsk elbilforening er en viktig nasjonal premissleverandør, som også opplever stor pågang fra internasjonalt hold. Vi er over 50 motiverte ansatte i et travelt og spennende arbeidsmiljø.

Elbilforeningen har fem avdelinger. Du/dere vil hovedsakelig inngå i arbeidet til avdelingen for Fag og rådgivning. Vi jobber til daglig med fag- og prosjektarbeid, politikkutforming, analyser og spørreundersøkelser, biltester og lading. Vi arbeider spesielt tett med avdelingen for kommunikasjon og samfunnskontakt. Hos oss er det gøy å jobbe. Vi legger stor vekt på hva du har lyst til å lære, ikke bare hva du allerede har lært.

Antall praksisplasser: 1-2

Vi har flere mulige arbeidsoppgaver som vi trenger hjelp med: 

  • Delta i produksjon av rapporter og utredninger/analyser. 
  • Bidra med å skrive høringsinnspill, notater etc. til politisk ledelse i Norge. 
  • Bidra inn i arbeidet med vår årlige internasjonale konferanse; Nordic EV Summit. 
  • Bidra inn i arbeidet med våre årlige spørreundersøkelser som vi sender til over 100.000 elbilister i Norge. 
  • Bidra inn i formidlingsarbeid. 
  • Inngå i den daglige driften.

Vi ser etter praktikanter som

  • Har interesse for miljø- og klimapolitikk og/eller elbilpolitikk.
  • Har god skriftlig og muntlig formuleringsevne. Elbilforeningens arbeidsspråk er norsk, men du må også beherske engelsk godt.
  • Er analytisk, og liker å jobbe i et hektisk og tverrfaglig miljø.
  • Er selvstendig, metodisk og fleksibel.
  • Har lyst til å lære nye ting.

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • Skriv gjerne noe om fagsammensetning i CVen din eller legg ved vitnemål. 

Det kan bli aktuelt å kalle inn relevante kandidater til et kort intervju, enten fysisk eller digitalt.

Riksrevisjonen – Avdeling for forvaltningsrevisjon

Riksrevisjonen er Stortingets viktigste kontrollorgan. Oppgaven til avdeling for forvaltningsrevisjon er å vurdere hvordan forvaltningen gjør jobben sin. Dette gjør vi blant annet gjennom å evaluere hvordan staten bruker sine ressurser, om departementene når målene sine, og om ulike politiske tiltak har hatt ønsket effekt.

Våre rapporter handler om vesentlige nasjonale problemstillinger hvor staten har en rolle, slik som helse, forsvar, energi, bistand, samferdsel eller utdanning. Vi sender rapportene våre til Stortinget, som behandler og diskuterer dem i plenum.

Med om lag 120 ansatte er forvaltningsrevisjonen en av Norges største utrednings- og evalueringsmiljøer. Hos oss finner du et stort faglig miljø med både statsvitere, samfunnsøkonomer, jurister, siviløkonomer, sosiologer, og mye annet. Felles for oss alle er at vi brenner for å forbedre norsk forvaltning, og at vi er over gjennomsnittet opptatt av metode. Vi håper og tror at du som student kan ha et lærerikt opphold hos oss, og at du også kan bidra med interessante refleksjoner. Du kan lese mer om hvordan det er å jobbe i Riksrevisjonen her og her.

I 2023 ser vi etter 1-3 studenter som kan bidra inn i ett av følgende prosjekter, som del av et større prosjektteam på 3-4 personer:

Helsetjenester til personer med rusproblemer (metodisk profil: kvalitativ)

Personer med rusproblemer har ofte sammensatte utfordringer knyttet til psykisk og somatisk helse, samt levekårsutfordringer. Spesialisthelsetjenesten og kommunene klarer ikke å gi personer med alvorlige rusmiddelproblemer tjenester som møter de sammensatte behovene som denne gruppen har. I prosjektet vil vi blant annet undersøke om personer med alvorlige rusmiddelproblemer har likeverdig tilgang til helsetjenester, og om deres sammensatte behov blir møtt.

Årsaker til forsinkelser og innstillinger på jernbanen (metodisk profil: kvantitativ)

Antallet innstillinger og forsinkelser av tog har økt de siste fem årene. Dette kan bidra til mindre miljøvennlig transport i byene, og føre til høye kostnader både for pendlere og næringsliv. I prosjektet vil vi blant annet utforske de bakenforliggende årsakene til innstillinger og forsinkelser, for å bidra med ny innsikt og forståelse for sammenhengene som påvirker måloppnåelsen.

