Del 1: Læringsteori og kirkelige trosopplæringspraksiser
Bøker (må kjøpes)
Afdal, Geir. 2013. Religion som bevegelse. Læring, kunnskap og mediering. Oslo: Universitetsforlaget Følgende kapitler leses:
- Boken i et nøtteskall s.13-22 (9 sider)
- Hva er læring s. 36-55 (19 sider) Etablering av et sosiokulturelt perspektiv på religiøs læring s.109-140 (31 sider)
- Religiøs mediering s. 141-166 (25 sider)
- Religiøs læring som sosial praksis s.167-187 (20 sider)
- Religion i bevegelse - mulige konsekvenser for praksis s. 232-235
Imsen, Gunn. 2011. Hva er pedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget (144 sider)
Johnsen, Elisabeth Tveito (2017) (red.) Gudstjenester med konfirmanter. En praktisk-teologisk dybdestudie med teoretisk bredde. Oslo: IKO-forlaget (240 sider)
Enkeltartikler:
Johnsen, E.T. (2013) «Læring inn i den kristne religionen. Mediering og subjektivering». Prismet 64 (3), s. 95-123 (28 sider)
Johnsen, Elisabeth Tveito (2012) "Hvordan medierer undervisningspreget trosopplæring kristen tro og tradisjon? - En Vygotskij-inspirert analyse av læringssitua-sjoner i Den norske kirkes trosopplæring" i Teologisk tidsskrift 2/2012 årgang 1 s. 138-166 (28 sider)
Lerheim, Birgitte, "Ungdom, tradisjonar og relasjonar : Ei drøfting av interaksjonsflater mellom unge menneske og Den norske kyrkja” i Birkedal, Erling, Harald Hegstad og Turid Skorpe Lannem (red.). 2012. Menighetsutvikling i folkekirken : erfaringer og muligheter. Oslo: IKO forlaget S. 87-98 (21 sider)
Del 2: Oppvekst og eksistensielle spørsmål i trosopplæringen
Bøker (må kjøpes):
Aagre, Willy (2016) Ungdomskunnskap. Hverdagslivets kulturelle former. Bergen: Fagbokforlaget. (196 sider).
Engedal, Leif Gunnar, Lennart Persson og Elisabeth Torp (red.) (2013)
Trygge rom. Trosopplæring i møte med sårbare og overgrepsutsatte barn og unge. Oslo: Verbum. Følgende artikler/kapitler leses:
- Hermstad, Gunnhild Nordgaard og Isaksen, Sjur. 2013. ”Den fortrolige samtalen med ungdom”. S. 276 – 290 i (15 sider)
- Carlsen, Inger Bang: «Måte, forstå og hjelpe. Når barn og unge formidler erfaring med seksuelle overgrep» s. 156-171 (15 sider)
- Kleiven, Tormod: «Hjelp til å snakke sant. Kristne miljøers utfordringer i møte med seksuelle krenkelser» s. 190-205 (15 sider)
- Sandsmark, Astrid. 2013. ”Hva driver vi egentlig med? En aktivitetsteoretisk analyse av trosopplæringsarenaer”. s. 209 – 222 (13 sider)
Engedal Leif Gunnar, Tron Fagermoen og Astri Sandsmark (red.). 2013. Trosopplæring for alle? Læring, tro og sårbare unge. Oslo: IKO-forlaget. Følgende artikler/kapitler leses:
- Trosopplæring for alle? En introduksjon av Engedal, Fagermoen, Sandsmark s. 5-12 (8 sider)
- Ingrid Reite: Tilrettelagt trosopplæring? Læring og mestring hos sårbare unge (også relevant for mappekrav 1) s.13-31 (18 sider)
- Tron Fagermoen: Hvilken kirke? Læring for hvem? Læringsteori, kirkeforståelse og tilrettelagt trosopplæring (også relevant for mappekrav 3) s. 31-55 (24 sider)
- Astrid Sandsmark og Tone Stangeland Kaufman: “Landsby” eller “forstad”? Konfirmasjon for unge på institusjon s. 55-79 (24 sider)
- Tone Stangeland Kaufman og Astrid Sandsmark: Vilje til læring? Ungdom på institusjon i møte med trosopplærerens ekklesiologi og læringssyn (også relevant for mappekrav 3) s. 79-103 (24 sider)
Korsvold, Tora (2016) Perspektiver på barndommens historie. Bergen: Fagbokforlaget (190 sider)
Del 3 Planarbeid og ledelse av læringsaktiviteter i trosopplæringen
Bøker (må kjøpes) NB: Relevant litteratur i Del 1 og Del 2 også
Engelsen, Britt Ulstrup. 1990/2012. Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner- hva, hvordan, hvorfor? Oslo: Gyldendal (125 sider) Følgende kapitler leses:
- Arbeid med læreplaner s. 15-34
- Arbeid med læreplaner i lys av læreplanteori s. 39-58
- Profesjonelt lærerarbeid med profesjonell pedagogisk ledelse s. 59-72
- Dagens læreplantenkning – idémessig, historisk bakgrunn s. 73-92
- Ikke den ene, men de mange arbeidsmåtene s. 205-230
Enkeltartikler med mere:
Kirkerådet. 2010. Gud gir – vi deler. Plan for trosopplæring s.1-35.
Holmqvist, Morten (2012) ”Trosopplæring som livsstil? En analyse av læringssyn i Trosopplæringsplanen”. I: Prismet 63 (1) s. 17-33 (17 sider).
Johnsen, Elisabeth Tveito (2015) «Teologi som ulike biter og deler. Ti år med trosopplæring i Den norske kirke». I: Prismet 66 (3) (125-155)