Pensum/læringskrav

Artikler som er tilgjengelige via UiO nettverket kan også nås hjemmenifra ved å bruke "UiO Programkiosk" : http://www.uio.no/tjenester/it/maskin/programvare/programkiosk/

 

Del 1 Læring, religion og oppvekst

Bøker (må kjøpes)

 

Afdal, Geir. 2013. Religion som bevegelse. Læring, kunnskap og mediering. Oslo: Universitetsforslaget kap 3, 6 og 6 og 7 ( 76 sider). )

Imsen, Gunn. 2011. Hva er pedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget.

Øia, Thormod og Fauske, Halvor. 2010. Oppvekst i Norge. Andre reviderte utgave. Oslo: Abstrakt, 310 sider

Enkeltartikler:

Jensen, Roger. 2006. ”Trosopplæring. Katekismearven i et historisk og aktuelt perspektiv”. I.  Prismet  2-3/2006, s. 101 – 113 (12 sider, legges i Fronter)

Johnsen, E.T. (2013) «Læring inn i den kristne religionen. Mediering og subjektivering». Prismet 64 (3), s. 95-123 (28 sider, legges i Fronter)

Westerlund, Katarina. 2012. Frihetens sammanhang. Nora: Bokförlaget Nya Doxa, kap 8 (22 sider)

Del 2 Religiøse og eksistensielle spørsmål i trosopplæringen

Bøker (må kjøpes):

 

Alfsvåg, Knut og Haga, Joar. 2013. ”Hva betyr det?” Luthers katekisme i trosopplæringen. Oslo: IKO-forlaget. Følgende artikler/kapitler leses:

  • Angel, Sivert. 2013. ”Hva kan dagens trosopplæring lære av tidligere tiders katekismeundervisning?”. S. 19 – 30 i (11 sider)
  • Cameron, Åse Margrethe Berger. ”Synd og skriftemål – aktuelle temaer i trosopplæringen. En hermeneutisk refleksjon med referanse til Luthers lille katekisme”. S.93 – 114 (19 sider)
  • Jensen, Roger. 2013. ”Katekismen som pilegrimsteologi. Katekismen lest med henblikk på pilegrimserfaringen, som livstydning”. S. 115 – ’141
  • Mjaaland, Marius. 2013. ”Gjentagelsen, døden og tilegnelsen”. S: 153 – 162 (10 sider)

Engedal, Leif Gunnar, Lennart Persson og Elisabeth Torp. 2013. Trygge rom. Trosopplæring i møte med sårbare og overgrepsutsatte barn og unge. Oslo: Verbum. Følgende artikler/kapitler leses:

  • Hermstad, Gunnhild Nordgaard og Isaksen, Sjur. 2013. ”Den fortrolige samtalen med ungdom”. S. 276 – 290 i (15 sider)
  • Kaufman, Tone. 2013. ”Spiritualitet og trosopplæring fra den utsattes perspektiv”. S. 242 – 260 (18 sider)
  • Røthing, Åse. 2013. ”Perspektiver på kjønn og utsatthet”. S. 121 – 137 (16 sider)
  • Sagberg, Sturla. 2013. ”Barns spiritualitet som kraft til å mestre livet. Barns sårbarhet og styrke i møte med konflikter”. S. 173 – 189 (16 sider)
  • Sandsmark, Astrid. 2013. ”Hva driver vi egentlig med? En aktivitetsteoretisk analyse av trosopplæringsarenaer”. S. 209 – 222 (13 sider)

Krupka, Bernd og Ingrid Reite (red.). 2010. Mellom pietisme og pluralitet. Konfirmasjonsarbeid i fire nordiske land.  Oslo: IKO-forlaget. Følgende artikler/kapitler leses:

 

