Vertsinstitusjoner våren 2024

​Agenda

Tankesmien Agenda er en partipolitisk uavhengig tankesmie som bidrar med samfunnsanalyse og progressiv politikkutvikling for sentrum-venstre i norsk politikk.

Tankesmien Agenda deltar i den løpende samfunnsdebatten, foreslår politikk og bidrar til kunnskapsformidling. I løpet av ett år arrangerer Agenda 50-60 møter, skriver 3-400 kronikker, gir ut 70-80 podkastepisoder, lanserer mellom 10-20 notater, og deltar i en stor andel debatter, paneler og møter.

Les mer om Agenda

Antall praksisplasser: 1

Mulige arbeidsoppgaver

Praktikantene vil inngå i Agendas løpende oppgaveløsning. Oppgavene vil særlig være å bidra i utredninger og analyser, deltagelse i samfunnsdebatten gjennom kronikker og avisinnlegg, samt planlegging og gjennomføring av arrangementer.

Utvelgelseskriterier
  • Faglige kvalifikasjoner innenfor Agendas kjernesaker. Relevant erfaring fra samfunnspolitisk arbeid vil telle positivt.
  • Skriftlig og muntlig formuleringsevne på norsk og engelsk.
  • Personlig egnethet.

Aktuelle kandidater vil kontaktes for intervju.

​Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Arbeidsmiljø- og sikkerhetsavdelingen 

Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) har ansvaret for arbeidsmarkedspolitikken, inntektspolitiske spørsmål, arbeidsrett, arbeidsmiljø og sikkerhet, inkluderingspolitikken, pensjonspolitikken og velferdspolitikken. Departementet forvalter rundt en tredjedel av statsbudsjettet. Vi er om lag 240 ansatte fordelt på syv avdelinger og en presse- og kommunikasjonsenhet.

Praksisplass i Arbeidsmiljø- og sikkerhetsavdelingen

Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) har ansvaret for arbeidsmarkedspolitikken, inntektspolitiske spørsmål, arbeidsrett, arbeidsmiljø og sikkerhet, inkluderingspolitikken, pensjonspolitikken og velferdspolitikken. Departementet forvalter rundt en tredjedel av statsbudsjettet. Vi er om lag 240 ansatte fordelt på syv avdelinger og en presse- og kommunikasjonsenhet.

Praksisplass i Arbeidsmiljø- og sikkerhetsavdelingen

Arbeidsmiljø- og sikkerhetsavdelingen har ansvar for forvaltning av arbeidslivspolitikk, herunder arbeidsrett og arbeidsmiljø. Arbeidsrett og HMS er en del av EØS-avtalen, og EU/EØS-arbeid er derfor en sentral del av avdelingens oppgaver. Avdelingen har etatsstyringsansvaret for Arbeidstilsynet og Statens arbeidsmiljøinstitutt, samt et administrativt ansvar for Riksmekleren og Arbeidsretten. I tillegg har avdelingen ansvaret for Norges forhold til Den internasjonale arbeidsorganisasjon (ILO). Vi ønsker nå en student med interesse for forskning/kunnskapsutvikling, politikkutvikling og forvaltning, og som ønsker å jobbe med sentrale tema innen arbeidslivsområdet som helse, miljø og sikkerhet (HMS), Inkluderende arbeidsliv og medvirkning,

Mulige arbeidsoppgaver:
  • Utredning og saksbehandling innenfor avdelingens ansvarsområder, herunder:
  • Bidra inn i styringsprosesser knyttet til Arbeidstilsynet og/eller Statens arbeidsmiljøinstitutt
  • Bidra inn i arbeidet med politikkutvikling knyttet til for eksempel arbeidstid, systematisk helse, miljø og sikkerhetsarbeid, inkluderende arbeidsliv, partssamarbeid, medvirkning og medbestemmelse, bekjempelse av arbeidslivskriminalitet, useriøsitet og sosial dumping.
  • Bidra inn i arbeidet med å svare på henvendelser fra Stortinget, organisasjoner og privatpersoner.

Bruk og formidling av forskning, analyser, statistikk og annen dokumentasjon vil være sentralt i arbeidsoppgavene.

Du vil få et selvstendig ansvar for oppgavene dine, med god støtte fra ansatte i avdelingen. Vi søker en selvgående student som liker å ta initiativ. Du må ha gode analytiske evner og god skriftlig fremstillingsevne.

Antall praksisplasser: 1

Vedlegg til søknaden:
  • Karakterutskrift og CV
  • Utdrag av egenskrevet fagtekst (norsk) på inntil 2 sider, for eksempel fra tidligere innlevert oppgave

Aktuelle kandidater blir kalt inn til intervju.

Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Velferdspolitisk avdeling

Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) har ansvar for politikken knyttet til arbeidsmarked, arbeidsmiljø, inkludering, folketrygden og velferdsordninger. Departementet forvalter rundt en tredjedel av statsbudsjettet. Vi er i overkant av 200 ansatte fordelt på sju avdelinger og en presse- og kommunikasjonsenhet.

Velferdspolitisk avdeling har ansvaret for politikken knyttet til inntektssikring gjennom sykepenger, arbeidsavklaringspenger, uføretrygd, pleiepenger og til hjelpemidler og sosiale tjenester. Du kommer til å jobbe hovedsakelig med oppgaver knyttet til seksjon for arbeidsavklaringspenger og sosiale tjenester. Seksjonen har ansvar for arbeidsavklaringspenger, arbeidsrettet oppfølging, sosialtjenesteloven, koordineringen av avdelingens arbeid med sosialpolitikk/fattigdom og departementets styring av Statsforvalterne og Helsetilsynet og.

Hva vil du få ut av et praksisopphold i AID?

Gjennom en praksisplass i AID vil du få innsikt i hvordan arbeidshverdagen er i et departement, og forholdet mellom departementer og Stortinget og underliggende virksomheter. Du vil jobbe i det spennende skjæringspunktet mellom fag og politikk, sammen med dyktige og engasjerte medarbeidere.

Mulige arbeidsoppgaver
  • Bidra inn i ulike styringsprosesser knyttet til styring av NAV og/eller statsforvalterne/helsetilsynet
  • Bidra inn i arbeidet med politikkutvikling knyttet til sosiale tjenester, levekår/fattigdom og arbeidsavklaringspenger
  • Svare på henvendelser fra privatpersoner
  • Bidra inn i arbeidet med å svare på henvendelser fra Stortinget
  • Delta i møter knyttet til faggruppen for IA-avtalen og kjernegruppe for tverrdepartementalt samarbeid om barn og unge

Det kan være aktuelt at du også bistår i noen av avdelingens øvrige oppgaver.

 

Utvelgelseskriterier
  • Du har interesse for seksjonens arbeidsområde og for å lære
  • Du er selvstendig og analytisk
  • Du har god skriftlig formuleringsevne
  • Du er fleksibel og tilpasningsdyktig
  • Du har gode samarbeidsevner
Dette trenger vi fra deg
  • Søknad med CV
  • Karakterutskrift

Eventuelle attester fra øvrige arbeidsforhold kan også legges ved søknaden.

 

Aktuelle kandidater vil bli kalt inn til intervju.

 

Attac Norge

Attac Norge jobber mot global ulikhet og for en rettferdig og bærekraftig økonomi. Vi sprer informasjon om Norges rolle i den globale økonomien, utarbeider alternativer der vi ser det nødvendig og arbeider for å styrke gjennomsiktighet og demokratisk deltakelse i politiske og økonomiske beslutninger. 

Vi jobber tematisk med internasjonale handelsavtaler, finansregulering, miljøpolitikk og digital politikk. De siste årene har viktige temaer vært motsetninger mellom miljøpolitikk og finanssektoren, misforholdet mellom miljøavtaler og handelsavtaler, regulering av kunstig intelligens, digitalisering i offentlig sektor og «overvåkningskapitalisme».

Vi jobber gjennom folkeopplysning og politisk påvirkning. Det innebærer blant annet kampanjer i sosiale medier, utspill og innlegg i redaksjonelle medier, å arrangere debatter, foredrag og aksjoner, skrive politiske notater og direkte påvirke politikere og politiske partier.

Attac Norge er en partipolitisk uavhengig medlemsorganisasjon, drevet av kunnskapsbasert aktivisme. Vi holder til på Tøyen i Oslo.

Hos oss vil du få mulighet til å gjøre akademisk kunnskap til praktisk politisk arbeid, og få innsikt i hvilken rolle frivillighet gjennom sivilsamfunnsorganisasjoner spiller i politikken.

Les mer om Attac

Antall praksisplasser: 1

Mulige arbeidsoppgaver
  • Lage en selvstendig politisk analyse (som kort rapport, policynotat eller annen form for presentasjon) som bidrar til vårt arbeid på et tematisk område, som grønn økonomi, digital økonomi eller annen dagsaktuell problemstilling.
  • Skrive kortere tekster og lage innhold for sosiale medier, digitale kanaler og redaksjonelle media
  • Delta i politisk påvirkningsarbeid opp mot politikere og organisasjoner.
  • Delta i planlegging og gjennomføring av våre arrangementer
  • Delta på kontormøter og planleggingsmøter sammen med ansatte og frivillige
Utvelgelseskriterier
  • Kunnskap om og interesse for våre tematiske arbeidsområder
  • God skriftlig og muntlig formuleringsevne og interesse for formidling       
  • Erfaring fra frivillige organisasjoner eller politisk arbeid teller positivt
Ekstra dokumentasjon til søknaden: 
  • Karakterutskrift

Vi kontakter aktuelle kandidater på telefon for en kort samtale.

