Pensum/læringskrav

Esaiasson, P. & Håkansson, N. (2002): Besked i kväll, Värnamo: Fälth & Hässler (kapittel 5 og 6), 45 s.

Farrell, D. & Webb, P. (2000): ”Political Parties as Campaign Organizations,” (chapter 6) i R. J. Dalton & M. Wattenberg (eds.): Parties without Partisans, Oxford: Oxford University Press. 24 s. Komp

Iyengar, S. & Kinder, D. (1987): “News That Matters,” (chapter 12) i S. Iyengar & D. Kinder: News That Matters: Television and American Opinion, Chicago: University of Chicago Press. 22 s. Komp

Jenssen, Anders Todal (2007), «Den medialiserte politikken» (kapittel 1) i Anders Todal Jenssen & Toril Aalberg, red., Den medialiserte politikken, s. 9-24. Oslo: Universitetsforlaget, 16 s.

Jenssen, Anders Todal & Toril Aalberg (2007), «Den politiske allmenningens tragedie?» (kapittel 11) i Anders Todal Jenssen & Toril Aalberg, red., Den medialiserte politikken, s. 245-263. Oslo: Universitetsforlaget, 19 s.

Krogstad, A. (1999): ”’Lille speil på veggen der’: Margaret Thatchers politiske image,” (kapittel 3) i A. Krogstad: Image i politikken. Visuelle og retoriske virkemidler, Oslo: Pax Forlag. 23 s. Komp

Narud, Hanne Marthe & Henry Valen (2001), «Partikonkurranse og sakseierskap». Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift, 17:395-425. 31 s.

Noelle-Neumann, Elisabeth & Thomas Petersen (2004), «The Social of Silence and the Social Nature of Man». I: Lynda Lee Kaid, red., Handbook of Political Communication Research, s. 339-356. New Jersey & London: Lawrence Erlbaum Associates, 18 s. Komp

Norris, P., Curtice, J., Sanders D., Scammell M. & Semetko, H. A. (1999): On Message. Communication the Campaign, London: Sage. 186 s.

Norris, P. (2000): ”The News Media and Democracy” (chapter 1) , and ”A Virtuous Circle?” (chapter 14), i P. Norris: A Virtuous Circle. Political Communications in Postindustrial Societies, Cambridge: Cambridge University Press. 30 s. Komp

Norris, Pippa (2002), «Campaign Communications» (chapter 6) i Lawrence LeDuc, Richard G. Niemi & Pippa Norris, red., Comparing Democracies 2, s. 127-147. London: Sage Publications, 21 s. Komp

Semetko, Holli A. (2007), «Political Communication». I: Russel J. Dalton & Hans-Dieter Klingemann, red., The Oxford Handbook of Political Behavior, s. 123-143. Oxford: Oxford University, 21 s. Komp

Thorbjørnsrud, Kjersti (2007), «Nærkamp i redaksjon EN» (kapittel 6). I: Anders Todal Jenssen & Toril Aalberg, red., Den medialiserte politikken, s. 125-146. Oslo: Universitetsforlaget, 22 s.

Waldahl, R. (1999): ”Medier, meningsdannelse og den politiske dagsorden,” Politica, vol. 31, nr. 2. 15 s. Lenke

Aalberg, Toril & Therese Saur (2007), «Politisk reklame - visuelt stemmefiske?» (kapittel 3) i Anders Todal Jenssen & Toril Aalberg, red., Den medialiserte politikken, s. 53-80. Oslo: Universitetsforlaget, 28 s.

Aardal, B., Krogstad, A. og Narud, H. M. (red.) (2004): I valgkampens hete. Strategisk kommunikasjon og politisk usikkerhet, Oslo, Universitetsforlaget. 398 s.

Sum pensum: 919 s.

Anbefalt litteratur:

Ansolabehere, S. and S. Iyengar (1995): Going Negative. How Political Advertisements Shrink & Polarize the Electorate, New York: The Free Press.

Ansolabehere, S., Behr, R. og Iyengar, S. (1991): ”Mass Media and Elections. An Overview,” American Politics Quarterly, vol. 19 no. 1: 109-139. 30 s.

Asp, K. & Esaiasson, P. (1996): ”The Modernization of Swedish Campaigns: Individualization, Professionalization and Medialization,” i D.L. Swanson & P. Mancini: Politics, Media and Modern Democracy, London: Praeger. 15 s.

Bjørklund, T. (1991): ”Election Campaigns in Postwar Norway (1945-1989): From Party-Controlled to Media-Driven Campaign,” Scandinavian Political Studies, vol. 14, No. 3: 279-302. 24 s.

Bowler, S. & Farrell, D. M. (1992): ”The Study of Election Campaigning,” i S. Bowler & D.M. Farrell: Electoral Strategies and Political Marketing, London: Macmillan.

Eide, M. (1991): Medievalgkamp, Oslo: Tano, (kap. 1, 8-11).

Esaiasson, P. (1990): Svenska valkampanjer 1866-1988, Stockholm: Allmänna Förlaget.

Esaiasson, P. & Håkansson, N. (2002). Besked i kväll, Värnamo: Fälth & Hässler, (kap. 1-4, 7-11).

Farrell, David (1996), “Campaign Strategies and Tactics”. I L. Ledus, R. G. Niemi og P. Norris (red.), Comparing Democracies: Elections and Voting in Global Perspective. London: Sage.

Gomard, K. & Krogstad, A. (2001): Chapter 1: ”Introduction,” Chapter 7: ”A debate on the debates,” i K. Gomard & A. Krogstad (eds.): Instead of the ideal debate. Doing politics and doing gender in Nordic political campaign discourse, Aarhus: Aarhus University Press.

Hernes, G. (1977); ”Det mediavridde samfunn”, Samtiden, nr. :1-14.

Petrocik, J. R. (1996): ”Issue Ownership in Presidential Elections with a 1980 Case Study,” American Journal of Political Science, vol. 40, No. 3:825-850. 26 s.

Waldahl, R. (1999a): Mediepåvirkning, Oslo: ad Notam.

Zaller, J. R.(1992): The Nature and Origins of Mass Opinion, Cambridge: Cambridge University Press.

Østbye, H. (1997): ”Media in Politics: Channels, Arenas, Actors, Themes,” i K. Strøm & L. Svåsand (eds.): Challenges to Political Parties. The Case of Norway, Ann Arbor: University of Michigan Press.

Publisert 1. okt. 2010 09:51 - Sist endret 28. feb. 2011 14:40