Pensum/læringskrav

1 DET NYE KULTUR- OG RELIGIONSMØTET I NORGE (120 s)

Stensvold, A.: i Arne Bugge Amundsen (red.): Norges religionshistorie. : Religiøs pluralisme , 2005. Oslo: Universitetsforlaget . s. 474-491, 18 s (i kompendium).

Rian, D.: i Verdensreligioner i Norge : Kristendommens pluralisering i Norge, 2001, 2005 . Oslo: Universitetsforlaget. s. 244-266, 23 s (i kompendium).

Saphinaz-Amal Naguib: i Kirke og Kultur 4 : Fra islam i Norge til norsk islam , 2002. s. 353-361, 8s (i kompendium).

Østberg, S.: i Muslim i Norge. Religion og hverdagsliv blant unge norsk-pakistanere : ”Innledning”, ”Ungdomsskolen og videregående” og ”Hva vil det si å være ung muslim?” , 2003 . Oslo: Universitetsforlaget . (tekstarkiv, 29s).

Gilhus, I.: i Myte, magi og mirakel i møte med det moderne : Sjelevandring – et nytt nøkkelsymbol , Pax: Oslo 1999 . (14s, tekstarkiv).

Eidsvåg, I., Lindholm, T. and Steen, B.: i Facilitating Freedom of Religion or Belief: A Deskbook (eds. Lindholm, T., Durham, W. C. and Tahzib-Lie, B. G.) : ”The Emergence of Interfaith Dialogue: The Norwegian Experience, 2004. Leiden: Martinus Nijhof Publishers . s. 777-789, 13s (i kompendium).

Leirvik, O.: ”, i Norsk Teologisk Tidsskrift 1 : Kontekstuell religionsdialog – i spenninga mellom liberal multikulturalisme og tverreligiøs aktivisme, 2004. s. 32-46, 14s (i kompendium).

2 DIALOGFILOSOFI (220 s)

Dialogfilosofiske klassikarar: introduksjon og originaltekstar:

Buber, M.: : Between Man and Man , 2004 . London and New York: Routledge . ss. xi-xx, 1-45, 236-244, 249-264 (utval 80s).

Levinas, E.: i Alterity and Transcendence : The Word I, the Word You, the Word God” and “The Proximity of the Other, New York: Columbia University Presss . s 91-110, 20s (i kompendium).

Levinas, E.: i Of God who comes to mind : Dialogue: Self-Consciousness and the Proximity of the Neighbor, 1998 . Stanford California: Stanford University Press . s. 137-151, 15s (i kompendium) .

Askari, H.: i Journal of Ecumenical Studies: The dialogical relationship between Christianity and Islam , 1972 . s. 477-487, 10s (i kompendium).

Freire, P.: i De undertryktes pedagogikk : Om frigjerande pedagogikk og dialog, 2003. Oslo: De norske bokklubbene . s. xxvi-xxix og 61-67, 10s (i kompendium).

Kalleberg, R.: kronikk i Aftenposten 18.09.97 : Habermas og kraften i de bedre argumenter , 3s (i kompendium) .

Habermas, J.: i Kraften i de bedre argumenter : Om diskursetikk og herredømmefri samtale, 1999 . Oslo: Ad Notam Gyldendal . s. 205-211, 7s (i kompendium).

Om dialogfilosofi og religionsteologi:

Thelle, N. R.: nettartikkel : Dialog på overflaten og på dypet, 2002 . 10s (online artikkel).

Eidsvåg, I.: i Samtiden 4: Dialog eller debatt?, 2002 . 5s (online artikkel).

Grung, A. H.: i Kirke og Kultur 1 : Dialog – noen erfaringer fra Emmaus, 2005 . s. 87-94, 8s (i kompendium) .

Leirvik, O.: i Islam og kristendom: rommet i mellom : Rommet imellom , 2005 . Oslo: Pax . kap. 10 og 27, 15s (tekstarkiv).

Grung, A. H.: i Larsen og Rasmussen (red.): Islam, kristendom og det moderne: "Kvindeperspektiv på kristen-muslimsk dialog", 2003. København: Tiderne skifter. s 164-179 (i kompendium).

Thelle, N. R.: i Ny Mission nr. 7 : Veien er én – Vindene blåser sammen. Religionsteologi sett i et buddhistisk perspektiv, 2004 . Unitas forlag . s. 63-71, 8s (i kompendium) .

Ahlstrand, K.: artikkel : Softening in interfaith discourse, 2003 . 9s (i kompendium) .

Leirvik, O.: artikkel : Tyding av likskap og forskjell. På veg mot ein meir forstyrrande religionsteologi, 2004 . 5s (tekstarkiv).

3 DIALOGDIDAKTIKK: samtale i klasserommet (150 s)

Om religionsfaga i skulen (35 s):

Kap. "Identitet og dialog", i NOU 1995: 9 Identitet og dialog (8s, tekstarkiv)

I Læreplan for grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring. Generell del : Det meningssøkende menneske, 1993 . KUF . (3 s, tekstarkiv).

Gjeldande læreplanar for KRL samt Religion og etikk (tils. 15 s, tekstarkiv)

Fuglseth, K.: i Din. Tidsskrift for religion og kultur 1-2 : Isfjellet? KRL-fagets latente krefter i religionsutviklinga, 2005 . s. 31-40 (10 s, tekstarkiv).

