KRIS4217 – Hva er da et barn? - Perspektiver på barneteologi og trosopplæring

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

I uke 7 (13-15. februar) vil det tradisjonen tro bli arrangert temauke for studenter på Profesjonsstudiet i teologi og Master i kristendomsstudier. Temauka er et samarbeidsprosjekt med Det praktisk-teologisk seminar. Prester og andre kirkelig ansatte vil delta på temauka.

Kurset tar opp ulike problemstillinger knyttet til barn, tro og opplæring. Hvordan gjøre barnet til subjekt i egen læring? Hva kjennetegner barnet som religiøst menneske? Hva trenger barnet fra voksne for å utvikle sin tro? Hvordan komme i dialog med barn på deres egne premisser? Hvordan gjøre barns erfaring gjeldene i teologi og kirke?

Hva lærer du?

Kurset vil gi innspill til hvordan den kontekstuelle teologien kan anvendes til å utvikle barneteologisk tenkning og praksis i en norsk kontekst. Barneteologiens anliggende er å anerkjenne barnet som troende subjekt og aktør i egen opplæring.

Barn har mange slags erfaringer. De har både livserfaringer som er gode og livserfaringer som vanskelige å leve med. Det vil bli satt fokus på forkynnelse for barn med overgrepserfaringer.

Trosopplæring eller dåpsopplæring har en lang tradisjon i kirken. Kurset inneholder både perspektiver på konkrete tiltak som babysang og mer overordnede analytiske perspektiver på barn og opplæring. Dagens trosopplæringsreform vil bli satt inn i en teologisk, historisk og kulturanalytisk ramme.

Mange barn er ukjente med kirkens liturgi og forkynnelse. Det er ikke lenger en selvfølge at barn er døpt når de kommer til kirkens trosopplæring. Kurset vil ta opp hvordan dette utfordrer opplæringens karakter og den sakramentale forankringen i barnedåpen.

Opptak og adgangsregulering

Programstudenter på høyere grad søker opptak til emnet via StudentWeb.

Det kan innvilges enkelteemneopptak til emnet for søkere med relevant faglig bakgrunn. Kortfattet søknad sendes info@teologi.uio.no. Vennligst oppgi fødsel- og personnummer og fagbakgrunn. Søknad må foreligge i rimelig tid før fristen for semesterregistrering 1. februar.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Det forutsettes bachelorgrad med 80-gruppe i kristendom eller tilsvarende. Enkeltemneopptak kan gis med annen faglig relevant bakgrunn.

Undervisning

Undervisningen vil bestå av forelesninger, verksteder og gruppesamtale på temauka 2006.

Obligatorisk aktivitet: Det er obligatorisk deltagelse på undervisningen.

Emnet tilbys som både 5 og 10 studiepoengsemne; man kan kun velge ett av emnene.

Eksamen

Vurderingsformen er en semesteroppgave: I etterkant av temauken velger kandidaten seg en tematikk med relevans til hovedtemaet og skriver sin semesteroppgave om det.

For å ta emnet som et 5 poengsemne skrives en semesteroppgave på 1500 - 2000 ord.

For å ta emnet som et 10 poengsemne skrives en semesteroppgave på 3000 - 4000 ord.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Nivå
Master
Undervisning
Vår 2006
Eksamen
Vår 2006
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

TF-infosenter