DIAK4202 – Kristen tro og diakoni
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Hvordan skal vi tenke om og forstå verdigrunnlaget i norske helse- og sosialfaglige hovedtradisjoner? Hvordan kan kjennskap til kristen tro og tanke i ulike kontekster bidra til dette? Hvilken mening legger vi i viktige teologiske begreper som skapelse, synd, forsoning, etterfølgelse, gjenreisning og kall, og hvilken betydning har konteksten for vår forståelse og tilegnelse av disse motivene?
Disse spørsmålene ligger til grunn for vårt arbeid med å forstå hvordan sentrale helse- og sosialfaglige og/eller diakonale tradisjoner i vår samtid knytter an til og tolker viktige sider ved eller motiver i kristen tro.
Ved kursets slutt skal studentene ha tilegnet seg redskaper til å kunne redegjøre for og drøfte ulike teologiske tolkninger av diakonal tenkning og praksis i ulike sammenhenger og tradisjoner.
Hva lærer du?
Vi vil arbeide med spørsmålene ovenfor i forhold til ulike hovedtemaer, f.eks.
- Kristen tro hevder at mennesket er skapt i Guds bilde. Hvordan kan vi se forholdet klient/bruker vs. hjelper i lys av dette?
- Hva betyr den kristen grunntanken om mennesket som rettferdiggjort og tilgitt synder sett i lys av at den diakonale praksis angår både den fromme og den gudløse?
- Hvem er min neste? Hva betyr dette for diakoniens syn på menneskeverdet, både den fremmede og den kjentes?
- Hva betyr det at livet er gitt eller skjenket, og hvordan kan vi si at dette er en grunn til handling?
- Hvilke grunner har vi til å forstå og tolke diakoni som hhv. kall, etterfølgelse og/eller profetisk handling?
- Hvilke bibelske fortellinger spiler en rolle i diakonal tenkning og praksis, og hvilken rolle spiller de?
Opptak og adgangsregulering
Det kan innvilges enkelteemneopptak til emnet for søkere med relevant faglig bakgrunn. Kortfattet søknad sendes info@teologi.uio.no Vennligst oppgi fødsel- og personnummer og fagbakgrunn. Søknad må foreligge i rimelig tid før fristen for smesterregistrering 1. februar/1.september.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Bachelorgrad som inneholder 3-årig grunnutdanning i sykepleie, sosialt arbeid eller pedagogikk.
Undervisning
Forelesninger.
Obligatoriske aktiviteter: Referat på ca 400 ord fra en pensumtekst som oppgis ved semesterstart, med muntlig presentasjon. Innlevering av utkast til semesteroppgave midt i semesteret. Tilbakemelding på denne gis av lærer i ClassFronter.
Eksamen
Semesteroppgave på 2000-4000 ord. Tre alternative oppgaveformuleringer legges ut tidlig i semesteret, studenten velger en av disse.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Annet
Emnet er obligatorisk for studenter på studieretning soknediakon på masterprogrammet i profesjonsetikk og diakoni og valgfritt for studenter på studieretning profesjonsetikk på samme program.