KRIS6001 – Dåp I - Tro og etikk

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet omfatter kristen troslære/dogmatikk og etikk. Det legges vekt på å tolke dette i forhold til aktuelle utfordringer i samfunn og kirke. Et særlig perspektiv springer ut av den trosopplæringsreformen som er vedtatt av Stortinget, og som nå prøves ut i form av forskjellige dåpsopplæringsprosjekt i menigheter i Den norske kirke. Hva kristen tro og etikk er, kan aldri beskrives uavhengig av tid og sted, det vil alltid være tolkninger ut fra og inn i bestemte situasjoner. Å nå bredden av norske ungdomskull med kristen opplæring, forutsetter konsentrert arbeid både med den spesifikt kristne tradisjonen og med hele den kulturelle og samfunnsmessige virkelighet som omgir oss.

Hva lærer du?

Emnet gir en grunnleggende innføring i kristen tro og etikk. Kunnskapsmessig ligger hovedvekta på den kristne tradisjon som dominerer i Norge, den evangelisk-lutherske, men det legges vekt på å bruke og oppøve i tolkningsstrategier og -metoder som er alment fruktbare. Målet er aktuell forståelse av kristen tro og etikk. Siden dåpen i de fleste kirkesamfunn gjelder som mønster for hva det vil si å bli og å leve som kristen, har dåp og dåpstolkning en særskilt status som basis for emnet.

Opptak og adgangsregulering

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Ingen formelle krav utover generell studiekompetanse.

Undervisning

Kurset vil gå over fire hele dager ved fakultets lokaler i Oslo og inkludere arbeid på nettet mellom kursdagene, og avsluttende evaluering. Kurset vil være en kombinasjon av forskningsbaserte forelesninger med gruppearbeid og plenumsamtaler. Kurset vil innlede med en innføring i pedagogiske modeller/opplegg og bruk av nettlæring innenfor disse rammene. Det gis opplæring i Classfronter som er Universitetes plattform for nettbasert læring

Deltakelse på kursdagene forventes. I tillegg kreves det at en deltar i det nettbaserte diskusjonsforumet underveis i studiet.

Eksamen

Evalueringen er knyttet til en individuell hjemmeoppgave over 5 dager (3200-4000 ord) ved slutten av semesteret.

Annet

Dette emnet er laget med særlig henblikk på kompetanseheving for dem som arbeider med dåpsopplæring innen den nye reformen. Det arbeides i Den norske kirke med å definere omfang og innhold i den kompetanse en ønsker for denne type ”dåpslærere”. Hvordan dette kompetanseønsket presist kommer til å se ut, er ennå uklart, men det antas at omfanget vil ligge på 60-90 studiepoeng. Dette emnet er laget for å kunne inngå i en slik større pakke av studieemner. Fakultetet vil utbygge sin emnegruppe for dåpslærere i samsvar med de vedtak som fattes sentralt i Den norske kirke. At emnet er beregnet på å inngå i kompetansegrunnlaget for dåpslærere, forhindrer ikke at det også kan brukes i annen sammenheng, dvs innen andre emnegrupper/program. Ut fra likhet i innhold (troslære og etikk) vil fakultetet godta emnet som et likeverdig alternativ til KRIS 1003.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Undervisning

Høsten 2004

Eksamen

Høsten 2004

Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

TF-infosenter