Pensum/læringskrav

Bøker

Blikstad-Balas, M. (2016). Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. (128 sider)

Kompendium

Bakken, J. (2016). Retorikk og muntlig kreativitet. I K. Kverndokken (Red.), 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på – om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk (s. 35-49). Bergen: LNU/Fagbokforlaget. (15 sider)

 

Fasting, Rolf og Thygesen, Ragnar (2007): Skriveferdighet som nasjonal prøve: Vitner resultatene om et forsømt felt i skolen? I S. Matre T.L. og Hoel (Red.): Skrive for nåtid og framtid s. 292-306. Trondheim: Tapir. (15 sider)

 

Freedman, A. (1987). Learning to Write Again: Discipline-Specific Writing at University. Carleton Papers in Applied Language Studies (4), 95-115. (20 sider)

 

Freedman, A. & Pringle, I. (1988). Why students can’t write arguments. I N. Mercer (Red.), Language and Literacy from an Educational Perspective, Vol. II: In Schools (s. 233-242). Milton Keynes & Philadelphia: Open University Press. (9 sider)

 

Heath, S. B. (1988). What No Bedtime Story Means: Narrative Skills At Home And School. I N. Mercer (Red.), Language and Literacy from an Educational Perspective, Vol. II: In Schools (s. 22-41). Milton Keynes & Philadelphia: Open University Press. (19 sider)

 

Hertzberg, F. (2001). Tusenbenets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse. Rhetorica Scandinavica, (18), 92-105. (13 sider)

 

Hertzberg, F. (2008). Grammatikk? I M. E. Nergård & I. Tonne (Red.), Språkdidaktikk for norsklærere (s. 17-26). Oslo: Universitetsforlaget. (9 sider)

 

Hoel, T. L. (2007). Omskriving – ein kritisk faktor i skriving og rettleiing?. I S. Matre & T. L. Hoel, T. L. (Red.), Skrive for nåtid og framtid (s. 63-76). Trondheim: Tapir. (14 sider)

 

Igland, M.-A. (2007). ’Svinaktig vanskelig’? Skriftleg argumentasjon på ungdomssteget. I S. Matre og T. L Hoel (Red.), Skrive for nåtid og framtid (s. 277-291). Trondheim: Tapir. (14 sider)

 

Jers, C. O. (2011). Den retoriska arbetsprocessens betydelse för möjligheten att framstå med starkt och trovärdigt ethos i muntlig framställning. Educare (1), 115-136. (22 sider)

 

Myhill, D., Jones, S. M., Lines, H., & Watson, A. (2012). Re-thinking grammar: the impact of embedded grammar teaching on students’ writing and students’ metalinguistic understanding. Research Papers in Education, 27(2), 139-166. (28 sider)

 

Otnes, H. (2016). Lyttehandlinger og lytteformål. Perspektiver på lyttedimensjonen i ulike fagplaner og kontekster. I: Kverndokken (red.) 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på – om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk, s. 71-88. Bergen: Fagbokforlaget. (17 sider) 

 

Otnes, H. (2015). Skriveoppgaver under lupen. I: H. Otnes (Red.) Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver, s. 11-27. Bergen: Fagbokforlaget (16 sider)

 

Purcell-Gates, V., Duke, N. K., & Martineau, J. A. (2007). Learning to read and write genre-specific text: Roles of authentic experience and explicit teaching. Reading Research Quarterly, 42(1), 8-45. (39 sider)

 

Smagorinsky, P., & Mayer, R. E. (2014). Learning to be literate? I R. K. Sawyer (Red.), The Cambridge Handbook of The Learning Sciences. Second Edition (s. 605-625). Cambridge: Cambridge University Press. (21 sider)

 

Svennevig, J., Tønnesson, J., Svenkerud, S., & Klette, K. (2012). Retoriske ressurser i elevers muntlige framføringer. Rhetorica Scandinavica (60), 68-89. (22 sider)

 

 

Nettpublikasjoner

Bakhtin, M. M. (1998). Spørsmålet om talegenrane. Omsett og med etterord av Rasmus T. Slaattelid, 1998. Bergen: Ariadne forlag. Tilgjengelig digitalt fra Nasjonalbiblioteket: nb.no. (44 sider)

 

Berge, K. L., Skar, G. B., Matre, S., Solheim, R., Evensen, L. S., Otnes, H., & Thygesen, R. (2017). Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 1-20. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0969594X.2017.1330251 (20 sider)

 

Bueie, Agnete Andersen. Nyttige og mindre nyttige lærerkommentarer - slik elevene ser det. Nordic Journal of Literacy Research 2016 ;Volum 2. s. 1-28. (28 sider)

 

Dysthe, O (1995). Det flerstemmige klasserommet. Skriving og samtale for å lære. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Tilgjengelig digitalt fra Nasjonalbiblioteket: nb.no. (246 sider)

 

Solheim, Randi & Synnøve Matre (2014). Forventninger om skrivekompetanse. Perspektiver på skriving, skriveopplæring og vurdering i «Normprosjektet». I Viden om Læsning 15. København: Nationalt Videncenter for Læsning. (s. 76-89) http://www.videnomlaesning.dk/wp-content/uploads/videnom_15_8.pdf(11 sider)

 

Svenkerud, S. (2013). «Ikke stå som en slapp potet» - elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter. Acta Didactica, Vol 7, Nr 1 (16 sider)

 

Øgreid, Anne Kristine (2016). Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? : studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. Vol. 10.

https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2608/2369  (19 sider)

 

 

Publisert 22. nov. 2019 14:19 - Sist endret 22. nov. 2019 14:19