Støtteressurs for kvantitativ metode og programmering (metodisk profil: kvantitativ)

I forbindelse med prosjektene våre har vi ofte behov for å innhente, tilrettelegge og analysere store datamengder. Vi har flere fagressurser (hvorav flere statsvitere) til å bistå med dette som er gode på programmering i R eller Python. Som støtteressurs for kvantitativ metode og programmering vil du bidra inn i ett eller flere prosjekter for forvaltningsrevisjon som har behov for din kompetanse. Eksempler på arbeidsoppgaver kan være tradisjonell statistisk analyse og bearbeiding, men også utforming av visualiseringer, maskinell tekstanalyse, webscraping eller utvikling av enkle apper. 

Merk: Studenter vil bli tildelt et prosjekt på bakgrunn av motivasjon og forhåndskunnskaper. Derfor ber vi om at du angir i søknadsteksten hvilke(t) prosjekt(er) du kunne tenke deg å delta i.

Mulige arbeidsoppgaver

  • Gi innspill til metode og undersøkelsesdesign
  • Utforme nye prosjektideer
  • Utføre statistiske analyser, gjerne i R eller Stata
  • Systematisk dokumentanalyse
  • Skrive utkast til intervjuguider
  • Gi skriftlige innspill til kommende rapporter
  • Bistå i møter med departementer/direktorater
  • Bidra i internasjonale bistandsprosjekter overfor andre lands riksrevisjoner

Utvalgskriterier

  • Solide kunnskaper og ferdigheter om kvantitative og/eller kvalitative metoder
  • Gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
  • Fortrolig med bruk av analyseverktøy som Stata, R, Python, Nvivo e.l.
  • Interesse for metode og offentlig politikk

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • Karakterutskrift
  • Attester

Det kan bli aktuelt å innkalle eventuelle kandidater til intervju.

SLUG – Nettverk for rettferdig gjeldspolitikk

SLUG – Nettverk for rettferdig gjeldspolitikk er en nettverksorganisasjon som jobber med de politiske systemene knyttet til statsgjeld. Det innebærer spørsmål og forhold som hvilket ansvar ulike parter i et låneforhold har, tilveksten av Kina og private selskaper som sentrale utlånere, hva som skal skje når en stat havner i gjeldskrise og sammenhengen mellom klimakrisen og gjeldskriser.

Arbeidet vårt er delt mellom politisk påvirkningsarbeid og informasjonsarbeid. En sentral del av det politiske arbeidet er å bidra til utforming av ny politikk både nasjonalt og internasjonalt. Dette innebærer tett oppfølging av nasjonale beslutningsprosesser, samt prosesser i Det internasjonale pengefondet (IMF), Verdensbanken, G20 og FN.

Informasjonsarbeidet skjer gjennom deltakelse i media, foredrag og seminarer, podkast, med mer. Vi utarbeider ny kunnskap gjennom samarbeid med institusjoner i forskning/akademia og næringslivet. For eksempel utgir vi rapporter og gir veiledning til master- og bachelorstudenter. For tiden jobber vi med et rapportprosjekt om private aktørers investeringer i statsgjeld, et arbeid som fortsetter våren 2023. 

SLUG ble stiftet i 1994 og har 36 organisasjoner som medlemmer, som inkluderer fagforeninger og bistands- og ungdomsorganisasjoner. Vi er en del av Forum for utvikling og miljø (ForUM) og den europeiske paraplyorganisasjonen European Network on Debt and Development (Eurodad). Sammen med vårt globale nettverk jobber vi for at illegitim gjeld skal slettes, for etableringen av bindende retningslinjer for ansvarlig utlån og låneopptak, og for opprettelsen av en uavhengig og rettferdig gjeldshåndteringsmekanisme. 

Vi tilbyr en arbeidshverdag med involvering i mediesaker og aktuelle politiske hendelser sammen med to hyggelige kolleger som har stort engasjement og godt humør. 

Antall praksisplasser: 1 

Mulige arbeidsoppgaver:

  • Følge prosesser i IMF, Verdensbanken og FN, for eksempel lese rapporter og delta på konferanser/møter og formidle relevant info til politisk rådgiver og daglig leder.
  • Skrive korte innlegg til media eller nettsiden vår, basert på f.eks. internasjonale nyheter, nye rapporter eller våre aktiviteter.
  • Utarbeide innhold til sosiale medier
  • Delta på ukemøtet for ansatte
  • Bidra i våre prosjekter der det er behov, som å planlegge foredrag, lage manusutkast til videosnutter og koordinere eksterne samarbeidspartnere
  • Dersom kandidaten er spesielt interessert i deler av vårt arbeid kan det være mulig å tilpasse arbeidsoppgavene etter dette. 