Civita

Er du interessert i politikk, økonomi og samfunnsutvikling generelt? Da vil du ha stor nytte og glede av et praksisopphold i tankesmien Civita.  

Civita er en liberal tankesmie med et ideelt mål. Civita skal formidle kunnskap og ideer som er tankevekkende og utvider rommet for den politiske debatten, og fremmer forslag til reformer av samfunnet. Du kan lese mer om oss her.

Som praksisstudent i Civita deltar du i det daglige arbeidet på lik linje med de fast ansatte. Det vil si at vi ser etter kandidater som kan arbeide selvstendig med å skrive notater, rapporter og kronikker i media, og delta i å arrangere forskjellige typer av fysiske og digitale debattmøter, seminarer og konferanser.

Civita fungerer som et nettverk av personer med forskjellige politisk partitilhørighet, og fra ulike deler av samfunnet – akademia, næringsliv, media, organisasjonsliv og politikk. Civita opptrer uavhengig av politiske partier, interesseorganisasjoner og offentlige myndigheter.

Civita har vært vertsinstitusjon i STV4141 – Praksis siden 2018, og har veldig gode erfaringer fra ordningen. I 2021 publiserte vi for eksempel en bok hvor de enkelte av kapitlene var skrevet av studenter som har vært i praksis her.

Ansvarlig for praksisstudentene i Civita er Jan Erik Grindheim, som også er professor i statsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hvis du vil ha mer informasjon om et praksisopphold hos oss, ta kontakt med ham på 90 91 99 39 eller janerik@civita.no.  

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)

Vil du bidra til gode beslutningsgrunnlag for statlige tiltak? Vil du opparbeide deg relevant erfaring gjennom prosjektarbeid i en sentral statlig virksomhet?

Kjernen av samfunnsoppdraget til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er å bidra til effektiv ressursbruk i staten. Gjennom praksis i DFØ får du ta del i et stort fagmiljø som ser på tilstand, utviklingstrekk og endringsbehov i forvaltningen i lys av samfunnsoppdraget. Som praksisstudent vil du delta i ulike kartleggings- og analysearbeider om effektiv ressursbruk og/eller organisering og virkemåte i forvaltningen. Det vil også være aktuelt å utføre andre løpende oppgaver.

Litt om hva du kan forvente hvis du får praksis hos oss:
  • Spennende oppgaver og høyt tempo.
  • Bred kunnskap om offentlig sektor.
  • Jobbe med utredninger og analyser knyttet til styring, organisering og ledelse.
  • Du får mulighet til å benytte de metodekunnskapene og de analytiske evnene du har opparbeidet deg på studiet

Vi har hatt svært god erfaring med praksisstudenter fra statsvitenskap siden oppstarten av emnet STV4141 - Praksis. Både DFØ og studentene fikk mye ut av oppholdet og vi ser frem til å ta imot nye studenter i 2024.

Les mer om fagmiljøene du vil være del av som praksisstudent her:
Forvaltningsanalyse | DFØ (dfo.no) og Effektiv ressursbruk | DFØ (dfo.no)

Antall praksisplasser: 2

 

Utvelgelseskriterier
  • Interesse og engasjement for offentlig forvaltning og forvaltningspolitikk
  • Analytiske evner
  • Erfaring og kompetanse med kvantitative og kvalitative metoder
Ekstra dokumentasjon til søknaden
  • Karakterutskrift fra bachelorstudiet
  • Eventuelle attester fra øvrige arbeidsforhold

Aktuelle kandidater blir innkalt til intervju.

Folk og Forsvar

Folk og Forsvar er en paraplyorganisasjon for rundt 60 landsomfattende organisasjoner, deriblant LO og NHO. Vi er tverrpolitiske, og ble opprettet etter enstemmig stortingsvedtak i 1951. Hovedoppgaven vår er å spre informasjon og kunnskap om forsvars- og sikkerhetspolitikk til det norske folk. Ungdom/skoleverk er en prioritert målgruppe for aktiviteten.

Vi dekker et bredt spekter av temaer relatert til sikkerhetspolitikk, både nasjonalt og internasjonalt. Informasjonsaktiviteten vår omfatter å holde foredrag, arrangere seminarer og fagdager, og å skrive og publisere aktuelle artikler, temasider og undervisningsopplegg på våre nettsider. Vi gir også ut et månedlig nyhetsbrev, og har et digitalt, sikkerhetspolitisk leksikon. Tidvis arrangeres det studieturer i inn- og utland.

Les mer om Folk og Forsvar.

Mulige arbeidsoppgaver for inntil to studenter
  • Skrive og publisere nye artikler til nettsiden vår, samt å oppdatere eksisterende artikler og undervisningsopplegg
  • Bidra med oppdateringer og nye innlegg til vårt digitale sikkerhetspolitiske leksikon
  • Holde foredrag om ulike forsvars- og sikkerhetspolitiske temaer, samt lede vårt rollespill «fred og konflikt» for elever på videregående skoler
  • Oppdatere eksisterende eller lage nye foredrag, ved behov
  • Bidra til daglig drift og diverse administrativt arbeid
Utvelgelseskriterier
  • Interesse for sikkerhets- og forsvarspolitikk
  • Gode skriftlig og muntlig formuleringsevne
  • Gode akademiske resultater og analytiske evner
  • Noe kjennskap til Forsvaret er en fordel
Ekstra dokumentasjon til søknaden
  • CV
  • Karakterutskrift fra bachelorstudiet og foreløpige resultater fra masterstudiet
  • Oppgi gjerne et par referansepersoner

Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju.

Ipsos

Hvordan har tilliten til norske politikere utviklet seg siden 1985? Hva skiller velgerne til Arbeiderpartiet og Høyre? Hvilke aviser leser SV-velgere mest? Er folk i Nord-Norge mindre positive til EØS-samarbeidet?

Ipsos’ Norsk Monitor er Norges største samfunnsundersøkelse og har vært med på å utforske norske holdninger, verdier og overbevisninger siden 1985. Vi sitter på en rik database som dekker de fleste samfunnsområder og sider ved folks liv.

Det er stor etterspørsel for dataene i Norsk Monitor, og vi har kunder blant store bedrifter/konsern, mediehus, politiske partier, departementer, direktorater, interesseorganisasjoner og forskningsmiljøer. Dataene brukes til analyse, forskning, kommunikasjon, samt strategiutvikling.

I Public Affairs-avdelingen har vi nå to ledige praksisplasser. Hovedansvaret vil være å bistå med å analysere data fra Norsk Monitor og lage rapporter for kundene våre.

Arbeidsoppgaver for inntil to studenter:
  • Analyse, visualisering og tolkning av samfunnsdata fra Norsk Monitor
  • Bistå med å lage rapporter for ulike temaer, som f.eks. om klima og miljø, personlig økonomi, mediebruk og politiske holdninger
  • Bidra med på andre prosjekter i Politikk og Samfunn-avdelingen, herunder bistå med prosjektadministrasjon, databehandling og analyse/rapportering.
Ønskede kvalifikasjoner
  • Analytiske evner
  • Erfaring og kompetanse innen kvantitative metoder
  • Interesse for god formidling av tall og analyser
Om Ipsos:

Ipsos leverer pålitelig informasjon og forståelse av samfunnet, markeder og mennesker. I Ipsos jobber vi med analyser basert på hva befolkningen forteller oss om sine holdninger, preferanser og atferd. For å finne ut av dette benytter vi en rekke metoder – alt fra enkeltintervjuer, fokusgrupper og større paneler til befolkningsundersøkelser.

Vår primæroppgave er å identifisere hva ulike aktører trenger å vite om samfunnet, innhente pålitelige data om dette for deretter å analysere og formidle innsikten på en forståelig måte.

Ipsos er til stede i 90 land fordelt på alle verdensdeler og har totalt over 18 000 ansatte. Ipsos’ norske avdeling holder til på Sjølyst plass 2 på Skøyen med rundt 40 ansatte.

Aktuelle kandidater kalles inn til intervju.

Kommunal- og distriktsdepartementet/Digitalisering- og forvaltningsdepartementet, Arbeidsgiverpolitisk avdeling

Ønsker du praksis i et nyopprettet og spennende departement? Digitalisering- og forvaltningsdepartementet (DFD) blir formelt skilt ut fra Kommunal- og distriktsdepartementet 1.1.2024 og vil ha rundt 150 ansatte.

