Pensum/læringskrav

10 studiepoeng (1000 sider)

Kontekstuell teologi – barneteologi

Bergmann, S. : God in context. A survey of Contextual theology, 2003 . Ashgate . ss 1-142 (142s).

Bevans, S. B. : Models of contextual theology, 1992 . Orbis Books . s 3-141.

Freire, P. : De undertryktes pedagogikk , (1970) 2005 . Gyldendal akademisk . ss 9-23 og 71-111 (40s).

Kaul, D.: i: Dåp-konfirmasjon-kateketisk praksis. Et riteperspektiv på sosialisering. Red: Heggem, S. og Dahl, E. : Voksnes holdning til barns religion: Barnekirken som dåpsopplæring, 2003 . Oslo. Det praktisk-teologiske seminar . ss 67-94. (27s) Boken kan kjøpes for 150,- ved henvendelse til Det praktisk-teologiske seminar.

Kaul, D. : "Men jeg tror da på Gud!” Barns Gudsrelasjon i et barneteologisk perspektiv, 2004 . Prismet 1/04 . ss14-25 (11s).

Kaul, D.: i: Feministteologi på norsk, Red: D. Kaul, A. H. Laland, S. Østrem : "Gud vil jeg skal være et solskinnsbarn” Jenters spiritualitet i norsk religionspedagogikk, 1999 . Cappelen akademisk forlag . ss 226-249 (23s).

Stålsett, S. J. : Isak tar til orde: Barneteologisk kritikk av gudsbilder og offerteologi, 2004 . Barn 22, no.1 . ss 53-68 (14s).

Stålsett, S. J. : Å lære seg å bli barn? Om barnetologi, dåp og trosopplæring, 2004 . Prismet nr 1 . ss 4-13. (9s).

Stålsett, S. J. i: Barn og gudstjeneste – om hel deltagelse. Red: H.O.S. Baden : ”…som et lite barn”. I retning av en kontekstuell barneteologi, 2004 . Cantando . ss 59-70 (11s).

West. G. O. : The Academy of the Poor. Towards a Dialogical reading of the Bible, 1999 . Sheffield Academic press . ss 34-63; 124-143 (48s).

Barneforskning

Børresen, B. i: Barn og gudstjeneste - om hel deltagelse. Red: H.O.S. Baden. : Når barns perspektiv dominerer samtalen. Om filosofiske samtaler med barn, 2004 . Cantando . ss 76-82 (6s) .

Evenshaug, T. : Alt var ikke bedre før. Om barndom i endring, 2004 . Kirke og kultur nr 3 . ss 387-94 (7s).

Haugli T. : Til barnets beste. Familiebilder – familiemønstre i endring, 2004 . Kirke og kultur nr 3 . ss 345-360 (15s).

Hovland, B. I.: i: Fra skam til verdighet. Teologisk og psykologisk arbeid med vold og seksuelle overgrep. Red: Anstorp, T, Indrebø Hovland og Torp, E. : Du er nåden, jeg er skammen – å, hvor vi dog passer sammen?” , 2003 . Universitetsforlaget . ss 44-63 (19s).

Sagberg, S. og Steinholt, K. : Barnet. Konstruksjoner av barn og barndom , 2003 . Universitetsforlaget . ss 1-257 (257s).

Winsnes, O. G. i: Dåp-konfirmasjon-kateketisk praksis. Et riteperspektiv på sosialisering. Red: S. Heggem og E. Dahl : Sosialisering og livshjelp. Kirkens pedagogiske virksomhet sett i et sosialiseringsperspektiv, 2003 . Oslo. Det praktisk-teologiske seminar . ss 95-107 (12s) Boken kan kjøpes for 150,- ved henvendelse til Det praktisk-teologiske seminar .

Kirkehistorie - trosopplæring

Aasgaard, R. : Om jeg er liten eller stor, 2004. Prismet 55 ?? . ss 38-55 (7s).

Bakke, O. M. : When Children became people: the birth of childhood in early Christianity, 2005 . Minneapolis, Fortress Press . ss 110-151 (31s).

Birkedal, E. : En døpende og lærende folkekirke. Trosopplæringsreformen som utfordring til nytenkning om menighetssyn, 2005 . Prismet nr 1 . ss 39-46 (7s).

Dåpsopplæring i Den norske kirke, delrapport kirke/stat utvalget : 2001 . Kirkerådet . ss 5-25 (20 s).

Harbsmeier, E. og Raun Iversen, H. : Praktisk teologi , 1995 . Anis . ss 424-457 (33s).

Jensen. R. : Hva er tro - hva er kirke?, 2005 . Prismet nr 1 . ss 29-38 (9s).

”…til et åpent liv i tro og tillit”, 2000 . Dåpsopplæring i Den norske kirke NOU 26 . ss 17-41 (24s) . http://odin.dep.no/kkd/norsk/dok/andre_dok/nou/014041-020002/hov003-bn.html http://odin.dep.no/kkd/norsk/dok/andre_dok/nou/014041-020002/hov004-bn.html.

Liturgi

Danbolt, G.: i: Barn og gudstjeneste - om hel deltagelse. Red: H.O.S. Baden : Barn i det liturgiske rom, 2004 . Cantando . ss 29-32 (4s).

Guardini, R. i: Liturgiens aand, Paulus-kredsens skrifter, serie 21 nr 2 : Liturgi som spill, 1944 . København, Pauluskredsen. (ca 10 sider).

Selmer-Olsen, I. i: Nytt norsk kirkeblad nr 6-7 : Angsten for barnet. Barndomsforståelse og gudstjenestefeiring, 1998 . s 12-25 (22s).

5 studiepoeng (500 sider)

Bergmann, S. : God in context. A survey of Contextual theology, 2003 . Ashgate . ss 1-142 (142s) .

Freire, P. : De undertryktes pedagogikk , (1970) 2005 . Gyldendal akademisk . ss 9-23 og 71-111 (40s) .

Kaul, D. i: Dåp-konfirmasjon-kateketisk praksis. Et riteperspektiv på sosialisering. Red: Heggem S. og Dahl E. : Voksnes holdning til barns religion: Barnekirken som dåpsopplæring, 2003 . Oslo, Det praktisk-teologiske seminar. ss 67-94. (27s) Boken kan kjøpes for 150,- ved henvendelse til Det praktisk-teologiske seminar .

Kaul, D. : ”Men jeg tror da på Gud!” Barns Gudsrelasjon i et barneteologisk perspektiv, 2004 . Prismet 1/04 . ss 14-25 (11s) .

Sagberg S. og Steinholt K. : Barnet. Konstruksjoner av barn og barndom, 2003 . Universitetsforlaget . ss 1-182 (182s) .

Stålsett, S. J. : Isak tar til orde: Barneteologisk kritikk av gudsbilder og offerteologi, 2004 . Barn 22, no.1 . ss 53-68 (14s) .

Stålsett, S. J. : Å lære seg å bli barn? Om barnetologi, dåp og trosopplæring, 2004 . Prismet nr 1 . ss 4-13 (9s) .

Stålsett, S. J. i: Barn og gudstjeneste – om hel deltagelse. Red: H.O.S. Baden : "…som et lite barn”. I retning av en kontekstuell barneteologi, 2004 . Cantando . ss 59-70 (11s) .

West. G. O. : The Academy of the Poor. Towards a Dialogical reading of the Bible, 1999 . Sheffield Academic press . ss 34-63 og 124-143 (48s) .

Publisert 23. nov. 2005 12:22 - Sist endret 30. nov. 2005 18:11