Utvelgelseskriterier:

  • Interesse for vårt arbeidsområde 
  • Interesse for politiske prosesser
  • Gode akademiske resultater
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne

Ekstra dokumenter til søknaden

  • CV
  • Karakterutskrift

Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju.

SoCentral

SoCentral samarbeider med kommuner, næringsliv og innbyggere som vil utvikle et mer bærekraftig samfunn.

Vi etablerte SoCentral i 2012, og er nå et team på 11 ansatte med tverrfaglig bakgrunn fra psykologi, samfunnsvitenskap, økonomi og tekniske fag. Vi er et ideelt AS.

Les mer om oss og prosjektene våre.

Antall praksisplasser: 1

Mulige arbeidsoppgaver

Vi legger stor vekt på å inkludere deg i teamet vårt, og at du skal bli en del av inkubatormiljøet på SoCentral. Her blir du koblet på over 220 medlemmer som alle jobber med nye løsninger på bærekraftsutfordringer, fra både offentlige innovasjonsprosjekter, sosiale og grønne entreprenører, og frivillige organisasjoner.

Det er en unik mulighet til å bygge nettverk og utforske ulike måter å anvende statsvitenskap som fag, enten du på sikt vil jobbe i en kommune, et department, en bedrift eller en frivillig organisasjon. Vi jobber på tvers, med alle disse ulike aktørene.

Fordi vi er et lite team vil studentpraktikanten jobbe tett med teamet for å løse reelle problemstillinger selskapet står i, og du vil få følge oss i vår arbeidshverdag på møter, arrangementer osv. Vi har hatt studenter fra statsvitenskap hos oss siden oppstarten av faget i 2019, og har nå god erfaring med hvordan du skal få mest mulig verdi ut av ditt praksisopphold.

Arbeidsoppgavene dine vil avhenge av hvilke prosjekter og eksperimenter vi jobber med å utvikle på det aktuelle tidspunktet praksisen skjer. For tiden jobber vi mye demokratiutvikling, innovasjon i offentlig sektor, og bærekraftig byutvikling. 

Vi er også åpne for ideer og forslag fra studenter som ser muligheter de har lyst til å utforske mens de er i praksis hos oss. Vi ønsker oss søkere med ulike fagkombinasjoner og personlige erfaringer. Aktuelle kandidater blir invitert til gruppeintervju og caseløsning.

Som student hos oss vil du kunne

  • planlegge og bidra inn i arrangementer og workshops
  • utrede, kartlegge og skrive rapporter og søknader
  • delta på møter med samarbeidspartnerne
  • forme problemstillinger til masteroppgave og finne aktuelle oppgavesamarbeid

Vi ser etter noen som

  • er nysgjerrig og lærevillig
  • ikke er redd for å teste, lære og prøve
  • motiveres av å jobbe med bærekraft og samfunnsutfordringer
  • liker å samarbeid med andre

Stortinget

Stortingets administrasjon er organisert i syv avdelinger og 29 seksjoner. Stortingets direktør leder den administrative virksomheten og er sekretær for Stortingets presidentskap. I alt består Stortingets administrasjon av cirka 450 ansatte.

Praksisplassen vil høre til Ledelsessekretariatet, men arbeidsoppgaver og/eller hospitering hos andre avdelinger og seksjoner i administrasjonen vil også være aktuelt.

Ledelsessekretariatet står for den faglige og praktiske støtte for presidentskapet og direktøren i deres virke som Stortingets øverste formelle organ og administrativ ledelse. Sekretariatet har blant annet ansvar for taleskriving, koordinering av henvendelser til presidentskapet og direktøren, forberedelse og oppfølging av presidentskapets møte og direktørens ledermøte samt forberedelse av arrangementer, besøk, reiser og foredrag for direktør og presidentskap.

Antall praksisplasser: 1

Mulige arbeidsoppgaver

  • Taler, budskapsutvikling, research.
  • Presidentskapet (faglige og praktiske oppgaver etter behov)
  • Arrangementer (bistand til planlegging og gjennomføring)
  • Presentasjoner (bistand til utarbeidelse av presentasjoner om Stortingets virksomhet)
  • Arkivering

Eksterne henvendelser

  • Utvelgelseskriterier
  • Interesse for Stortinget og politiske prosesser
  • Gode akademiske resultater
  • Personlig egnethet
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • Karakterutskrift
  • Attester

Aktuelle kandidater blir innkalt til intervju.