Praksisplassen ligger i Arbeidsgiverpolitisk avdeling (APA) som har ansvaret for den sektorovergripende arbeidsgiverpolitikken i staten. Målet er å bidra til at statlige virksomheter er kompetente arbeidsgivere med attraktive arbeidsplasser. Avdelingen tar blant annet initiativ til og følger opp sentrale arbeidsgiverpolitiske satsinger og er pådriver for og støtter arbeidet med omstilling, kompetanseutvikling, ledelse samt et inkluderende og mangfoldig arbeidsliv i staten.

Under praksisoppholdet vil du få innsikt i arbeidshverdagen i departementet og jobbe i skjæringspunktet mellom fag og politikk sammen med dyktige medarbeidere. Du får mulighet til å bli kjent med et departement og en avdeling som har et sektorovergripende ansvar. Kunnskap ervervet fra praksisperioden vil dermed ha stor overføringsverdi for de som har ambisjoner om å jobbe opp mot offentlig sektor og/eller ønsker en karriere i staten.

Mulige arbeidsoppgaver (NB! Her kan det bli endringer frem mot mars)

Du vil få muligheten til å prøve deg innenfor flere av våre ansvarsområder. Vinteren 2024 skal APA implementere to større satsinger; nytt grunnlag for god ledelse i staten og revidert arbeidsgiverstrategi. Begge gir føringer på hvordan de statlige virksomhetene skal utvikles i fremtiden.

Arbeidsoppgavene i praksisperioden kan være å bidra til å implementere og følge opp de to satsingene. Ellers bidra inn i våre prosesser knyttet til inkludering, mangfold og hvordan sikre at staten har tilgang til relevant kompetanse. For eksempel analyser og delta i avdelingens arbeid knyttet til å:

  • utvikle og gjennomføre møter/seminarer/webinarer for å informere om de to satsingene
  • utvikle handlingsplaner for hvordan APA skal følge opp de to satsingene i fremtiden
  • utvikle initiativ og tiltak for at staten skal bli en attraktiv arbeidsplass med fokus på å rekruttere, utvikle og beholde kompetanse
  • utvikle og følge opp nye initiativ knyttet til inkludering og mangfold, for eksempel hvordan statlige virksomheter kan rekruttere flere av dem som står utenfor arbeidslivet (NAV-brukere)

Antall praksisplasser: 1

Utvelgelseskriterier
  • Interesse for og kjennskap til offentlig forvaltning
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne.
  • Gode samarbeidsevner.
  • Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju.
 
Ekstra dokumentasjon til søknaden
  • Karakterutskrift
  • (Utdrag av) egenskrevet norskspråklig fagtekst på inntil 2 sider, for eksempel utdrag fra tidligere innlevert oppgave i statsvitenskap

Kommunal- og distriktsdepartementet, Planavdelingen

Planavdeling - Styring av statens geodataetat

Ønsker du praksis i et spennende og mangfoldig departement? Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har i flere år tatt imot studenter fra statsvitenskap og vi ønsker å ta imot flere. Du vil få innsikt i arbeidshverdagen i et departement og jobbe i skjæringspunktet mellom fag og politikk sammen med dyktige medarbeidere.  Fra 1.1.24 består KDD av cirka 230 ansatte og er faglig sekretariat for kommunal- og distriktsministeren og den politiske stab. Departementet har flere underliggende etater og virksomheter. Les mer om arbeidshverdagen i KDD her. 

Planavdelingen har cirka 45 ansatte og du kan lese mer om avdelingen her. Praksisplassen knytter seg til seksjon for Geodata, eiendom og klimatilpasning (GEK) som blant annet har ansvar for etatsstyring av Kartverket.

Mulige arbeidsoppgaver: 

Oppgavene vil i hovedsak være tilknyttet styring av Kartverket. Kartverket er KDDs største etat og er statens fagorgan for kart, geodata og eiendomsinformasjon.

Dagens kart er en samling geografiske datasett som hentes inn fra en mengde ulike kilder som Kartverket systematiserer, forvalter og videreformidler. Noen eksempler:

  • Når nødetatene rykker ut, bør de komme til rett adresse
  • Skal vi bygge gode og bærekraftige kystsamfunn må vi vite hvilke områder som er flom- og skredutsatt og hvor vi kan bygge når havet stiger
  • Vi må vite hvor det er fare for flom og skred
  • De fleste av oss ønsker å vite hvor grensen til naboen går

Arbeidsoppgavene vil i hovedsak bestå i å behandle Kartverkets årsrapport og utarbeide underlag til styringsdialogen som er grunnlaget for statens styring av Kartverket. Mer info om styringsdialogen kan finnes i instruks og tildelingsbrev for Kartverket her. Det kan også være aktuelt å bidra til seksjonens øvrige arbeid med Kartverket i form av notater til politisk ledelse, henvendelser fra Stortinget og mediehenvendelser.

Antall praksisplasser: 1 

Ønskede kvalifikasjoner: 
  • Interesse for og kjennskap til offentlig forvaltning, god skriftlig fremstillingsevne og gode samarbeidsevner. 
  • Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju. 
Ekstra dokumentasjon til søknaden: 
  • Karakterutskrift 
  • (Utdrag av) egenskrevet norskspråklig fagtekst på inntil 2 sider, for eksempel utdrag fra tidligere innlevert oppgave i statsvitenskap.

Kommunesektorens organisasjon (KS) 

KS er kommunesektorens organisasjon, og alle norske kommuner og fylkeskommuner er medlemmer. Vår visjon er selvstendig og nyskapende kommunesektor. Vi arbeider for å sikre kommunesektoren best mulige rammebetingelser for å kunne utvikle gode lokalsamfunn med lokalt tilpassede velferdstjenester. KS har som ambisjon å være en viktig utviklingspartner for våre medlemmer.

Mulige arbeidsoppgaver knyttet til prosjektet «Aktiv fritid for barn og unge/ungdomsmedvirkning»:

Studenten vil jobbe med KS-prosjektet «Aktiv fritid for barn og unge», fritidserklæringen og kommunenes behov for ulike samhandlingsverktøy rettet mot både barn og unge selv og mot frivillige lag og foreninger. Studenten vil også delta i arbeidet med kommunenettverket «Aktiv fritid barn og unge», dersom dette blir videreført i 2024. Det er også mulig at studenten vil få oppgaver knyttet til ungdomsmedvirkning og andre oppgaver innenfor avdelingsarbeidsområder som vår oppfølging av Europarådet sin monotorering av Norges oppfølging av Europarådets charter om lokalt selvstyre. Studenten selv avgjør hvordan han/hun vil jobbe med prosjektet, hvordan han/hun vil avgrense oppgaven og om han/hun vil gjennomføre undersøkelser eller bruke andre metoder for å dokumentere.

Andre mulige arbeidsoppgaver:
  • Se på hvordan kommunesektoren får plass i fagkrets og pensum på ulike høgskoler og universitet
  • Gjennomgå mottakere av nyhetsbrevets som KS sender til lærere
Utvelgelseskriterier:

Vi søker en person som har

  • lyst til å fortelle en historie ved hjelp av tallmateriale og intervjuer med kommuneansatte
  • interesse for kommunal sektor og kunnskap om kommunal virksomhet
  • interesse for frivillig sektor/sivilsamfunnet
  • interesse for inkluderende fritid/utenforskap
  • kjennskap til verktøy for både kvantitativ og kvalitativ

Arbeidsoppgavene er knyttet til avdeling for Lokaldemokrati, europapolitikk og internasjonalt arbeid og arbeidssted er KS-kontoret i Oslo. I utgangspunktet har vi et ønske om fysisk tilstedeværelse på kontoret, med mulighet til hjemmekontor noen dager i uken (etter avtale).

Vi tar en prat med aktuelle kandidater.

Kruse Larsen

Kruse Larsen er et PR-byrå som jobber med strategisk kommunikasjon og politikk. Våre rådgivere kommer fra politikken, mediene og kommunikasjonsfaget.

Vi jobber med bedrifter og organisasjoner innenfor de fleste samfunnsområder. I Kruse Larsen har vi eksperter innen alt fra energi/klima, fiskeri og helse.

I løpet av seks uker, vil du få innblikk i en bransje som jobber tett på politikk og medier. Vi følger både den løpende politikken og de langsiktige politiske prosessene, og jobber daglig med politisk analyse.

Som praktikant hos Kruse Larsen, får du jobbe i en bedrift med god kunnskap om og forståelse for de politiske prosessene og hvordan det offentlige styringssystemet er bygd opp.

Du kan lese mer om oss her: https://www.kruselarsen.no 

 

Arbeidsoppgaver:
  • Politisk analyse – med vekt på energi- og klimapolitikk.
    • Analyse av stortingsmeldinger og lovforslag som blir lagt frem i perioden du jobber hos oss.
    • Analyse av betydningen som EUs energi- og klimapolitikk har for Norge og ulike norske næringer.
  • Informasjonsinnhenting og utredning (ad hoc).
  • Podkast: Bistå med research, planlegging og gjennomføring av podkasten “Podkast uten portefølje”, som er produsert av Kruse Larsen og Pressure.   
Utvelgelseskriterier
  • Interesse for norsk og europeisk politikk og politiske prosesser.
  • Personlig egnethet.
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne, norsk og engelsk.
  • Erfaring fra politikk er en fordel.
Dokumentasjon til søknaden
  • Søknadsbrev (maksimalt én A4-side).
  • CV.
  • Karakterutskrift.

