Syllabus/achievement requirements

Artikler og bokkapitler som er tilgjengelige via UiO nettverket kan også nås hjemmenifra ved å bruke "UiO programkiosk": http://www.uio.no/tjenester/it/maskin/programvare/programkiosk/

 

1. Samtidscaset vår 2019: Klima, religion og økofeminisme (420 s)

 

Plumwood, Val (2003), Feminism and the Mastery of Nature (200s), Routledge

(bok)

 

Ruether, Rosemary (1993) Gaia and God. An Ecofeminist Theology of Earth Healing (100s), Harper Collins

(bok)

 

Gebara, Ivone (1999) Longing for Running Water. Ecofeminism and Liberation (40s), Fortress Press

(canvas)

 

B)

Utdrag fra Laudato Si: On Care for our Common Home (2015), Vatikanets / pave Francis’ ”encyclical on the environment and human ecology”, https://laudatosi.com/watch, og diverse responser:

 

-den katolske feminist-teologen Anne M. Clifford

https://www.ncronline.org/blogs/ncr-today/theologians-talk-ecofeminism-linking-exploitation-women-earth, og hele artikkelen her: file:///C:/Users/jonesa_adm/Downloads/10090-17741-1-SM.pdf

 

-den protestantiske feminist-teologen Catherine Keller

https://syndicate.network/encycling-one-feminist-theological-response/

 

- den italienske feministen Silvia Federici

https://politicaltheology.com/feminism-and-the-politics-of-our-common-home-franciss-environmental-encyclical-is-meaningless-apart-from-attention-to-sexuality-and-gender-justice-greg-williams/

 

- ”grønne lutheranere”

https://lutheransrestoringcreation.org/eco-reformation-grace-and-hope-for-a-planet-in-peril/ og bokprosjektet Eco-Reformation. Grace and Hope for a Planet in Peril, Lisa E. Dahill og Jim B. Martin-Schramm, Wipf and Stock 2016,

 

- ”green muslims”

https://www.huffingtonpost.com/joseph-e-b-lumbard/an-islamic-response-to-pope-francis-encyclical_b_7616762.html, og https://sites.nd.edu/contendingmodernities/2015/12/17/a-muslim-response-to-pope-franciss-environmental-encyclical-laudato-si/, og http://www.greenmuslims.org/

 

Tekstutdrag fra Laudato Si’ og de ulike respondentene angis når undervisningen starter

(tilsammen ca. 50 s)

 

 

2. Skapelse, kjønn og gudsbilde i Bibelen og Koranen. Teksttolkning (100s)

 

Bibelen-GT

Genesis 1-3, særlig 1:26-28 og 2:24

 

Bird, Phyllis A. (1995), Sexual Differentiation and Divine Image in the Genesis Creation Texts, I: Kari Elisabeth Børresen (red) The Image of God – Gender Models in Judeo-Christian Tradition, Fortress Press, s. 5-20

(canvas)

 

Bibelen-NT

Efeserbrevet 5:21- 6:9

 

Osiek, Carolyn & MacDonald, Margaret Y. (2006 ), A Woman's Place: House Churches in Earliest Christianity, Augsburg Fortress s. 118-143 (kap. 6)

(canvas)

 

Karlsen Seim, Turid (2009), "Kjærlighet, kropp og kjønn, Ef 5:21-33, tolkning og resepsjon", I: Eros och Agape, Patristica Nordica 7, 2009, s. 28-48

(canvas)

 

 

Koranen

3:36, 4:1, 4:34, 9:71, 49:13.

 

Abou-Bakr, Omaima (2015). The Interpretive Legacy of Qiwamah as an Exegetical Construct, I: Ziba Mir-Hosseini, Mulki Al-Sharmani and Jana Rumminger (red), Men in Charge? Rethinking Authority in Muslim Legal Tradition, London: OneWorld Publications, s. 44-64.

(canvas)

 

Bauer, Karen (2009), “The Male Is Not Like the Female” (Q 3:36): The Question of Gender Egalitarianism in the Qur’ān, Religion Compass 3/4 (2009), s 637–654.

(canvas)

 

 

3. Kristen feministteologi (190s)

 

Gonzalez, M. A. (2007), Created in God’s Image: An Introduction to Feminist Theological Anthropology, New York: Orbis Books, Intro & kap 1-2 & kap 4-6 (145s).

(bok)

 

Hansteen, Aasta (1903) Kvinden, skabt i Guds Billede, Kristiania: Steen (20s). canvas

(canvas)

 

Salomonsen, Jone (1999) Er “Gud vår Mor” avgud eller sann gud? I: Feministteologi på norsk, Dagny Kaul, m.fl. (red.),Oslo: Cappelen Akademisk), s. 163-183 (20s). canvas

(canvas)

 

 

4. Islamsk feministteologi (130s)

 

Wadud, Amina (1999), Quran and Woman. Reading the Sacred Text from a Woman’s Perspective, Oxford: Oxford University Press. (105 s)        

(bok)

 

Adujar, Ndeye (2013), Feminist Readings of the Quran: Social, Political, and Religious Implications.  I: Muslima Theology. Ednan Aslan, Marcia Hermansen og Elif Medeni (red.) Frankfurt am Main: Peter Lang, 2013. S. 59-80. (21 s)

(canvas)

 

Bøe, Marianne. “Feministisk vri på Koranen,” Samtiden, 2017, Årg. 127, nr. 1, s.22-29

(online idunn.no)

 

 

5. Postkristen feministteologi (70 s)

 

Daly, Mary (1973) Beyond God the Father, Beacon Press, s. 13-43 (kap 1)

(canvas)

 

Christ, Carol P. (1979), Why Women Need the Goddess, Carol P. Christ & Judith Plaskow, Womanspirit Rising: A Feminist Reader in Religion,  Harper & Row, s. 273-287

(online)

 

Salomonsen, Jone (1991), Når gud blir kvinne. Oslo: Pax forlag, s.13-24 (innledn.), 94-111 (kap 5) (canvas)

 

 

6. Kjønnsteori (200 s)

 

Lorentzen, Jørgen og Wenche Mühleisen (2006), KjønnsforskningEn grunnbok, Oslo: Universitetsforlaget, Utdrag kap. 1«Humanvitenskapelig kjønnsforskning» (60 s)

(bok)

 

Moi, Toril (1998) Hva er en kvinne? Kjønn og kropp i feministisk teori, Gyldendal, s. 21-121

(bok)

 

Moxnes, Halvor (2013), «Det moderne gjennombrudd» og kristen maskulinitet hos borgerskapets teologer i Norge", Tidsskrift for kjønnsforskning 37 (2013), s. 104-22,

(online Idunn)

 

Salomonsen, Jone (2011). Elementær feministisk teologi, I: Tarald Rasmussen & Hallgeir Elstad (red.), Teologi og modernitet. Universitetsteologien i det 20. hundreåret, Unipub forlag, s 284 – 300 (kap 13)

(canvas)

 

 

Publisert 6. nov. 2018 14:14 - Sist endret 6. nov. 2018 14:14