PPU2003L – Praksis i Lektorprogrammet: Del 3
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Dette emnet består av 5 dager praksis på en praksisskole. Hovedtema for praksisen er ulike strategier for faglig formidling for liten gruppe/enkeltelever.
Denne praksisperioden har en tydelig faglig forankring med særlig vekt på elevenes ulike forutsetninger for læring. Studenten skal få erfaring med å utvikle undervisningssekvenser for liten gruppe/enkeltelev med utgangspunkt i elevenes forutsetninger og få trening i å kommunisere læringsfremmede tilbakemeldinger.
Gjennom denne praksisperioden får studenten kjennskap til utfordringer og ansvar som følger med læreryrket.
Hva lærer du?
Studenten skal i samarbeid med veileder, medstudenter og selvstendig kunne:
• få økt forståelse for enkeltelevens møte med og læring i faget
• få økt innsikt i hvordan en kan tilrettelegge for og gjennomføre faglig differensiering
• planlegge og gjennomføre undervisningssekvenser med vekt på elevgruppens forutsetninger for læring
• lede læringsarbeid for en liten gruppe/enkeltelever
• gi læringsfremmende tilbakemeldinger til liten gruppe/enkeltelever
• vurdere og begrunne egen utvikling ut i fra læringsmål for praksis
• gi læringsfremmende tilbakemeldinger til medstudenter på grunnlag av ferdighetsmål for praksis
Opptak og adgangsregulering
Praksisperioden er obligatorisk i studieløpet på Lektorprogrammet. For å ta praksisemnet må studenten ha opptak på Lektorprogrammet og ha avlagt minimum 30 studiepoeng.
Studentene må ha gyldig politiattest før de skal ut i praksis. Studentene kan logge inn på Studentweb for å se om det foreligger gyldig politiattest.
Det er ikke mulig å ta dette emnet som privatist. Man må ha plass på undervisningen for å ta eksamen
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Ingen obligatoriske forkunnskaper utover generell studiekompetanse.
Undervisning
Undervisningen består av 5 dager veiledet praksis på en ungdomsskole eller en videregående skole. Praksisplassen blir tildelt av Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
I praksisperioden skal studenten observere og delta i faglig formidling og læringsarbeid i samarbeid med veileder og medstudent(er).
Hvilke innholdskomponenter som skal gjennomføres i løpet av praksisperioden er beskrevet i praksiskortet. Praksiskortet skal brukes i planleggingen og gjennomføringen av praksisperioden. Avslutningsvis skal student i samarbeid med veileder fylle ut praksiskortet.
Retningslinjer for PPU2003L og praksiskortet
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
For å bestå PPU2003L skal studenten gjennomføre følgende komponenter:
• delta i minimum 5 undervisningstimer på praksisskolen
• gjennomføre/ha ansvar for faglig formidling mot liten gruppe/ enkeltelev i sekvenser av undervisningstimene
• aktivt delta i veiledning
• levere refleksjonsnotat til veileder/kontaktperson på praksisskolen
• levere praksiskortet ferdig utfylt innen fristen
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Det foregår løpende vurdering av studentens egnethet jfr. Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning og Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.
Emnet er tilknyttet ILS’ tilsynssensorordning.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Ved ikke bestått kan studenten melde seg opp i emnet neste gang emnet tilbys. Samme praksisperiode kan bare gjennomføres én gang til.
Evaluering av emnet
Det gjennomføres studentevalueringer.