Aktuelle kandidater blir innkalt til digitalt intervju.

Kunnskapsdepartementet

Vil du være med å koordinere regjeringens arbeid med høyere utdanning og forskning?

Det er to plasser for praksisstudenter i Avdeling for høyere utdanning, forskning og internasjonalt arbeid i Kunnskapsdepartementet.

Avdeling for høyere utdanning, forskning og internasjonalt arbeid (HFI) har ansvar for departementets arbeid med politikkutvikling og analyse innenfor høyere utdanning og forskning. Avdelingen har en knutepunktfunksjon for Kunnskapsdepartementets internasjonale arbeid.

Videre har avdelingen et særlig ansvar for koordinering av regjeringens forskningspolitikk og arbeidet med Forskningsrådets budsjett.

Avdelingen har seks seksjoner: seksjon for internasjonalt samarbeid, seksjon for Europa, EU og EØS-arbeid, seksjon for innovasjon, samspill og instituttpolitikk, seksjon for kvalitetsutvikling og kvalitetsvirkemidler, seksjon for budsjett og koordinering, og seksjon for profesjonsutdanning og -forskning.

Arbeidsoppgavene vil være løpende oppgaver i avdelingen og seksjonene, muligheter for å delta i arbeid med stortingsmeldinger eller andre større prosjekter og jobbe med kunnskapsgrunnlag.  Det vil være anledning til å delta i eksterne sammenhenger og møter med politisk ledelse.

Mulige arbeidsoppgaver

Arbeid med svar på mediehenvendelser og andre enkelthenvendelser. Og arbeid med analyse og utredninger for politikkutvikling innen høyere utdanning og forskning.

Utvelgelseskriterier
  • gode skriftlig og muntlig fremstillingsevne
  • god forståelse for politiske prosesser, og kjennskap og interesse for avdelingens ansvarsområde blir vektlagt

Likestillings- og diskrimineringsombudet

Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) har som oppgave å bekjempe diskriminering og være en pådriver i arbeidet for likestilling og mangfold. LDO har ansvar for å gi utvidet veiledning om rettigheter og plikter til personer, organisasjoner og virksomheter blant annet gjennom kurs og foredrag.

Ombudet har også ansvar for å føre tilsyn med Norges etterlevelse av tre FN-konvensjoner: kvinnekonvensjonen, rasediskrimineringskonvensjonen og konvensjonen for funksjonshemmede.

LDO har 40 ansatte, og er delt inn i to fagavdelinger; Veiledningsavdelingen og Tilsynsavdelingen, Ombudets stab og HR og driftsavdelingen.

Mulige arbeidsoppgaver
  • Bidra til tilsynsrapportering nasjonalt og til FN-komiteer.
  • Rapportskriving, arbeid med arrangementer og fagmøter, foredrags-, hørings- og utredningsarbeid.
  • Gi veiledning til enkeltpersoner og andre som henvender seg til ombudet.
  • Følge opp offentlige myndigheters plikt til å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering

Vi ser etter deg som

  • har et engasjement for og/eller er nysgjerrig på hva det vil si å arbeide for et mer likestilt og mangfoldig samfunn
  • har interesse for og/eller ønsker å få innsikt i fagfeltet vårt
  • er lærevillig og klar for å lære nye ting

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke, og vi ønsker at de som arbeider i Likestillings- og diskrimineringsombudet skal speile mangfoldet i befolkningen. Vi ønsker ansatte – og studenter i praksis – med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiv for å bidra til en enda bedre oppgaveløsing. Om du har behov for ekstra tilrettelegging, strekker vi oss så langt som mulig for at du skal kunne arbeide hos oss eller være i praksis hos oss som student. Ta kontakt med HR i LDO om du har spørsmål om arbeidsmiljøet, fysisk utforming av lokalene, mulighetene for tilrettelegging og andre omstendigheter som er knyttet til arbeidet og arbeidstiden.

NHO, Næringspolitisk avdeling

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. NHO arbeider for at organisasjonens 28.500 medlemmer får bedre rammevilkår og vi engasjerer oss på en rekke samfunnsområder. Gjennom politisk påvirkning, gjennomslag i forhandlinger og attraktive medlemstjenester skal NHO bidra til lønnsomhet i medlemsbedriftene og konkurransedyktige vilkår. Slik skal NHO sikre grunnlaget for et økonomisk sunt og vekstkraftig samfunn.

Antall praksisplasser: 1-2

Mulige arbeidsoppgaver

Arbeidet med å følge opp Veikart for fremtidens næringsliv som ble lansert august 2020 er næringspolitikken sentral og vil kunne dannet et utgangspunkt for mulige arbeidsoppgaver. Veikartet finnes her: https://www.nho.no/tema/neste-trekk/

Offentlig sektor og næringslivet

Bedriftene trenger en god og effektiv offentlig sektor. Hvordan kan stat og kommune utvide samarbeidet med næringslivet og bedre legge til rette for innovasjon og næringsutvikling? Hvordan bør offentlig sektor organiseres for å sikre effektiv ressursbruk, når oppgavene blir større? Mulige temaer er: Offentlig-privat samarbeid, kommunesammenslåing, forenkling, offentlige innkjøp, videreutvikling av offentlige tilsyn, samferdsel, osv.

Energi og klima

Veien mot lavutslippssamfunnet vil skape en konkurransesituasjon for norsk næringsliv der klima og bærekraft vektlegges mer. Hvordan kan politiske rammevilkår best legges til rette for utvikling av nye forretningsmuligheter og hvordan mester vi selve endringstakten i et grønt skifte som går stadig raskere. Mulige temaer er: Norge som ressursnasjon og våre naturgitte fortrinn, forholdet til Europa, klimasamarbeid med EU, politikk for grønt skifte i transportsektoren, osv.

Mulige arbeidsoppgaver
  • Bistå med analyser og bearbeiding av tallmateriale
  • Bistå i forberedelse og koordinering av større arrangementer
  • Delta i møter og oppfølging av avdelingens partnere
  • Bistå med formidling av informasjon og resultater, herunder sammenstilling av resultatinformasjon fra partnere
Utvelgelseskriterier
  • Du er interessert i næringslivsspørsmål
  • Du engasjeres av temaer i skjæringspunktet mellom offentlig sektor og næringslivet
  • Du er analytisk og trives med å samarbeide
  • God skriftlig og muntlig framstillingsevne

Det kan bli aktuelt å kalle inn kandidater til intervju.

NIFU - Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

NIFU (Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) er et samfunnsvitenskapelig forskningsinstitutt med ca 85 ansatte. Våre forskningsområder omfatter hele det kunnskapspolitiske området – fra grunnopplæring og høyere utdanning til innovasjon og kompetanseutvikling i arbeidslivet. Forskningsresultatene danner ofte grunnlag for politiske beslutninger. Instituttet bidrar også i samfunnsdebatten og formidler resultater fra forskningen i både media og gjennom egne arrangementer.

Hos NIFU kan du delta i ett eller flere pågående forskningsprosjekt. Du vil få god innsikt i hvordan oppdragsforskning i det norske samfunnet fungerer. Du vil bli tilknyttet et av NIFUs forskningsområder og jobbe i team sammen med erfarne forskere.

NIFU tilbyr 1 plass med følgende arbeidsoppgaver og utvelgelseskriterier.

Mulige arbeidsoppgaver

Arbeidsoppgaver vil kunne tilpasses den enkeltes ønsker og erfaring, med utgangspunkt i enten forskning/analyse eller administrasjon/kommunikasjon:

Forskning og analyse
  • Bidra i forskningsfaglige oppgaver under veiledning.
  • Bidra til utarbeiding og utsending av spørreskjema (som regel ved hjelp av Qualtrics)
  • Delta i innhenting av data, samt registrering og analyse av disse (bl.a. ved hjelp av Nvivo, R, Stata e.l.)
  • Yte forskningsadministrativ bistand i tilknytning til pågående prosjekter.
  • Delta i akkvisisjonsprosesser / skriving av prosjektsøknader i offentlige anbud.
  • Delta i prosjektmøter, avdelingsmøter, faglige forum mv.
Administrasjon og kommunikasjon
  • Bidra med å arrangere arrangementer og seminarer.
  • Bidra med formidlingsarbeid på nettsider og andre medier.
  • Bruke sosiale medier for å profilere NIFUs forskning og arrangementer.
Utvelgelseskriterier
  • Interesse for utdannings-, forsknings- og innovasjonspolitikk
  • Analytiske evner; evne til å identifisere og definere problemer, evne til å vurdere informasjon kritisk.
  • Ferdigheter i å samle, organisere og tolke data (dataanalyse).
  • Beherske programvare for statistikk og/eller surveys.
  • God skriftlig og muntlig formuleringsevne.
  • Søknad og CV

Alle søkere vil bli innkalt til intervju.

