TFF1002 – Levd religion i Norge

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Levd religion i Norge utforsker religiøse forestillinger, praksiser og hverdagserfaringer slik det kommer til uttrykk i trossamfunn og i offentlige institusjoner. Målet for emnet er at studentene skal få grunnleggende metodiske og teoretiske ferdigheter som gjør dem i stand til å utforske levd religion i Norge. Dette er kompetanse som er etterspurt både i videre studier og i arbeidslivet.

Innføringsemnet bidrar med nyansert og oppdatert kunnskap der en kommer tett på hvordan institusjoner og personer praktiserer religion i Norge. Gjennom emnet vil studentene få kunnskap om analyseperspektiver som vektlegger materialitet, kroppsliggjøring, narrativitet, moralitet, estetikk, emosjonalitet og spiritualitet. Dette utgjør emnets flerdimensjonale modell som brukes for å undersøke konkrete eksempler på levd religion. 

For å undersøke levd religion er en avhengig av en stor grad av etisk og metodisk refleksjon over egne oppfatninger og erfaringer knyttet til religiøse praksiser og ytringer. Emnet innebærer at hver student må arbeide med å forstå hva som preger ens tilnærming til ulike felter for levd religion. Emnet gir studentene øvelse i bruke kvalitative forskningsmetoder som intervju og deltagende observasjon, inklusive grunnleggende trening i å analysere denne typen materiale. 

Emnet undersøker levd religion innenfor to felt:

  • Trossamfunn: Dette emnet studerer eksempler på hva kristne og muslimske menigheter gjør, og hvordan de forsøker å møte endringer på samfunns- og individnivå. Siden Norge over lang tid har hatt ett dominerende trossamfunn, vil studier som belyser utvikling og endring innenfor Den norske kirke ha sentral plass. Videre vil emnet gi betydelig oppmerksomhet til studier av muslimske menigheters arbeid og selvforståelse i et moderne Norge.
  • Offentlige institusjoner: Et spennende forskningsfelt for levd religion er hvordan religion gjør seg gjeldende innenfor offentlige institusjoner, slik som skole og sykehus. Emnet vil belyse hvordan religiøse forestillinger og praksiser forhandles på steder som skal være for hele befolkningen. Skolepraksiser knyttet til høytider og kriser vil være et sentralt fokuspunkt.

Grunnleggende kompetanse om hvordan levd religion utspiller seg i Norge danner et godt utgangspunkt for videre studier. Basiskompetanse innen kvalitative forskningsmetoder er etterspurt både innenfor akademia, og i trossamfunn, organisasjoner, næringsliv, skole, media og offentlige instanser.

Hva lærer du?

Kunnskaper:

  • Du har en grunnleggende forståelse for levd religion som metodisk og teoretisk tilnærming.
  • Du har innsikt i levd religion i Norge innenfor feltene kristne og muslimske trossamfunn og offentlige institusjoner.
  • Du kan basiskompetanse om intervju og deltagende observasjon som forskningsmetoder.
  • Du har grunnleggende kunnskap om hvordan analysedimensjonene materialitet, kroppsliggjøring, narrativitet, moralitet, estetikk, emosjonalitet og spiritualitet kan brukes i studier av levd religion.
  • Du har forståelse for etiske problemstillinger og forpliktelser knyttet til å studere levd religion.

Ferdigheter:    

  • Du kan planlegge og gjennomføre et kvalitativt forskningsintervju om levd religion.
  • Du kan planlegge og gjennomføre en avgrenset observasjon av levd religion i et trossamfunn.
  • Du kan bruke forskningsartikler for å drøfte et konkret intervju- og/eller observasjonsmateriale.
  • Du kan vurdere hvilke metoder som egner seg til å studere ulike felt innen levd religion.

Generell kompetanse:  

  • Du kan reflektere etisk og metodisk over hvordan oppfatninger og erfaringer påvirker dine egne tilnærminger til ulike former for levd religion. 
  • Du har grunnleggende forståelse for hvordan religion kan studeres i et trossamfunn og i en offentlig institusjon.

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen i emnet kombinerer fellesundervisning og gruppeundervisning. Fellesundervisningen vil gi innføring i hvert av emnets hovedområder, og bidra med grunnleggende etiske og metodiske redskaper for å utforske levd religion i Norge. Fellesundervisningen leder frem mot konkrete oppgaver i gruppeundervisningen, slik som utarbeidelse av intervjuguide og observasjonsguide. Gruppeundervisningen har fokus på emnets obligatoriske aktiviteter. Undervisningen inneholder en god del praktiske øvelser som krever at studenter reflekterer over seg selv og bidrar med respons til medstudenter. I gruppeundervisningen legger studentene frem sammendrag av pensumtekster, utkast til arbeidskrav og diskuterer intervju- og observasjonsmaterialet studentene etablerer i løpet av emnet. Emnet har et digitalt klasserom i Canvas for lærerne og studenter.

Obligatoriske aktiviteter:

Emnets arbeidsformer forutsetter høy grad av studentenes aktive tilstedeværelse. Det er obligatorisk nærvær på gruppetimene. Du må møte frem til første gruppetime for å beholde plassen på gruppen. Dersom du senere ikke kan møte til en time, kan du avtale fravær med læreren. Det kan avtales fravær på 20 % av gruppetimene. Dersom du har behov for mer fravær og har en gyldig grunn, f. eks. sykdom, kan ytterligere fravær avtales. Det vil da bli stilt krav om annen obligatorisk aktivitet. Samlet sett kan fraværet ikke overstige 50 % av gruppetimene.

I tillegg må disse obligatoriske aktivitetene være bestått for å kunne gå opp til eksamen:

1. Refleksjonsnotat om posisjonalitet som faglig begrep, og reflektere over egen posisjonalitet knyttet til planlagt intervju- eller observasjonsoppgave (500-700 ord).

2. Enten: Gjøre metodisk rede for og utforme intervjuguide med tema, problemstilling, utvalg, rekruttering og ca. fire (4) spørsmål (700 ord) 

  • Eller: Gjøre metodisk rede for og utforme observasjonsguide med tema, problemstilling, utvalg/sted og observasjonsfokus (700 ord).

3. Enten: Gjennomføring av intervju med to-tre medstudenter om deres erfaringer med høytider eller kriser i skolen eller intervju med en ansatt med ansvar for tros- og livssynsbetjening på sykehus med innlevering av anonymiserte intervjunotater (1000-1200 ord). 

  • Eller: Gjennomføring av deltagende observasjon av en gudstjeneste i regi av i en menighet i Den norske kirke eller fredagsbønn i en moskè i Osloområdet med innlevering av anonymiserte observasjonsnotater (1000-1200 ord)

4. Muntlig fremlegg av analyse av intervju eller observasjonsmateriale ved hjelp av pensumlitteratur (10 minutter/1000-1200 ord).

Eksamen

Hjemmeeksamen, 3000-3500 ord.

Her finner du sensorveiledning

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 16:13:47

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
10
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

TF-infosenter