Godkjenning av datainnsamling som praksis

For at forskningspraksis skal kunne godkjennes ligger det noen føringer til grunn for form og innhold. Du må samle inn et skolerelatert datamateriale og/eller den må involvere en eller flere aktører i skolen. Du er selv ansvarlig for å finne informanter. Praksisens omfang må omfatte 10 dager og kan inkludere forberedelser, utprøving og etterarbeid i tillegg til selve datainnsamlingen. Dersom den planlagte datainnsamling ikke har tilstrekkelig omfang kan praksisen også brukes til å teste ut noe av materialet/metodene som skal benyttes i datainnsamlingen, eksempelvis test av intervjuguide o.l.

Innhenting av datamateriale fra skolen

Skal du samle inn ikke-eksisterende materiale fra en eller flere skoler, eksempelvis ved å gjennomføre intervjuer eller klasseromsobservasjoner, defineres det som praksis. Skal du samle inn eksisterende materiale fra et utvalg skoler, eksempelvis undervisningsopplegg eller oppgavetekster, vil det å være i kontakt med flere skoler for å rekruttere tilstrekkelig datamateriale defineres som praksis. Det å innhente data fra flere skoler uten å selv være tilstede på skolene, for eksempel gjennom spørreundersøkelser eller innsamling av elevtekster, defineres også som praksis.

Eksisterende videomateriale fra undervisning i klasserommet

Benytter du eksisterende videodata som viser undervisning fra klasserom, tilhørende forskningsprosjekter ved ILS, vil dette kunne defineres som praksis. Det kreves da at du vil gjennomgå deler av videomaterialet for å gjøre et utvalg av de sekvensene/øktene du vil benytte som analysegrunnlag i din masteroppgave.

Datamateriale fra eksisterende prosjekter

Benytter du andre former for eksisterende datamateriale, eksempelvis nasjonale prøver, PISA, TIMSS eller lignende, som er åpent tilgjengelige for studenter, vil ikke dette kunne defineres som praksis uten en involvering av en eller flere aktører i skolen. For at det skal kunne gjelde som praksis kan du for eksempel gjennomføre intervjue(r) om det eksisterende datamaterialet eller forhold ved dette med elever og/eller lærere om tema som vil gi deg økt innsikt i din analyse. For eksempel kan du diskutere enkeltoppgaver fra PISA i intervjuer med elever og lærere for å få innsikt i hvordan de tenker om oppgaven. Du velger selv om du ønsker å inkludere materialet fra forskningspraksisen i masteroppgaven, men selve innsamlingen av data må følge de forskningsetiske kravene som stilles for datainnsamling.

Lærebokanalyse eller dokumentanalyse

Skal du gjøre en lærebokanalyse eller lignende form for dokumentanalyse, vil ikke dette kunne defineres som praksis uten en involvering av en eller flere aktører i skolen, for eksempel snakke med elever og/eller lærere om hvordan tekstene leses, hvordan de gjør utvalg av oppgaver eller andre forhold som vil hjelpe deg i analysearbeidet. Du velger selv om du ønsker å inkludere materialet fra forskningspraksis i masteroppgaven, men selve innsamlingen av data må følge de forskningsetiske kravene som stilles for datainnsamling.

Publisert 24. juli 2018 11:11 - Sist endret 22. mai 2023 12:56