Tax Justice Norway

Tax Justice Norge er en ideell organisasjon som jobber å motvirke konsekvensene av skatteparadis, skadelig skattekonkurranse mellom land og flernasjonale selskaper og velstående eliters misbruk av skattesystemer gjennom aggressiv skatteplanlegging.

En stor del av vårt arbeid er å bidra til utforming av ny politikk på nasjonalt, regionalt og globalt nivå. Dette innebærer tett oppfølging av blant annet Regjering, Stortinget, EU, OECD og FN. Vi driver et omfattende formidlingsarbeid gjennom hyppig deltagelse i media, foredrag, filmer, podcast, webinarer med mer. Vi utarbeidelse ny kunnskap gjennom vårt samarbeid med institusjoner i forskning/akademia og næringslivet. For eksempel utgivelse av bøker og rapporter og veiledning til masterstudenter. Vi har en egen emnebank for studenter.

Tax Justice Norge ble stiftet i 2010 og har 21 organisasjoner som medlemmer, som inkluderer fagforbund, ekspertnettverk, bistands- og ungdomsorganisasjoner. Vi er en del av den internasjonale paraplyen Global Alliance for Tax Justice og forskernettverket TaxCapDev, og vi har et aktivt samarbeid med i våre europeiske og nordiske nettverk. Vi finansieres hovedsakelig gjennom medlemskontingenter, rammeavtale fra Norad og prosjektstøtte fra forskning, departement, stiftelser og fond.

Vi tilbyr en arbeidshverdag med høyt tempo og involvering i store mediesaker og politiske aktualiteter, med tre hyggelige kolleger med stort engasjement og godt humør.

Antall praksisplasser: 1

Mulige arbeidsoppgaver

  • Følge med på skattearbeidet i FN og OECD: lese rapporter og delta på konferanser/møter, og formidle relevant info til politisk rådgiver / daglig leder.
  • Skrive korte innlegg og finne illustrasjoner til taxjustice.no, basert på f.eks. internasjonale nyheter og våre høringsinnspill.
  • Planlegging av spørreundersøkelser og kvalitativ datainnsamling gjennom fokusgrupper.
  • Koordinere blogginnlegg til portalen åpenhet.no
  • Utarbeide innhold til våre sosiale medie-kanaler, som korte introtekster basert på våre nettside-saker, videoer, podcast med mer.
  • Daglig overblikk over aktualiteter og høringer fra Regjering og Storting.
  • Delta på ukemøtet for ansatte.
  • Bidra i våre prosjekter der det er behov, som planlegge webinarer, lage manusutkast til videosnutter og koordinere eksterne samarbeidspartnere.

Utvelgelseskriterier

  • Interesse for vårt arbeidsområde politiske prosesser
  • Interesse for politiske prosesser
  • Gode akademiske resultater
  • Personlig egnethet
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne

Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju.

Tekna

Tekna er en fagforening og en faglig forening med et lidenskapelig engasjement for teknologi og realfag. Våre 97.000 medlemmer jobber hver dag med å løse samfunnsutfordringer gjennom innovasjon og ny teknologi - og vi blir stadig flere. Vi er stolte over å representere og ivareta interessene til mange av Norges smarteste hoder. Generalsekretariat består av 170 medarbeidere, og hovedkontoret ligger i Vika i Oslo. 

Seksjon for samfunnspolitikk har ansvar for politikkutvikling og politisk påvirkning i Tekna. Vi gir innspill til regjering og Storting, og samarbeider med andre organisasjoner. Praksisplassen vil være tilknyttet seksjonen. Her vil du delta i den daglige driften og få praktisk erfaring med politisk påvirkningsarbeid og politikkutvikling.   

Les mer om oss.

Antall praksisplasser: 1

Aktuelle arbeidsoppgaver 

  • Bidra i arbeid med politikkutvikling og politisk påvirkning. 
  • Bidra i arbeid med å forberede saker til Tekna sitt representantskapsmøte 2023.  
  • Arbeid med å utvikle kvantitative undersøkelser.

Utvelgelseskriterier: 

  • Du har samfunnsforståelse og -interesse 
  • Du er analytisk og har god tallforståelse 
  • Det er en fordel om du har god kompetanse på digitale verktøy 
  • Du har god skriftlig og muntlig framstillingsevne 
  • Du trives med å samarbeide tverrfaglig

Valgdirektoratet

Valgdirektoratet har ansvar for de statlige støtteoppgavene som tilbys kommuner og fylkeskommuner i den praktiske gjennomføringen av valg. Vår oppgave er å ivareta en korrekt og sikker valggjennomføring med tillit i befolkning, samt å sikre at velgerne har nødvendig informasjon om valg og at det er god tilgjengelighet ved valg. Vi er lokalisert i Tønsberg og har om lag 30 ansatte med bakgrunn fra hovedsakelig samfunnsvitenskapelige og IT-tekniske fag. Vi har et lite, dynamisk og kompetansetungt miljø hvor bred involvering i direktoratets oppgaver på tvers av fagområder og avdelinger er normalen. Mulighetene for å bryne seg på spennende problemstillinger tilhørende ulike fagområder er derfor mange.

