TFF2216 – Religion og krig
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Hvorfor blir enkelte konflikter gjort religiøse? Og, hva er effekten av kriger med religiøse dimensjoner og rasjonaler? Kriger, både innad i og mellom ulike stater, har til alle tider speilet den større politiske virkeligheten i verden. På 1500- og 1600-tallet var Europa preget av kriger mellom katolikker og protestanter. Under imperiene ble kriger brukt som ledd i imperienes ekspansjon, etterfulgt av postkoloniale frigjøringskriger. Fra andre verdenskrig ser vi oftest politisk ideologiske kriger, mens krigene under den kalde krigen oftest forholdt seg til stormaktene Sovjet og USA. Fra den Iranske revolusjon til Sovjets fall så man religiøse ideologier igjen tre inn i krigsdynamikker, noe som kulminerte 11/9 og NATOs påfølgende krig mot terror.
Fagfeltet har hele veien prøvd å holde tritt med utviklingen i krigsbildet, men med Russlands invasjon av Ukraina og krigen mellom Israel og Hamas på Gaza ser vi igjen at religiøs identitet har blitt en sentral del av mellomstatlige krigers rasjonale. I dette emnet vil vi forsøke å etablere et språk for å kunne forstå hvordan religiøse dimensjoner og rasjonaler preger kriger og konfliktdynamikker. Vi kommer til å forsøke å etablere et språk og en forståelse av fenomenet religionskrig, ved hjelp av å se på utvalgte kriger med religiøse dimensjoner fra 1600-tallet til i dag.
I emnets andre del vil vi se på et utvalg konkrete kriger hvor religion utgjør en dimensjon av konflikten. Her vil vi jobbe med å etablere den kronologiske utviklingen av konflikten, hvilke parter som stod sentralt i konflikten og hvordan religiøse dimensjoner preget konfliktbildet.
Hva lærer du?
Målet med emnet er å gi studentene kunnskap og ferdigheter de kan ta i bruk for å forstå hvordan religion pleier å prege en større konfliktdynamikk. I dette emnet jobber vi derfor først med de mekanismene som preger kriger med religiøse dimensjoner. Studentene vil få kjennskap til teoretiske begreper som: Religiøs nasjonalisme; Cosmic warfare; Rettferdig krig; Opprørsmekanismer og identitet; Clash of Civilizations; Religious outbidding.
Studentene får trening både i håndtering av casestudier, og herunder utvelgelse og anvendelse av relevant teori for å forstå konfliktbildet. Overordnet forventes studentene å kunne forholde seg til kilder og kunnskapsmateriale om krigene, på en måte som tar hensyn at ethvert kildemateriale vil måtte forholde seg til konfliktlinjene i selve konflikten.
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Undervisning
Undervisningen avholdes som ukentlige seminarer. Studentene forventes å møte forberedt til undervisningen.
Obligatoriske aktiviteter:
Refleksjonsnotat (1200 ord): I løpet av første del av emnet skal hver student velge seg ut ett av de teoretiske begrepene som behandles i emnets undervisning og pensum, og skrive et refleksjonsnotat over dette.
Innlevering av skisse og gjennomføring av veiledning: Rundt halvveis i semesteret skal hver ha valgt ut en konflikt de ønsker å skrive en casestudie over til eksamen. Hver student leverer en kort skisse til oppgaven, som blir gjenstand for en obligatorisk veiledning.
Eksamen
Semesteroppgave, 3000-4000 ord.
Studentene velger en konkret krig, og drøfter et utvalgt kildemateriale (tilgjengelig i kompendium på Canvas) i lys av relevant teoretisk litteratur fra pensum.
Det vil bli avholdt konteeksamen i dette emne.
Eksamensspråk
Du kan skrive eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.