NOKUT

Om NOKUT

NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, er et faglig uavhengig forvaltningsorgan som jobber med norsk høyere utdanning og fagskoleutdanning. NOKUTs formål er å sikre og fremme kvalitet i høyere utdanning og fagskoleutdanning ved å føre tilsyn med, informere om og bidra til å utvikle kvaliteten på norske utdanninger og institusjoner. NOKUTs arbeid skal bidra til at samfunnet kan ha tillit til kvaliteten på norsk høyere utdanning og fagskoleutdanning. NOKUT har ca. 100 ansatte og holder til i Drammensveien 288 på Lysaker. Se www.nokut.no for mer informasjon.

 

Praksis hos NOKUT

Vi søker nå to praksisstudenter som vil ta del i NOKUTs arbeid med å sikre og bidra til utvikling av kvaliteten i norsk høyere utdanning og høyere yrkesfaglig opplæring (fagskole). Dette arbeidet ligger i to avdelinger: Avdeling for evaluering og analyse og Avdeling for akkreditering og tilsyn.

Avdeling for evaluering og analyse jobber med å frambringe og sammenstille kunnskap i form av utredninger, evalueringer og analyser som kan stimulere institusjonenes og myndighetenes arbeid med å øke utdanningskvaliteten. Andre ansvarsområder er blant annet den årlige nasjonale studentundersøkelsen (Studiebarometeret.no) og nasjonale deleksamener i høyere utdanning.

Avdeling for akkreditering og tilsyn har ansvar for å forvalte og videreutvikle regelverket på universitets- og høyskolesektoren. Ansvaret omfatter også tilsyn med utdanningskvaliteten ved norske universiteter, høyskoler og fagskoler. Dette innebærer blant annet økonomisk tilsyn, akkreditering av og tilsyn med studietilbud og institusjoner, og tilsyn med institusjonenes systematiske kvalitetsarbeid.

De to studentene vil formelt tilhøre hver sin avdeling, men arbeidet vil i stor grad bli gjennomført på tvers, slik at det blir et tett samarbeid mellom de to studentene.

Arbeidsoppgaver

Mulige arbeidsoppgaver vil kunne være:

  • Innhenting av data gjennom både kvalitative og kvantitative metoder
  • Lage sammenstillinger og oppsummeringer
  • Gi innspill til innhold og utforming av rapporter, veiledningsmateriale, regelverk mv.
  • Bidra i utredninger knyttet til avdelingenes ansvarsområder inkl. metodeutvikling av tilsyn og evaluering fra studenters perspektiv
  • Kvalitetssikring av skriftlig materiale og presentasjoner
  • Forberedelse og gjennomføring av interne og eksterne møter eller seminarer
  • Samarbeid og kommunikasjon med Kunnskapsdepartementet, institusjoner, andre forvaltningsorganer og andre aktører i sektoren

Arbeidsoppgavene vil i stor grad kunne tilpasses studentenes kompetanse og interesse.

Kvalifikasjoner

Vi ser etter deg som:

  • Har god skriftlig og muntlig formidlingsevne
  • Har gode analytiske evner
  • Har gode samarbeidsevner
Det er også en fordel om du har:
  • Interesse for kunnskapssektoren
  • Erfaring med verv eller annen relevant arbeidserfaring
Eventuell ekstra dokumentasjon til søknaden:
  • CV og karakterutskrift

Vi kommer til å legge til rette for fysiske intervjuer i våre lokaler i Drammensveien 288 på Lysaker.

 

Antall praksisplasser: 2

Norad

Om Norad

Norad er direktoratet for utviklingssamarbeid; en fagetat under Utenriksdepartementet (UD). I saker som gjelder Norges klima- og skogsatsing, er Norad underlagt Klima- og miljødepartementet (KLD). Norad holder til i Oslo og har ca. 270 ansatte (2023).

Å sette penger i arbeid for å oppnå resultater i samarbeidsland er Norads hovedoppgave. Bærekraftsmålene er en ledestjerne for dette arbeidet. Norad har de siste årene forvaltet rundt halvparten av norsk bistand, og vil i løpet av 2024 få ansvar for nye områder som gjør Norad til det viktigste forvaltningsorganet av norsk bistand.

Norad jobber i partnerskap med multilaterale organisasjoner, næringsliv, sivilt samfunnsorganisasjoner, og myndigheter for å bidra til bærekraftig utvikling i samarbeidsland. Samarbeidet skjer innenfor en rekke ulike tematiske områder og er i 2023 organisert i fire ulike tilskuddsforvaltende avdelinger:

  • Avdeling for Velferd og Menneskerettigheter
    • Utdanning, Helse, Menneskerettigheter, Likestilling, og Høyere utdanning og forskning
  • Avdeling for Partnerskap og Omfordeling
    • Multilateralt samarbeid, Innovasjon, Styresett, Sivilt samfunn, og Næringsliv og partnerskap
  • Avdeling for Klima og Miljø
    • Skog, Ren energi, Mat, Hav, og Natur og klima
  • Avdeling for støtte til Ukraina

Praksis hos Norad

Norad ønsker våren 2024 å ta imot 6 praksisstudenter fra UiO Institutt for Statsvitenskap. Vi har varierte og spennende arbeidsoppgaver i et hyggelig miljø med dyktige kollegaer. Det legges opp til at studentene vil eksponeres for, og kunne delta i en stor bredde av oppgaver og faglige diskusjoner.

Nedenfor gis en kort beskrivelse av den type arbeidsoppgaver som kan være aktuelle for den respektive praksisplassen. Med dette som utgangspunkt vil det legges opp til dialog mellom Norads fagansvarlige og de aktuelle kandidatene for å utforme innholdet i praksisperioden i felleskap. Det er ønskelig at alle praksis-studenter oppfyller følgende kriterier:

  • Interesse i internasjonalt utviklingssamarbeid
  • Gode analytiske evner
  • Evne til å jobbe selvstendig, og i samarbeid med andre
  • God på formidling – skriftlig og muntlig, på norsk og engelsk
  • Interesse, kunnskap, og/eller erfaring for den type tematikk, eller den type oppgaver som skisseres for den enkelte praksisplass nedenfor  

Styresett og finansforvaltning (1 praksisplass)

Norads styresettportefølje inkluderer blant annet innsats på nasjonal ressursmobilisering, statistikk, anti-korrupsjon, ulovlig kapitalflyt, og styrking av offentlig finansforvaltning. Arbeidet skjer i samarbeid med mange ulike partnere knyttet til spesifikke prosjekter, men Norad er også involvert i relaterte globale normative prosesser, og policyutvikling. Miljøkriminalitet og utvinningssektoren er strategisk viktige områder i denne sammenheng. 

Innholdet i praksisperioden vil utformes i dialog med studenten, men arbeidsoppgaver som kan bli aktuelle er:

  • Bistå i arbeidet med miljøkriminalitet og ulovlig kapitalflyt, herunder kartlegging av innsats, og koordinering av et fagnettverk med andre seksjoner og etater
  • Oppfølging av prosjekter på medier/gravejournalistikk
  • Koordinering av møter og arrangementer
  • Resultatarbeid rettet mot skatt, statistikk, offentlig finansforvaltning og anti-korrupsjon, herunder kommunikasjon/formidling knyttet til dette

Utdanning (1 praksisplass)

Norad jobber med støtte til grunnutdanning og yrkesutdanning og samarbeider med partnere multilateralt, i det sivile samfunnet og i næringslivet. Arbeidet bidrar til å nå bærekrafts mål 4 – god utdanning. Norad forvalter en rekke store avtaler med UNICEF, UNESCO, the Global Partnership for Education (GPE), Education Cannot Wait (ECW), og sivile samfunnsorganisasjoner som Right to Play, Strømmestiftelsen, ADRA og SOS Barnebyer.

Innholdet i praksisperioden vil utformes i dialog med studenten, men arbeidsoppgaver som kan bli aktuelle er:

  • Bistå i arbeidet med vurdering av organisasjoner som støttes av Norad, særlig knyttet til organisatoriske og administrative sider ved organisasjonene. En vurdering gjennom en relevant statsvitenskapelig lense er særlig relevant.
  • Produksjon av kunnskapsflak, basert på «desk reviews» av resultatrapporter til bruk for Norad i dialogen med organisasjonene, og til intern og ekstern kommunikasjon.
  • Bistå med vurdering av programmer og resultatrapporter
  • Koordinering, og deltakelse i, møter og arrangementer.

Likestilling (1 praksisplass)

Norad er ansvarlig for gjennomføring av deler av regjeringens handlingsplan for kvinners rettigheter og kjønnslikestilling i utenriks- og utviklingspolitikken. Dette inkluderer både målrettede innsatser (som seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, vold og skadelig skikker, kvinners politiske og økonomiske rettigheter) og arbeid med å integrere likestilling i andre sektorer (som matsikkerhet, klima og miljø, åpenhet og styresett). Arbeidet bidrar til å nå bl.a. bærekrafts mål 5 om kjønnslikestilling.

I tillegg til faglig rådgivning til Utenriksdepartementet og utenriksstasjonene, har Norad ansvar for avtaler med bl.a. UNFPA, UN Women, norske og internasjonale sivilsamfunnsorganisasjoner og relevante norske myndigheter. Med dette som formål forvalter Norad om lag 1,2 milliarder kroner i 2023.

