RESA1001 – Religion i det offentlige rom - makt, media, politikk

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

På 1900-tallet var Europa preget av økende sekularisering, hvor religion fikk stadig mindre plass i det offentlige rom. I overgangen til 2000-tallet ser vi imidlertid at religion har fått øket dekning i media og større spillerom i politikken og andre deler av samfunnet. Religion trekkes oftere inn i samfunnskonflikter, enten det gjelder integrering, likestilling, miljøvern, skole eller ytringsfrihet - selv i samfunn så sekulære som de nordiske. Alle disse utfordringene spiller seg ut i det offentlige rom. Dette emnet tar utgangspunkt i hvordan religion behandles og kommer til uttrykk i dette rommet. Emnet har tre hoveddeler:

  1. Hvordan politikk preger religiøst liv
  2. Hvordan religion preger samfunnet og politisk tenkning
  3. Hvordan religion kommer til uttrykk i ulike offentligheter

I den første delen av emnet ser vi på utviklingen av den moderne liberale demokratiske staten og dens religiøse røtter.

I den andre delen av emnet ser vi på hvordan moderne stater begrenser og tilrettelegger for religiøs praksis i det offentlige rom. Vi vil særlig se på utviklingen i Norge, både historisk og i dag, og bli kjent med norske særegenheter i lys av øvrige europeiske modeller for integrering av religion i det offentlige rom. Et sentralt moment på tvers av disse temaene blir statens forhold til og behandling av religiøse majoriteter og minoriteter.

I den tredje delen av emnet tematiserer vi hvordan spenninger og konflikter religion behandles og kommer til uttrykk i media. Vi vil særlig se på hvilke mekanismer som preger religionens rolle i den offentlige samtalen og hvordan religion blir del av samfunnskonflikter i media. Videre vil vi se på hvordan religiøse symboler og retorikk spiller seg ut i disse konfliktene, og hvordan dette så igjen preger religiøst liv.

Hva lærer du?

Læringsutbyttet på dette emnet er inndelt i kunnskap, ferdigheter og dannelse.

Etter fullført emnet skal studentene ha kunnskap om:

  • hvordan mediatisering av religiøse konfliktspørsmål preger både den offentlige samtalen og trosliv.
  • hvilke rettighetskonflikter som står sentralt i dagens norske samfunn.
  • sentrale religionspolitiske modeller og systemer, og hvordan de begrenser eller tilrettelegger for religion i det offentlige rom.
  • hvordan teologisk tenkning har preget utviklingen av den moderne liberale demokratiske staten og eksempler på spor av dette.
  • hvordan sekularisme og multikulturalisme utformes og utfordres i norsk offentlighet og religionspolitikk.
  • lovgreguleringen av tros- og livssynsfeltet i Norge og statens forhold til trossamfunn fra 1814 til i dag.

Etter å ha fullført emnet skal studentene ha ferdigheter som lar dem:

  • gjenkjenne og vurdere religioners rolle i offentlige samtaler og rom i lys av relevant faglitteratur.
  • gjenkjenne når det oppstår spenninger mellom religionsfrihet og andre menneskerettigheter, og kunne anbefale måter å adressere disse i lys av relevant faglitteratur.
  • gjenkjenne når religiøse symboler eller argumenter brukes i offentlig ordskifte og kunne kritisk drøfte mulig årsak og virkning i lys av relevant faglitteratur, samt kunne anbefale grep for å adressere mulige konflikter.
  • vurdere spørsmål hvor religion kommer til uttrykk i det offentlige rom i lys av ulike religionspolitske systemer, samt vise hvordan den historiske utviklingen av et gitt religionspolitisk system preger dagens politiske liv.
  • skrive en policy-anbefaling for en konkret samfunnsaktør, som gjør bruk av relevante begrep og faglitteratur, redegjør for en konkret utfordring og kritisk drøfter mulige policy-anbefalinger.

Studenter vil i løpet av emnet utfordres på egenskaper som:

  • evnen til å kunne formidle relevant fagstoff skriftlig og muntlig.
  • evnen til å samarbeide med ulike medstudenter med mål om å adressere en konkret problemstilling.
  • faglig redelighet og etterrettelighet i skriftlig og muntlig arbeide.
  • åpen kritisk tenkning alene, i grupper og på vegne av andre.
  • evnen til å se spørsmål om religioners plass i offentligheten fra flere ulike hold
  • evnen til å sortere fagstoff og å forberede seg til å ta det i bruk på en adekvat måte.

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Undervisning

Undervisningen består av et ukentlig seminar. I seminarene vil vi dels bearbeide og drøfte pensum, dels jobbe med konkrete problemstillinger og dels jobbe i grupper med skriftlige arbeider. Det er obligatorisk deltakelse på første seminarundervisning.

I den første seminartimen deles studentene inn i studiegrupper. Disse får tildelt en aktør og problemstilling som de under veiledning i løpet av semesteret skal skrive en policy-anbefaling til. Den endelige policy-anbefalingen skal godkjennes, presenteres og gå inn i eksamensmappen.

Undervisningen forutsetter aktiv deltakelse og forberedelse, og det er sterkt anbefalt å samarbeide i studiegruppene mellom seminartimene.

For å kunne gå opp til eksamen må følgende oppgaver leveres inn på fastsatte tidspunkt og bli godkjent. 

Obligatoriske aktiviteter:

  • Oppmøte på første seminartime. 
  • Ett resymé av en pensumartikkel eller et kapittel for felles bruk blant studentene (500 ord).
  • Ett refleksjonsnotat over religionspolitiske systemer (1000-1200 ord).
  • En samskrevet policy-anbefaling rettet mot en bestemt aktør basert på en konkret problemstilling/konfliktspørsmål (1500-2000 ord). Policy-anbefalingen skrives og drøftes gjennom hele semesteret.
  • Presentasjon av policy-anbefalingen på en av de siste undervisningene. 
  • Hverandre-vurdering av en annen gruppes policy-anbefaling (200 ord).

Eksamen

Emnet har mappeeksamen.

Mappen skal inneholde:

  • Resymé (500 ord)
  • Refleksjonsnotat (1000 ord)
  • Policy-anbefaling 1500-2000 ord)
  • Hverandre-vurdering (200-400 ord)

Totalt ca. 3200-3900 ord.

Alle delene i mappen må være bestått.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 08:14:09

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
10
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

TF-infosenter