  • Christensen, Leise. 2010. ”Hvorfor overhovedet gå til konfirmandundervisning: Konfirmanders motivasjon og forventninger”. S. 31 – 48 i (19 sider)
  • Høeg, Ida Marie. 2010a. ””Men aller mest trenger vi disse ordningene for de enfoldige og unge” Konfirmanter, ritualer og rituell erfaring.”” S. 108 – 129 (21 sider)
  • Høeg, Ida Marie. 2010b. ””Friheten til å mene hva du vil er en menneskerett”. Humanistisk eller kristen konfirmasjon?”. S. 152 – 167 (16 sider)
  • Krupka, Bernd. 2010. “Like bra for alle? Hvordan ‘motiverte’ og ‘umotiverte’ konfirmanter opplever konfirmasjonstiden”. S. 130 – 151 (21 sider)
  • Nimelä, Kati. 2010a. ”Positiva och negative upplevelser av konfirmanttiden". S. 152 – 167 (15 sider)
  • Niemelä, Kati. 2010b. ”Vad får de ut av det hela? Religiösa mål och resultat av konfirmandarbete i fyre nordiska länder”. S. 90 – 107 (17 sider)
  • Reite, Ingrid. 2010. ”På konfirmantenes egne premisser? Konfirmasjonsarbeid i et sosiokulturelt grasrotperspektiv”. S. 196 – 215 (19 sider)

 

Birkedal, Erling, Harald Hegstad og Turid Skorpe Lannem (red.). 2012. Menighetsutvikling i folkekirken : erfaringer og muligheter.  Oslo: IKO-forlaget. Følgende artikler/kapitler leses:

  • Lannem, Turid. 2012. “Like barn leikar best eller gir mangfald mest? Om kyrkjelydsutvikling i eit kulturelt perspektiv”
  • Lerheim, Birgitte, "Ungdom, tradisjonar og relasjonar : Ei drøfting av interaksjonsflater mellom unge menneske og Den norske kyrkja”. S. 87-98 (21 sider)
  • Morvik, Eigil og Ida Marie Høeg. 2012. "Ung og aktiv? Ungdom 15-18 år i Den norske kirke" (ca. 10 sider)

 

Enkeltartikler (tilgjengelig online eller i Fronter)

Christoffersen, Svein Aage. 2006. ”I dåpens kjølvann
Om å kommunisere midt i kulturen”.  I: Prismet  2-3/2006, s. 131 – 140 (9 sider, legges i Fronter)

Dokka, Trond Skard. 2006 "Trosopplæringens sakramentale forankring”. I: Prismet  2-3/2006, s. 141 – 149 (9 sider, legges i Fronter)

Dyregrov, Atle. 2006. Små barns sorg. Oslo: Bufetat (ca. 40 sider)

http://www.bufetat.no/Documents/Bufetat.no/Program%20for%20foreldrerettleiing/Temahefte/Små%20barns%20sorg.pdf

Høeg, Ida Marie. 2011. ”Kjønn og folkelig dåpsteologi”. I Din  1-2/2011 s. 65 – 77 (12 sider)

Artikkelen kan lastes ned her når du er på UiOs nett: http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/95/90

 

Holtedahl, Øivind: ”Kjønnsdelt arbeid i trosopplæringen?” I: St.Sunniva 4/2008. S. 217 – 228  (11 sider).

Elektronisk utgave: http://www.kirken.no/storstavalt/prosjekt/files/Gutter%20og%20jenter%20i%20kirka,%20ressurshefte.pdf

Johnsen, E. T. (2010) «Jesu Lidelse, død og oppstandelse. En barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken». I: Prismet, 61 (1) s.19–39. (20 sider, legges i Fronter)

Luthers lille katekisme. (5 sider). Kan lastes ned i både nynorsk- og bokmålsversjon her: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=2167

Lerheim, Birgitte (2011). “Å sørgje på internett. Kyrkja og dei virtuelle sorgpraksisane”. I: Asbjørn Simonnes (red.),  Digital trusopplæring.  Trondheim: Tapir Akademisk Forlag (legges i Fronter, ca. 15 sider)

Ramsfjell, Astrid. 2008. ”Kjønn og familieforestillinger i Den norske kirkes fireårsbøker”. I: St.Sunniva 4/2008. S. 173 – 179 (7 sider).

