STV4208 – Internasjonale forhandlinger

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Stater gjør utstrakt bruk av forhandlinger for å løse konflikter og bygge opp samarbeid seg imellom. Emnet gir deg en introduksjon til noen av de mest sentrale mekanismene som preger internasjonale forhandlingsprosesser. Særlig vekt legges på drivere for ulike typer av forhandlingsatferd, hvordan ulike typer av forhandlingsatferd påvirker dynamikken i forhandlingsprosessen, og hvordan forhandlingsatferd og forhandlingsprosess former utfallet. Tematisk er emnet delt i tre: Første del tar for seg grunnleggende spørsmål om atferd og prosess: Hvilke betingelser må oppfylles for at internasjonale forhandlinger skal komme i gang? Hva bestemmer en parts forhandlingsstrategi og -taktikk? Hvilke implikasjoner og konsekvenser kan partenes forhandlingstaktikk ha for prosessens videre forløp? Andre del studerer situasjonen som oppstår når partene ikke klarer å komme fram til en forhandlingsløsning på egen hånd: Hva kan føre til forhandlingsbrudd selv der det i utgangspunktet eksisterte et avtalefelt? Hvordan kan meglere og andre tredjeparter hjelpe partene til å nå en avtale? Tredje del analyserer særlige utfordringer knyttet til forhandlinger med mange deltakere: Hva kjennetegner dynamikken i multilaterale forhandlinger generelt og store konferanser spesielt? Hvilke strategier kan partene benytte for å håndtere kompleksiteten som oppstår når det er mange deltakere? Denne delen vektlegger aspekter som institusjonsutforming, koalisjonsdannelser og lederskap. Gjennom hele emnet vil vi søke å kople forhandlingsteoretiske begreper og resonnementer til empiriske eksempler.

Hva lærer du?

Emnet har to hovedmål. Det ene er å lære deg begreper, modeller og teoretiske resonnementer for å forstå den enkelte parts forhandlingsatferd, prosessens karakter og forløp, og utfallet av bi- og multilaterale forhandlinger. Det andre er å gi deg trening i å finne ut hvordan du selv ville håndtere viktige utfordringer som forhandlere blir stilt overfor (for eksempel, å utvikle en forhandlingsstrategi/-taktikk, vurdere om du skal stå fast på et bestemt standpunkt eller komme andre i møte, akseptere en bestemt løsning eller ikke).

Opptak og adgangsregulering

Emnet er forbeholdt studenter på masterprogrammet i statsvitenskap.

Det er mulig å søke om å bli opptatt som hospitant på dette emnet.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Bachelorprogram i statsvitenskap eller tilsvarende.

Anbefalte forkunnskaper

Bachelorprogram i statsvitenskap eller tilsvarende.

Undervisning

Det blir gitt 10 dobbeltimer med forelesninger. Undervisningen vil foregå ved forelesninger kombinert med oppgaveløsning i seminarer. Det vil også bli gjennomført en heldags simuleringsøvelse.

Undervisningssted for emnet er Universitetet i Oslo, Blindern, eller eventuelt andre undervisingslokaler i Oslo. Undervisningen foregår intensivt i en periode på 5. uker, med eksamen i den 6. uken. Emnet er en del av det ordinære studietilbudet. Undervising vil stort sett foregå på dagtid. For detaljer, se emnets semestersider. Fronter blir vanligvis benyttet i undervisningen.

Eksamen

Du blir vurdert ut fra en eller flere hjemmeoppgaver(som tilsammen utgjør 10-15 sider) og en skriftlig eksamen (3 timer). Emneansvarlig vil gjøre nærmere rede for antall hjemmeeksamener ved oppstart av emnet. Ved vurdering gis skoleeksamen større vekt enn hjemmeeksamen, men den teller aldri mer enn 60% av karakteren.

Alle hjemmeoppgaver, også de med selvvalgt problemstilling, skal reflektere pensum på emnet der de leveres. Selvvalgte problemstillinger skal godkjennes av emneansvarlig før hjemmeoppgaven innleveres. Hvis en slik hjemmeoppgave ikke har forankring i pensum, og problemstillingen ikke er forhåndsgodkjent, skal karakteren F settes. For å bestå emnet, må hjemme- og skoleeksamen være bestått i samme semester som undervisningen gis. Det gis én samlet bokstavkarakter.

Det samfunnsvitenskapelige fakultet er ansvarlig for eksamensgjennomføringen og eksamenssted er Universitetet i Oslo, Blindern, eller eventuelt andre eksamenslokaler i Oslo.

Hjelpemidler

Ordbok.Ordbøker må leveres inn til instituttet for gjennomsyn minst en dag før skoleeksamen.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

En student som har en funksjonshemming og/eller kroniske eller akutte helseproblemer som fører til vesentlige ulemper i eksamenssituasjonen i forhold til andre studenter, kan søke om tilrettelegging ved eksamen. Mødre som ammer kan søke om tilleggstid på eksamen. Søknad om tilrettelagt skoleeksamen sendes til Det samfunnsvitenskapelige fakultetet. Søknad om tilrettelegging i andre typer eksamen, sendes til emneeier/institutt.

Evaluering av emnet

Det foretas underveisevalueringer av emnet hver gang det arrangeres undervisning. Det foretas en periodisk sluttevaluering hvert fjerde år.

Tilsynssensor har ansvar for vurdering av emnet, og han/hun skriver en årlig rapport.

Fakta om emnet

Studiepoeng
15
Nivå
Master
Undervisning

Vår 2004

Eksamen

Vår 2004

Undervisningsspråk
Norsk