Innholdet i praksisperioden vil utformes i dialog med studenten, men arbeidsoppgaver som kan være aktuelle er:

  • Bidra til kartleggings- og formidlingsoppgaver, herunder utarbeidelse av «desk reviews,» tekster og innspill til Norads rapportering.
  • Bidra til kvalitetssikring av digitale læringsverktøy, og vurdering/oppdatering av Norads nettsider tilknyttet likestilling.
  • Bistå med vurdering og innspill til seksjonens arbeid med lokalt ledet utvikling.
  • Bidra til planlegging deltagelse i, og gjennomføring av faglige arrangementer og møter. Et større internasjonalt arrangement gis i oppdrag fra UD, og vil gjennomføres i april 2024. Arbeidet er prioritert.

Næringsutvikling  (1 praksisplass)

Norads arbeid med næringsutvikling inkluderer blant annet innsats for å bedre rammevilkårene for næringslivet i norske samarbeidsland, styrke verdikjeder, bidra til mer rettferdig handel globalt og styrke tilgangen til kapital for små og mellomstore bedrifter, bønder og nye innovative virksomheter. 

Innholdet i praksisperioden vil utformes i dialog med studenten, men arbeidsoppgaver som kan bli aktuelle er:

  • Arbeide med resultater av næringssamarbeidet og samle inn informasjon fra rapporter og andre kilder.
  • Koordinering, og deltakelse i, møter og arrangementer
  • Oppdatere relevante nettsider.

Grønn omstilling og lavutslippsutvikling (1 praksisplass)

Norad jobber med samarbeidsland for å legge til rette for en rettferdig omstilling til mindre karbonintensive utviklingsbaner. Dette handler blant annet om nødvendig politikkutvikling og arealplanlegging, økt produksjon og bruk av fornybar energi, mer effektive energiløsninger, og nødvendig beskyttelse og vern av naturområder. Redusert avskoging i land med tropisk skog er en av viktigste tiltakene mot økte CO2-utslipp. Bevaring av skog er samtidig sentralt for naturmangfold, og som livsgrunnlag for mennesker som lever av skogen, for eksempel urfolk.  

Innholdet i praksisperioden vil utformes i dialog med studenten, men arbeidsoppgaver som kan bli aktuelle er:

  • Innhente informasjon (i rapporter, på åpne kilder, i arkivet), bearbeiding, og systematisering av kunnskap i skjæringspunktet klima, natur og utvikling – aktuelle temaer kan være betaling for økosystemtjenester, kollektive forvaltningsregimer, landanalyser osv.
  • Bistå med analyser av bistandsporteføljen, og bearbeiding av tallmateriale
  • Bistå i forberedelse og koordinering av større arrangementer
  • Delta i møter og oppfølging av avdelingens partnere
  • Bistå med formidling av informasjon og resultater, herunder sammenstilling av resultatinformasjon fra partnere

Bærekraftige matsystemer (1 praksisplass)

En sentral del av Norads arbeid innenfor klima og miljø handler om å bidra til bærekraftig utnyttelse av naturen som livsgrunnlag. Koblingene til fattigdomsreduksjon går blant annet gjennom forbedrede matsystemer. Dette inkluderer næringsutvikling langs hele verdikjeden fra økt matproduksjon – både fra landbruk og havrelaterte næringer – og frem til sluttkonsument. Klimaendringene endrer forutsetningene for matproduksjon i mange samarbeidsland, og klimatilpasning står derfor sentralt.

Innholdet i praksisperioden vil utformes i dialog med studenten, men arbeidsoppgaver som kan bli aktuelle er:

  • Innhente informasjon og systematisere kunnskap om temaer innen landbruk, bærekraftig akvakultur, små-skala fiskeri, og klimatilpasning (aktuelle områder kan være: rammevilkår for næringsliv, bærekraftig fôrproduksjon, naturbaserte løsninger, likestilling og inkludering).
  • Bistå kolleger i løpende arbeidsoppgaver knyttet til gjennomføring av møter og arrangementer, f.eks. talepunkter, presentasjoner og oppsummereringer av rapporter
  • Annet ved behov

Norsk elbilforening

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Med våre 120 000 medlemmer og over 50 ansatte jobber vi tett på politiske miljøer og næringsliv, og er en sentral bidragsyter til løsninger som gjør Norge verdensledende på elbil. Vårt arbeid med elektrisk transport gjør at vi opplever stor pågang fra internasjonalt hold.

For andre år på rad søker vi nå en masterstudent til spennende oppgaver på vårt kontor på Youngstorget.

Du trenger ikke å vite mye om bil for å jobbe hos oss, og som statsviter besitter du svært relevant kompetanse! Du kommer ellers langt med klimaengasjement, interesse for politikk og kommunikasjonsarbeid, og ønske om å lære mer om hvordan andre land jobber med å elektrifisere transportsektoren.

Vi skal gjøre vårt beste for at du blir kjent med bredden i vårt arbeid og får mulighet til å lære nye ting. Du får blant annet:

  • bidra til å utforme elbilpolitikk som er med på å kutte klimagassutslipp i Norge
  • delta i politisk påvirkning og kommunikasjonsarbeid
  • innsikt i hvordan en medlemsbasert organisasjon fungerer
  • se hvordan vi bidrar til at andre land også kan elektrifisere sin bilpark

Du vil blant annet bidra i Elbilforeningens pressearbeid, du får prøve deg som skribent på elbil.no og være med på møter og innspillsrunder med offentlig forvaltning og politiske aktører. Du blir også sentral i arbeidet med Nordic EV Summit. Det er en årlig internasjonal konferanse om elektrisk mobilitet som arrangeres av Elbilforeningen. I 2024 arrangeres konferansen 4. – 5. april hos NOVA Spektrum, hvor vi forventer over 1500 deltagere fra mer enn 40 forskjellige land. Dersom du har mulighet, ønsker vi også at du bidrar på Elbilforeningens tillitsvalgtkonferanse helgen 15. til 17. mars, men dette er frivillig. Der vil du få innsikt i medlemsdemokrati og skoleringsarbeid i en frivillig organisasjon. For dette vil du kunne avspasere to ukedager i løpet av praksisperioden.  

 

Vi har et godt og inkluderende arbeidsmiljø som du vil bli en naturlig del av, og våre ansatte ser fram til å dele sin kunnskap og erfaring med deg.

Utvelgelseskriterier:
  • interesse for miljø- og klimapolitikk og/eller elbilpolitikk
  • god skriftlig og muntlig formuleringsevne. Elbilforeningens arbeidsspråk er norsk, men du må også beherske engelsk godt også
  • selvstendighet og ønske om å lære
  • ønske om å jobbe i et tverrfaglig miljø
  • evne til å prioritere og jobbe godt i en hektisk hverdag
Ekstra dokumentasjon til søknaden:
  • Skriv gjerne noe om fagsammensetning i CVen din

Det kan bli aktuelt å kalle inn relevante kandidater til et kort intervju, enten fysisk eller digitalt.

Oslo kommune, Kommunerevisjonen

I Kommunerevisjonen får du mulighet til å jobbe faglig med undersøkelser som er viktige for å bidra til demokratisk kontroll og et godt lokaldemokrati i Oslo.

Avdeling for forvaltningsrevisjon i Kommunerevisjonen gjennomfører evalueringer av Oslo kommunes virksomheter. Vi undersøker blant annet om innbyggerne får de tjenestene de har krav på og om offentlige ressurser benyttes effektivt. Analysene omhandler alle områder i kommunen som for eksempel skole, helse, miljø, samferdsel og byutvikling. Vårt formål er å bidra til læring og forbedring.

Vi er en tverrfaglig avdeling med 21 meget engasjerte medarbeidere. Hos oss jobber det blant annet statsvitere, sosiologer, samfunnsøkonomer, informatikere og jurister. Vi synes det er moro og lærerikt å ha studenter i praksis. Vi har ansatte hos oss i dag som tidligere har vært i praksis.

Les mer om Kommunerevisjonen på våre nettsider og på LinkedIn.

Antall praksisplasser: 1–2. Vi kaller relevante søkere inn til intervju.