Elektronisk utgave: http://www.kirken.no/storstavalt/prosjekt/files/Gutter%20og%20jenter%20i%20kirka,%20ressurshefte.pdf

 

Roebben, Bert. 2009. ”Narthical religious learning: redefining religious education in terms of pilgrimage”. I: British Journal of Religious Education, Vol. 31, No. 1, January 2009, 17–27 (10 sider). Elektronisk utgave kan lastes ned her: https://www.academia.edu/2950779/Narthical_religious_learning._Redefining_Religious_Education_in_Terms_of_Pilgrimage

Trysnes, Irene. 2013. ”Religiøse festivaler og festivalreligion”. I: Prismet  1/2013. S. 31– 44 (14 sider, legges i Fronter)

Von der Lippe, Marie. 2013. “Hvordan snakker ungdom om religion – og hvorfor snakker de sånn? En kvalitativ studie av ungdom i alderen 13-15 år”. DIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift 2013 (2) s. 7-31 (24 sider). Elektronisk utgave tilgjengelig når du er på UiOs nett: http://ojs.novus.no/index.php/DIN/search/authors/view?firstName=Marie&middleName=&lastName=von%20der%20LIppe&affiliation=Universitetet%20i%20Bergen&country=NO

 

Del 3 Planarbeid, ledelse og læringsaktiviteteter

Bøker (må kjøpes, NB – artikler fra denne er også i del 2)

Birkedal, Erling, Harald Hegstad og Turid Skorpe Lannem (red.). 2012. Menighetsutvikling i folkekirken : erfaringer og muligheter.  Oslo: IKO-forlaget. Følgende artikler/kapitler leses:

  • Leganger-Krogstad, Heid. 2012. "Trosopplæringen som drivhjul i menighetsutvikling? S. 67-86 (19 sider)
  • Engelsen, Britt Ulstrup. 1990/2012. Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner- hva, hvordan, hvorfor? Oslo: Gyldendal –kap. 1, 2, 3, 4 og 9 (125 sider)

 

Enkeltartikler med mere, tilgjengelig online eller i Fronter:

Kirkerådet. 2010. Gud gir – vi deler. Plan for trosopplæring s.1-35. http://www .kirken.no/?event=doLink&famID=38865

Fuglseth, Kåre, Haakedal, Elisabeth og Schmidt, Ulla. 2012. Lokale trusopplæringsplanar. Innhald og prosess. KIFO-rapport 2012:3. Oslo: KIFO  – s. 29 – 140 (111 sider) http://www.kifo.no/doc//RAPPORTER/Lokale%20trusopplaeringsplanar_KIFO%20Rapport%202012_3.pdf

Holmquist, Morten.  2012. ”Trosopplæring som livsstil? : en analyse av læringssyn i Trosopplæringsplanen”. Prismet 2012 ;Volum 63.(1) s. 17-33 (17 sider)

Johnsen, E.T. 2008b. ”Barn og unges deltagelse i gudstjenesten som ekklesiologisk utfordring”. I: Prismet 59 (4) s.247-256 (19 sider, legges i Fronter)

Johnsen, E. T. 2012 ”Hvordan medierer undervisningspreget trosopplæring kristen tro og tradisjon? En Vygotskijinspirert analyse av læringssituasjoner i Den norske kirkes trosopplæring”. I: Teologisk tidsskrift 2 (1) s.138-166. (legges i Fronter)

Holmqvist, Morten; Afdal, Geir Sigmund. 2013. “Learning to become a youth minister: how youth ministry as a profession relates to youth ministry as an academic discipline.” Prismet 2013 ;Volum 64.(2) s. 95-105 (20 sider) (legges i Fronter)

TILLEGGSPENSUM TFF 2020

 

Afdal, Geir. 2013. Religion som bevegelse. Læring, kunnskap og mediering. Oslo: Universitetsforslaget (kap. 8-11)

Westerlund, Katarina. 2012. Frihetens sammanhang. Nora: Bokförlaget Nya Doxa kap 1 - 7

Publisert 26. mai 2015 10:59 - Sist endret 26. mai 2015 10:59