STV4430 – Offentlig budsjettering, 15 studiepoeng

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet som beskrives nedenfor har utgått. Se ny beskrivelse STV4430B

Emnest formål er å gjøre studentene kjent med a) normative teorier for å frambringe goder over offentlige budsjetter, b) sentrale hypoteser knyttet til karakteren ved offentlige budsjettprosesser og c) empirisk etterprøving av disse hypoteser. De aktuelle hypotesene stammer fra et rikholdig utvalg av teoretiske tradisjoner, og den empiriske etterprøvingen benytter et variert tilfang av norske og internasjonale studier. Både klassiske og nyere bidrag blir gjennomgått.

Emnebeskrivelse (utfyllende informasjon om lover, regler og forskrifter tilnyttet emnet)

Hva lærer du?

Emnet vil gi studentene en grunnforståelse av sentrale begreper i studiet av offentlige finanser – som kollektive goder, relativ produktivitet, fiskale illusjoner – og gi innsikt i konkurrerende teorier for å forklare vekst i offentlige budsjetter. Søkelyset vil særlig bli rettet mot karakteren ved de offentlige budsjettprosessene – herunder politiske konflikter og betydningen av byråkratier og interessegrupper i utformingen av de endelige budsjettutfall.

Opptak og adgangsregulering

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Bachelorprogram i statsvitenskap eller tilsvarende.

Anbefalte forkunnskaper

Bachelorprogram i statsvitenskap eller tilsvarende.

Undervisning

Emnet vil bestå av 8 forelesninger 2 seminarer – alle i form av dobbelttimer. Seminarene vil danne opptakten til studentenes arbeid med hjemmeoppgaven i tilknytning til emnet.

Eksamen

Du blir vurdert ut fra en hjemmeoppgave (10-15 sider) og en skriftlig eksamen (5 timer). Hver besvarelse vurderes selvstendig. For å bestå emnet, må hver besvarelse være bestått. Det gis én samlet bokstavkarakter der karakterene fra de to besvarelsene teller likt.

Begrunnelse og klage

Fakta om emnet

Studiepoeng
15
Undervisning

Vår 2004

Eksamen

Vår 2004

Undervisningsspråk
Norsk