Pensum/læringskrav

Generelt om fag-disiplinen (244s)

David Ford : Shaping Theology. Engagements in a Religious and Secular World, 2007. Blackwell . 244 s.

Kultur- og estetikk-studier (232s)

Hans-Robert Jauss: Aesthetic Experience and Literary Hermeneutics, Minneapolis 1982. s.1-151. (151s.).

David Freedberg: The Power of Images, London 1998, s.1-81. ( 81s.).

Språk, hermeneutikk og historie (411s)

ed. Andrew Bowie: Friedrich Schleiermacher – Hermeneutics and Criticism, Cambridge 1998, s.5-29. (24s) (i kompendium).

Trond Skard Dokka: "Schleiermacher og ”den andre” " i Menneskeverd. Festskrift til Inge Lønning, Oslo 2008, s155-178. (24 s. i kompendium).

Rudolf Bultmann: Mytologi og bibelforståelse, Oslo 1968, 71-133. (63s i kompendium).

Charles Taylor: "Fortolkning i humanvitenskapene" i Sissel Lægreid og Torgeir Skorgen (red.): Hermeneutisk lesebok, Oslo 2001, s.239-287, (49 s i kompendium).

Paul Knutsen: Analytisk narrasjon, Bergen 2002. (241s.).

Feministisk teori/metode (110s)

Harding, S: "Rethinking Standpoint Epistemology: ‘What is Strong Objectivity?" i L. A. Alcoff og E. Potter (red.): Feminist Epistemologies , London, Routledge . ss. 49-82. (34 s. i kompendium).

Code, L: "Taking Subjectivity into Account" i L. A. Alcoff og E. Potter (red.): Feminist Epistemologies, 1993. London, Routledge . ss. 15-48 (34 s. i kompendium).

Longino, H: "Subjects, Power and Knowledge. Description and Prescription in Feminist Philosophies of Science" i L. A. Alcoff og E. Potter (red.): Feminist Epistemologies , 1993 . London, Routledge . ss. 101-120 (20 s. i kompendium).

Haraway, D. J.: "Situated Knowledges. The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective" i Simians, Cyborgs and Women , 1991. London, Free Association Books . ss. 183-201 (19 s. i kompendium).

Alle bør skaffe seg en håndbok i oppgaveskriving. Vi anbefaler Inger Furseth og E. L. Everett, Masteroppgaven: hvordan begynne – og fullføre, Oslo 2004, 180s.

Publisert 15. juli 2008 01:02