Som praksisstudent i Valgdirektoratet får du innsikt i hvordan arbeidshverdagen i et direktorat er, samt forståelse for dynamikken i skjæringspunktet mellom departement, fylkeskommuner og kommuner. Du tar del i valggjennomføringen av kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2023, og du vil inngå i Valgdirektoratets utøvelse av samfunnsoppdraget med å bidra til et velfungerende demokrati. 

Arbeidssted er våre lokaler i Tønsberg, med fleksibel ordning for hjemmekontor*

Les mer om Valgdirektoratet.

Antall praksisplasser: 2

Mulige arbeidsoppgaver:

Praksisplassene er tilknyttet Valgdirektoratets fagavdeling. I fagavdelingen tar du del i direktoratets arbeid med å gi kommuner og fylkeskommuner faglig støtte. Du får og erfaring med valgkoordinering, samt gjennomføring av evalueringer, utredning og analyse. I tillegg får du mulighet til å ta del i avdelingens arbeid med å bistå resten av direktoratet med faglig innhold og støtte. Som ansvarlig direktorat for operativ valggjennomføring på nasjonalt nivå er arbeidshverdagen i et valgår hektisk.

Utover dette er tiltenkte arbeidsoppgaver:

  • Bistå direktoratets kontaktsenter med svar på henvendelser fra kommuner, fylkeskommuner, velgere m.m.
  • Utarbeide forslag til valggjennomføringsundersøkelsen (direktoratets evaluering av valggjennomføringen i kommunene og fylkeskommunene)
  • Bidrag inn i arbeidsoppgaver innen informasjon, veiledning, og opplæring
  • Bistå med kvartalsrapportering
  • Mulige oppgaver knyttet til oppfølgning av NOU 2020: 6 – Frie og hemmelige valg

Utvelgelseskriterier:

  • Vi legger vekt på faglig bakgrunn og god muntlig og skriftlig fremstillingsevne når vi vurderer søknadene. Vi forutsetter videre du har god kjennskap til bruk av IKT-verktøy og en sterk interesse for valg og demokrati, samt god forståelse for norsk forvaltningsstruktur, politikk og samfunnsliv. Andre egenskaper vi legger vekt på er fleksibilitet, ansvarsbevissthet og gode samarbeidsevner.

Ekstra dokumentasjon til søknaden

  • Karakterutskrift skal vedlegges.
  • Du står ellers fritt til å legge ved annen dokumentasjon som du vurderer som relevant for søknaden.
  • Interesser og motivasjon vil bli tillagt større vekt enn karakterer når vi vurderer søknadene

* Institutt for statsvitenskap dekker reiseutgifter tur/retur Oslo - Tønsberg. 

Åpenhet

Åpenhet er en norsk ideell teknologi og -forskningsorganisasjon som jobber for å gjøre internasjonale data om godt styresett bedre tilgjengelige for beslutningstakere. Vi jobber sammen med internasjonale organisasjoner, regjeringer, forskningsorganisasjoner og NGOs. Vi støtter partnerne våre med datahåndtering, visualisering og digital historiefortelling innenfor styring. 

Aktuelle prosjekter for våren 2023 er eksempelvis om TTOer i Tsjekkia, politikkundersøkelser for OECD, telemedisin i Polen og politikk for energieffektivitet i Kroatia. 

Arbeidsspråk er engelsk. Vi holder til på Sentralen i Øvre slottsgate 3 i Oslo og på Liberty Lab i Paris. 

Antall praksisplasser: 2

Arbeidsoppgaver for “Junior nasjonal ekspert”

  • Ansvar for en hovedleveranse
  • Bistå med planlegging og gjennomføring av studiebesøk
  • Utvikle best-practice study

Utvelgelseskriterier

  • Interesse for internasjonalt samarbeid og forskningsformidling
  • Evne til å lære og å lære bort
  • Væremåte som fremmer at vi lykkes som team og legger til rette for godt arbeidsmiljø

We also welcome applications in English!

Publisert 14. nov. 2022 16:34 - Sist endret 16. des. 2022 12:22