I Kommunerevisjonen får praksisstudentene jobbe med oppgaver innenfor ulike pågående undersøkelser og/eller med internprosjekter. Eksempler på aktuelle oppgaver:

  • Delta i datainnsamling, analyse og visualisering av kvantitative og kvalitative data. Eksempler på dette er deltakelse i intervjuer, gjennomføring av spørreundersøkelser og tekstanalyser.
  • Praktisk bruk av verktøy som R, Nvivo, Excel og Questback.
  • Bidra til utledning og etablering av revisjonskriterier (evalueringskriterier) med utgangspunkt i lov, forskrift, politiske vedtak, anerkjent teori mv.
  • Delta i møter med kommunens virksomheter og byrådsavdelinger.
  • Bidra i designmøter ved planlegging av undersøkelser.
  • Være til stede ved behandling av rapporter i politiske utvalg.
  • Bidra i interne prosjekt- og statusmøter, avdelingsmøter mv.
Hva kan Kommunerevisjonen tilby praksisstudenter?
  • Praktisk bruk av metodekunnskap, metodeverktøy og kunnskap fra substansemner (les mer om hvordan statsvitenskapen kan brukes hos oss her).
  • Et sosialt og inkluderende arbeidsmiljø med lang erfaring fra praksisordningen.
  • Kunnskap om kommunal forvaltning og Oslo kommune.
  • Vi vil legge vekt på at du
  • er motivert for arbeidet
  • har interesse for offentlig politikk og administrasjon
  • har metodekunnskaper
  • liker å jobbe strukturert med ulike faglige oppgaver
Ekstra dokumentasjon til søknaden:
  • Karakterutskrifter

Riksrevisjonen, Avdeling for forvaltningsrevisjon

Riksrevisjonen er Stortingets viktigste kontrollorgan. Oppgaven til avdeling for forvaltningsrevisjon er å vurdere hvordan forvaltningen gjør jobben sin. Dette gjør vi blant annet gjennom å evaluere hvordan staten bruker sine ressurser, om departementene når målene sine, og om ulike politiske tiltak har hatt ønsket effekt.

Våre rapporter handler om vesentlige nasjonale problemstillinger på områder hvor staten har en viktig rolle, slik som helse, forsvar, energi, bistand, samferdsel eller utdanning. Vi sender rapportene våre til Stortinget, som behandler og diskuterer dem i plenum. Du kan lese rapportene våre her: https://www.riksrevisjonen.no/rapporter/.

Med om lag 110 ansatte er forvaltningsrevisjonen en av Norges største utrednings- og evalueringsmiljøer. Hos oss finner du et stort faglig miljø med både statsvitere, samfunnsøkonomer, jurister, siviløkonomer, sosiologer, og mye annet. Felles for oss alle er at vi brenner for å forbedre norsk forvaltning, og at vi er over gjennomsnittet opptatt av metode. Vi håper og tror at du som student kan ha et lærerikt opphold hos oss, og at du også kan bidra med interessante refleksjoner.

I 2024 ser vi etter 1-3 studenter som kan bidra inn i et pågående prosjekt, som del av et større prosjektteam på 3-4 personer.

Merk: Studenter vil bli tildelt et prosjekt på bakgrunn av motivasjon og forhåndskunnskaper. Vi ber derfor om at du i søknadsteksten angir hvilke prosjekter du kunne tenke deg å delta i, og at du rangerer dem dersom flere skulle være aktuelle.

Innføring av helse- og velferdsteknologi i helsesektoren (metodeprofil: kvalitativ eller kvantitativ)

Norges befolkning blir eldre, og etterspørselen etter helse- og velferdstjenester vil øke vesentlig frem mot 2040. Helsepersonellkommisjonens rapport slår fast at dagens personellbruk i helse- og omsorgstjenesten ikke vil være bærekraftig i framtiden. En hovedstrategi for at kommunene og spesialisthelsetjenesten skal løse helse- og velferdsoppgavene på en mer effektiv måte, er å ta i bruk velferdsteknologi som for eksempel videokonsultasjoner, digital hjemmeoppfølging, nettbasert behandling, eller hjemmesykehus. Undersøkelsen vil se nærmere på hvor langt primær- og spesialisthelsetjenesten har kommet i dette arbeidet, og statlige myndigheters arbeid med å legge til rette for dette.

Norsk bistand til klimatilpasning (metodeprofil: kvalitativ)

Riksrevisjonen skal i en forvaltningsrevisjon se nærmere på norsk bistand til klimatilpasning i utviklingsland. Norge har forpliktelser gjennom internasjonale avtaler, som Parisavtalen, til å støtte tiltak for å møte klimaendringene i disse landene. Formålet med undersøkelsen er å finne ut om bistandsmidlene brukes effektivt og om målene nås. I de innledende fasene av undersøkelsen vil dette i hovedsak gjøres gjennom litteraturgjennomgang, intervjuer med relevante aktører og analyse av bistandsstatistikk.

Støtteressurs for kvantitativ metode og programmering (metodisk profil: kvantitativ)

I forbindelse med prosjektene våre har vi ofte behov for å innhente, tilrettelegge og analysere store datamengder. Vi har flere fagressurser (hvorav flere statsvitere) til å bistå med dette som er gode på programmering i R eller Python. Som støtteressurs for kvantitativ metode og programmering vil du bidra inn i ett eller flere prosjekter for forvaltningsrevisjon som har behov for din kompetanse. Eksempler på arbeidsoppgaver kan være tradisjonell statistisk analyse og databearbeiding, men også visualisering, tekstanalyse, webscraping eller utvikling av enkle apper. Hvis du er interessert i og/eller kan noe om maskinlæring vil vi også gjerne høre fra deg.

Mulige arbeidsoppgaver
  • Gi innspill til metode og undersøkelsesdesign
  • Utforme nye prosjektideer
  • Utføre statistiske analyser, gjerne i R eller Stata
  • Systematisk dokumentanalyse
  • Skrive utkast til intervjuguider
  • Gi skriftlige innspill til kommende rapporter
  • Bistå i møter med departementer/direktorater
  • Bidra i internasjonale bistandsprosjekter overfor andre lands riksrevisjoner
Utvalgskriterier
  • Interesse og ferdigheter innen kvantitative og/eller kvalitative metoder
  • Gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
  • Kjennskap til analyseverktøy som Stata, R, Python, Nvivo eller lignende teller også positivt
  • Interesse for metode og offentlig politikk
Ekstra dokumentasjon til søknaden
  • Karakterutskrift
  • Attester

Det kan bli aktuelt å innkalle eventuelle kandidater til intervju.

SoCentral

SoCentral samarbeider med kommuner, næringsliv og innbyggere som vil utvikle et mer bærekraftig samfunn.

Vi etablerte SoCentral i 2012, og er nå et team på 11 ansatte med tverrfaglig bakgrunn fra samfunnsvitenskap, psykologi, kommunikasjon, økonomi og tekniske fag. Vi er et ideelt AS. Les mer om oss og prosjektene våre på www.socentral.no .

Arbeidsoppgaver

Fordi vi er et lite team vil studentpraktikanten jobbe tett med teamet for å løse reelle problemstillinger selskapet står i, og du vil få delta aktivt i vår arbeidshverdag på møter, arrangementer osv. Vi har hatt studenter fra statsvitenskap hos oss siden oppstarten av faget i 2019, og har nå god erfaring med hvordan du skal få mest mulig verdi ut av ditt praksisopphold.

Arbeidsoppgavene dine vil avhenge av hvilke prosjekter vi jobber med når praksisen er i gang, og hva du er interessert i. For tiden jobber vi mye med utviklingsarbeid i offentlig sektor, bærekraftig byutvikling, og demokratisk innovasjon. For eksempel skal vi våren 2024 planlegge et folkepanel sammen med Stavanger kommune. Les mer på folkepanel.no .

Vi legger stor vekt på å inkludere deg i teamet vårt, og at du skal bli en del av miljøet på SoCentral. Her blir du koblet på over 250 medlemmer som alle jobber med nye løsninger på bærekraftsutfordringer, fra både offentlige innovasjonsprosjekter, sosiale og grønne oppstartsbedrifter, og frivillige organisasjoner.

Det er en unik mulighet til å bygge nettverk og utforske ulike måter å anvende statsvitenskap som fag, enten du på sikt vil jobbe i en kommune, et departement, en bedrift eller en frivillig organisasjon.

Vi er også åpne for ideer og forslag fra studenter som ser muligheter de har lyst til å utforske mens de er i praksis hos oss. Vi er åpne for å samarbeide om f. eks oppgaveskriving senere. Vi ønsker oss søkere med ulike fagkombinasjoner og personlige erfaringer.

Aktuelle kandidater blir invitert til gruppeintervju og caseløsning.

Som student hos oss vil du kunne

  • utrede, kartlegge og skrive rapporter og søknader
  • planlegge og bidra inn i arrangementer og workshops
  • få erfaring med møtevirksomhet med samarbeidspartnerne og teamet før øvrig
  • få erfaring med prosjektledelse og prosjektutvikling
  • delta i og observere praktisk arbeid med bærekraft og demokrati

Vi ser etter noen som

  • er nysgjerrig og lærevillig
  • ikke er redd for å teste, lære og prøve
  • motiveres av å jobbe med bærekraft og samfunnsutfordringer
  • liker å samarbeid med andre

Stortinget

Stortingets administrasjon er organisert i syv avdelinger, 30 seksjoner og to staber. Stortingets direktør leder den administrative virksomheten og er sekretær for Stortingets presidentskap. I alt består Stortingets administrasjon av cirka 450 ansatte.

 

Praksisplassen vil høre til Ledelsessekretariatet, men arbeidsoppgaver og/eller hospitering hos andre avdelinger og seksjoner i administrasjonen vil også være aktuelt.