Dialogdidaktikk til religionsfaga i skulen (120 s):

Skeie, G.: i Jackson, Robert (ed.): International Perspectives on Citizenship, Education and Religious Diversity : Nationalism, Religiosity and Citizenship in Norwegian Majority and Minority Discourses , 2003 . London: RoutledgeFalmer . 12s (i kompendium).

Kristiansen, A.: i Norsk Pedagogisk Tidsskrift 2-3 : Martin Bubers dialog blant andre undervisningsdialoger: Egenart og muligheter , 2004 . 13 s (tekstarkiv).

Vestøl, J. M.: artikkel : Moralsk utvikling på kristenhumanstisk grunnlag. Etikkdidaktiske utfordringer i et flerkulturelt samfunn , 2004 . 10s (tekstarkiv).

Jackson, R.: i Rethinking religious education and plurality. Issues in diversity and pedagogy : 2004 . London: RoutledgeFalmer . kap. 7 og 8, s. 109-142, 33s (i kompendium) .

Hull, J.: : The Contribution of Religious Education to Religious Freedom: A Global Perspective , 2001. IARF 8s (online artikkel) .

Nicolaisen, T.: i Prismet 2 : Dialog i KRL-faget, 2001 . s. 73-84 11s (tekstarkiv).

Lied, S.: i Prismet 1 : Forholdet mellom elev og lærer i KRL-faget: Et asymmetrisk eller dialogisk forhold? , 2005 . s. 5-21 15s (i kompendium).

Gullbekk, E.: i Norsk Pedagogisk Tidsskrift 2-3 : Med dialog på timeplanen - Halima sin KRL-time, 2004 . 16 s (tekstarkiv).

4 FILOSOFISK SAMTALE – OM TEMA OG TEKSTAR (250 s):

Svare, H. : Den gode samtalen. Kunsten å skape dialog, 2006. Oslo: Pax. (Kap 1-6, 8-11 og 14, tilsammen 200 s).

Bøyum, S. : Filosofi som fag?, 2005 . (5 s) Nettartikkel på krlnett.no .

Børresen, B.: i Lærerveiledning til Under samme himmel 8. klasse : Filosofisk samtale , 2002 . Oslo: Cappelen . 15s (tekstarkiv).

Schjelderup, A., Olsholt, Ø. og Børresen, B.: i Filosofi i skolen : Religiøse tekster, 1999 . Oslo: Tano Aschehoug . s. 247-274, 27s (i kompendium).

5 DIALOGISK HERMENEUTIKK: samtale om skriftene (130 s)

Innføring i dialogisk hermeneutikk:

Leirvik, O.: i Islam og kristendom: rommet i mellom : Trusdialog om skriftene, 2005 . Oslo: Pax . kap. 11-14, 25s (tekstarkiv).

Breidlid, H. og Nicolaisen, T.: i: I begynnelsen var fortellingen. Fortelling i KRL : ”Fortellingens ulike dimensjoner” og ”Problematiske fortellinger", 2000. Oslo: Universitetsforlaget . kap. 3 og 11, s. 65-80 og 383-415, tils. 48s, kap. 3 i tekstarkiv, kap. 11 i kompendium.

Teksteksempel: Abraham, Sara og Hagar i jødedom, kristendom og islam:

Kvanvig, H. : Forfedre og stammødre i jødisk, kristen og muslimsk tradisjon: en kristen lesning , tekstrelatert studieopplegg 13s (tekstarkiv).

Eggen, N. : Profeten Ibrahim (fvmh) – etisk forbilde i islamsk tradisjon , 2001/2004 . nettartikkel 10 s (online artikkel) .

Abugideiri, H.: i Haddad and Esposito (red.): Daughters of Abraham. Feminist Thought in Judaism, Christianity and Islam : Hagar – a Historical Model for ”Gender Jihad” , 2002 . University Press of Florida . s. 81-90 [-103] 10s [23s] (i kompendium).

Feinberg, L. : Abraham og hans familie i jødisk liv og tanke, 2001/2005 . nettartikkel 10s (i tekstarkiv).

Leirvik, O.: i Islam og kristendom: rommet i mellom : Arvestriden etter Abraham , 2005 . Oslo: Pax. kap. 15, 15s (tekstarkiv).

6 TOLERANSELÆRING OG MENNESKERETTSDIALOG (50 s):

Leirvik, O.: Tolerance, conscience and solidarity: globalized concepts in ethical and religious education , 2005. artikkel 12s (tekstarkiv).

Plesner, I. T.: i Facilitating Freedom of Religion or Belief: A Deskbook (eds. Tore Lindholm, W. Cole Durham and Bahia G. Tahzib-Lie) : Promoting Tolerance Through Religious Education, 2004 . Leiden: Martinus Nijhof Publishers . s. 791-812, 22s (i kompendium) .

Plesner, I. T. : Toleranse og trosfrihet , Oktober 2003. Et undervisningsopplegg støttet av Oslo-koalisjonen for tros- og livssynsfrihet. (13 s, tekstarkiv).

Publisert 28. apr. 2006 15:17 - Sist endra 13. aug. 2007 12:07