Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnets formål: New Public Management er en global reformbølge som de siste tiår har fått en stor utbredelse. NPM er effektivitetsorientert og fokuserer på økt bruk i offentlig sektor av markedsbaserte løsninger og organisasjonsmodeller fra privat sektor. NPM har i de senere år blitt modifisert i mange av foregangslandene og man har fått en rekke reformer som man kan kalle post-NPM, hvor det legges mer vekt på økt sentral styring og økt samordning innen og mellom sektorer. Emnet sikter mot å skissere teoretiske perspektiv på prosesser rundt innføringen av NPM og post-NPM, drøfte innholdet i de to reformbølgene, gi nærmere innsyn i iverksettingen av NPM og post-NPM i utvalgte land, og drøfte hvordan og hvorfor NPM og post-NPM blir iverksatt og virker forskjellig i ulike land. Fokus i emnet vil særlig bli satt på hvordan NPM og post-NPM påvirker politisk styring og forholdet mellom politiske og administrative/institusjonelle lederroller på sentralt plan, men vil også drøfte effektene av reformene på hovedmål innen ulike reformer, som økt vekt på effektivitet og service-orientering. Noen sentrale reformer vil bli brukt som eksempler og da i særlig grad NAV-reformen.

Hva lærer du?

Kunnskapsmål
Du skal:

• Kunne redegjøre for hvordan ulike organisasjonsteoretiske perspektiv kan gi innsyn i etableringen av, innholdet i og effektene av ulike offentlige reformer.
• Kjenne bakgrunnen for utviklingen av New Public Management (NPM) og post-NPM som reformbølger.
• Kunne redegjøre for innholdet i disse to reformbølgene, særlig mht. organiseringen av sentralforvaltningen nasjonalt og internasjonalt.
• Kunne diskutere effektene og implikasjonene av disse reformene, særlig mht. effekter på politisk-administrativt styring og endringer i politiske og administrative leder-roller.

Ferdighetsmål
Du skal:

• Forstå betydning av de to reformbølgene gjennom den innsikten de teoretiske perspektivene gir deg, noe som gir et klart potensiale for innsikt og handling i fremtidige jobbsituasjoner.
• Forstå hvordan offentlige reformer initieres, utformes og endres.
• Evne å definere sentrale innholdsmessige elementer i NPM og post-NPM
• Se sammenhengen mellom ulike strukturelle og kulturelle reformelementer og de effekter disse gir, særlig på politisk-administrativ styring på sentralt nivå.

Opptak og adgangsregulering

Emnet er forbeholdt studenter på masterprogrammet i statsvitenskap.

Det er mulig å søke om å bli opptatt som hospitant på dette emnet.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Bachelorprogram i statsvitenskap eller tilsvarende.

Anbefalte forkunnskaper

Bachelorprogram i statsvitenskap eller tilsvarende.

Undervisning

Emnet vil ha 10 dobbelttimer med obligatoriske forelesninger/seminarer, med to møter hver uke i undervisningsperioden. Det tas sikte på å gi 8 dobbelttimer med forelesninger og 2 med seminarundervisning til diskusjon av hjemmeoppgaver. Dette vil imidlertid kunne justeres hvis deltagerantallet tilsier det. Undervisningen foregår intensivt i en periode på 5. uker, med eksamen i den 6. uken.

Undervisningssted for emnet er Universitetet i Oslo, Blindern, eller eventuelt andre undervisingslokaler i Oslo. Undervisningen foregår intensivt i en periode på 5. uker, med eksamen i den 6. uken. Emnet er en del av det ordinære studietilbudet. Undervising vil stort sett foregå på dagtid. For detaljer, se emnets semestersider. Fronter kan bli brukt i undervisningen.

Eksamen

Du blir vurdert ut fra en hjemmeoppgave med selvvalgt problemstilling på 15-20 sider og en muntlig presentasjon av den (med kort eksaminasjon). Den muntlige delen har en samlet ramme på 15-20 minutter. Det gis én samlet karakter der oppgaven teller ¾ og presentasjonen (med eksaminasjon) ¼. Oppgaven skal tematisk høre inn under emnet, og den skal ha forankring i pensum. Dette er vilkår for å bestå emnet. Tema og problemstilling skal være forhåndsgodkjent av emneansvarlig. Det gis bokstavkarakter.

Det samfunnsvitenskapelige fakultet er ansvarlig for eksamensgjennomføringen og eksamenssted er Universitetet i Oslo, Blindern, eller eventuelt andre eksamenslokaler i Oslo.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

En student som har en funksjonshemming og/eller kroniske eller akutte helseproblemer som fører til vesentlige ulemper i eksamenssituasjonen i forhold til andre studenter, kan søke om tilrettelegging ved eksamen. Mødre som ammer kan søke om tilleggstid på eksamen. Søknad om tilrettelagt skoleeksamen sendes til Det samfunnsvitenskapelige fakultetet. Søknad om tilrettelegging i andre typer eksamen, sendes til emneeier/institutt.

Evaluering av emnet

Det foretas underveisevalueringer av emnet hver gang det arrangeres undervisning. Det foretas en periodisk sluttevaluering hvert fjerde år.

Tilsynssensor har ansvar for vurdering av emnet, og han/hun skriver en årlig rapport.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Nivå
Master
Undervisning
Høst 2008
Eksamen
Høst 2008
Undervisningsspråk
Norsk