 

Ledelsessekretariatet står for den faglige og praktiske støtte for presidentskapet og direktøren i deres virke som Stortingets øverste formelle organ og administrativ ledelse. Sekretariatet har blant annet ansvar for taleskriving, koordinering av henvendelser til presidentskapet og direktøren, forberedelse og oppfølging av presidentskapets møte og direktørens ledermøte samt forberedelse av arrangementer, besøk, reiser og foredrag for direktør og presidentskap.

 

Antall praksisplasser: 1

Mulige arbeidsoppgaver
  • Taler, budskapsutvikling, research.
  • Presidentskapet (faglige og praktiske oppgaver etter behov)
  • Arrangementer (bistand til planlegging og gjennomføring)
  • Presentasjoner (bistand til utarbeidelse av presentasjoner om Stortingets virksomhet)
  • Arkivering
  • Eksterne henvendelser
Utvelgelseskriterier

Interesse for Stortinget og politiske prosesser

Personlig egnethet

God skriftlig og muntlig fremstillingsevne

 

Ekstra dokumentasjon til søknaden

Karakterutskrift

Attester

 

Aktuelle kandidater blir innkalt til intervju.

Tax Justice Norge

Tax Justice Norge er en ideell organisasjon som jobber å motvirke konsekvensene av skatteparadis, skadelig skattekonkurranse mellom land og flernasjonale selskaper og velstående eliters misbruk av skattesystemer gjennom aggressiv skatteplanlegging.

En stor del av vårt arbeid er å bidra til utforming av ny politikk på nasjonalt, regionalt og globalt nivå. Dette innebærer tett oppfølging av blant annet regjeringen, Stortinget, EU, OECD og FN. Vi driver et omfattende formidlingsarbeid gjennom hyppig deltagelse i media, foredrag, filmer, podcast, webinarer med mer. Vi utarbeidelse ny kunnskap gjennom vårt samarbeid med institusjoner i forskning/akademia og næringslivet. For eksempel utgivelse av bøker og rapporter og veiledning til masterstudenter. Vi har en egen emnebank for studenter.

Tax Justice Norge ble stiftet i 2010 og har 22 organisasjoner som medlemmer, som inkluderer fagforbund, ekspertnettverk, bistands- og ungdomsorganisasjoner. Vi er en del av den internasjonale paraplyen Global Alliance for Tax Justice, og vi har et aktivt samarbeid med i våre europeiske og nordiske nettverk. Vi finansieres hovedsakelig gjennom medlemskontingenter, rammeavtale fra Norad og prosjektstøtte fra forskning, departement, stiftelser og fond.

Vi tilbyr en arbeidshverdag med høyt tempo og involvering i store mediesaker og politiske aktualiteter, med tre hyggelige kolleger med stort engasjement og godt humør.

Mulige arbeidsoppgaver

 

  • Skrive korte innlegg og finne illustrasjoner til taxjustice.no, basert på f.eks. internasjonale nyheter og våre høringsinnspill.
  • Koordinere blogginnlegg til portalen åpenhet.no
  • Utarbeide innhold til våre sosiale medie-kanaler, basert på våre nettsidesaker, videoer, podcast med mer.
  • Følge med på skattearbeidet i FN, OECD og EU: lese rapporter og delta på konferanser/møter, og formidle relevant info til rådgiver/daglig leder.
  • Daglig overblikk over aktualiteter og høringer fra regjeringen og Stortinget.
  • Delta på ukemøtet for ansatte.
  • Bidra i våre prosjekter der det er behov
Utvelgelseskriterier
  • Interesse for vårt arbeidsområde
  • Interesse for politiske prosesser
  • Personlig egnethet
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne

Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju.

 

Vi tilbyr 1 praksisplass

Valgdirektoratet

Valgdirektoratets samfunnsoppdrag er å bidra til et velfungerende demokrati med tillit i befolkningen. Valgdirektoratet bistår med å legge til rette for innbyggernes mulighet til å påvirke lokal og nasjonal styring gjennom valg.

Valgdirektoratet har ansvar for de statlige støtteoppgavene som tilbys alle norske kommuner og fylkeskommuner i den praktiske gjennomføringen av valg. Våre oppgaver er å ivareta en korrekt og sikker valggjennomføring med tillit i befolkning, å sikre at velgerne har nødvendig informasjon om valg og at det er god tilgjengelighet ved valg. Vi er lokalisert i Tønsberg og har om lag 30 ansatte med bakgrunn fra hovedsakelig samfunnsvitenskapelige og IT-tekniske fag. Vi har et lite, dynamisk og kompetansetungt miljø hvor bred involvering i direktoratets oppgaver på tvers av fagområder og avdelinger foregår kontinuerlig. Mulighetene for å bryne seg på spennende problemstillinger tilhørende ulike fagområder er derfor mange. 

Som praksisstudent i Valgdirektoratet får du innsikt i hvordan arbeidshverdagen i et direktorat er, samt forståelse for dynamikken i skjæringspunktet mellom departement, fylkeskommuner og kommuner. Du vil inngå i Valgdirektoratets utøvelse av samfunnsoppdraget med å bidra til et velfungerende demokrati.  

Arbeidssted er våre lokaler i Tønsberg, med fleksibel ordning for hjemmekontor.

Les mer om Valgdirektoratet her

Mulige arbeidsoppgaver 

Praksisplassene er tilknyttet Valgdirektoratets fagavdeling. I fagavdelingen tar du del i direktoratets arbeid med å gi kommuner og fylkeskommuner faglig støtte. Du får og forståelse for hva praktisk valggjennomføring innebærer, samt gjennomføring av evalueringer, utredning og analyse. I tillegg får du mulighet til å ta del i avdelingens arbeid med å bistå resten av direktoratet med faglig innhold og støtte. Som ansvarlig direktorat for operativ valggjennomføring på nasjonalt nivå kan arbeidsdagene være svært hektiske.

Utover dette er tiltenkte arbeidsoppgaver: 
  • Analysere og utforme rapport med utgangspunkt i aktuell forskning på valgområdet som er relevant for direktoratets arbeid.
  • Bistå med datainnsamling for tidligere norske valg.
  • Oppfølgning av ny valglov, herunder utarbeiding av veilednings- og opplæringsmateriell, velgerinformasjon, eventplanlegging og lignende.
  • Videreutvikling av oppmerksomhetsmålingen
  • Brukertesting av direktoratets systemer og nettsider
Utvelgelseskriterier 

Vi legger vekt på faglig bakgrunn, motivasjon og god muntlig og skriftlig fremstillingsevne når vi vurderer søknadene. Vi forutsetter at du har en sterk interesse for valg og demokrati, god kjennskap til bruk av IKT-verktøy, samt god forståelse for norsk forvaltningsstruktur, politikk og samfunnsliv. Andre egenskaper vi legger vekt på er fleksibilitet, ansvarsbevissthet og gode samarbeidsevner. 

Karakterutskrift skal vedlegges. Du står ellers fritt til å legge ved annen dokumentasjon som du vurderer som relevant for søknaden. Interesser og motivasjon vil bli tillagt større vekt enn karakterer når vi vurderer søknadene. 

Søkere må være forberedt på å bli invitert til en samtale.

Antall praksisplasser: 2 

Åpenhet

 

“Praksisplassen hos Åpenhet ga internasjonal erfaring og kjennskap til en rekke nye fagområder. I tillegg fikk jeg et større perspektiv på jobbmuligheter med en statsvitenskapelig utdannelse” – Line Willumsen, praksisstudent 2023 -

 

“Åpenhet har vært en imøtekommende arbeidsplass som har bydd på mange varierte oppgaver. Ved å være en aktiv del av teamet fikk jeg et godt innblikk i hvordan mindre organisasjoner kan jobbe med internasjonal politikk.” – Mia Victoria Jensen, praksisstudent 2023 -

Åpenhet er en norsk ideell teknologi og -forskningsorganisasjon som jobber for å gjøre internasjonale data om godt styresett bedre tilgjengelige for beslutningstakere. Vi jobber sammen med internasjonale organisasjoner, regjeringer, forskningsorganisasjoner og NGOs. Vi støtter partnerne våre med datahåndtering, visualisering og digital historiefortelling innenfor styring. 

Aktuelle prosjekter for våren 2024 er fornybar energi i Kroatia og digital kompetanseheving blant helsepersonell i Østerrike, Ungarn og Slovakia.

Arbeidsspråk er engelsk. 

Vi holder til på Sentralen i Øvre slottsgate 3 i Oslo.

Antall praksisplasser: 1- 2

Arbeidsoppgaver for praksisstudenten(e)
  • Bistå med planlegging og gjennomføring av studiebesøk.
  • Utvikle best-practice studier og andre forskningsrelaterte oppgaver.
  • Arbeidsoppgavene kan endre seg avhengig av hvor langt i prosessen de ulike prosjektene er kommet når praksisoppholdet finner sted.
Utvelgelseskriterier
  • Interesse for internasjonalt samarbeid og forskningsformidling.
  • Evne til å lære og å lære bort.
  • Væremåte som fremmer at vi lykkes som team og legger til rette for godt arbeidsmiljø.

Aktuelle kandidater vil inviteres til en samtale.

Publisert 15. nov. 2023 15:43 - Sist endret 16. nov. 2023 09:22