Pensum/læringskrav

Pedagogikk

Kompendium til innføringskurs, ILS : 2010. Selges i Kopiutsalget ved Akademika.

Mikkelsen, Rolf og Fladmoe, Henrik (red): Lektor - Adjunkt - Lærer: artikler for studiet i praktisk-pedagogisk utdanning, 2009. 2. utgave.

Imsen, Gunn: Elevens verden, 2005, 4. utgave. Tano Aschehoug. Kap. 12: Språk, tenkning og kommunikasjon, Kap 13: Læringsprosesser i klasserommet (34 s).

Engelsen, Britt Ulstrup: Kan læring planlegges?, 2006, 5. utgave. Gyldendal Forlag. Kap. 7 (25 s) og Kap. 8 (25 s).

Læreplanverket for Kunnskapsløftet: : Innledning (side 9), Læreplanens generelle del (side 11) Prinsipper for opplæringen (side 31) Prinsipper for opplæringen (side 31), 2006. Utdanningsdirektoratet. http://www.utdanningsdirektoratet.no

Læreplan i dine fagdidaktiske fag for grunnskole og videregående skole: http://www.utdanningsdirektoratet.no

Bergem, Trygve: Læreren i etikkens motlys., 2004. Gyldendal Norsk Forlag. kap. 1-3.

Elstad, Eivind og Turmo, Are (red): Læringsstrategier, 2006. Kap. 1-4 og 6.

Manger, T., Lillejord, S., Nordahl, T. og Helland, T: Livet i skolen 1. Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, 2009. Bergen: Fagbokforlaget.

Lillejord, S., Manger, T. og Nordahl, T: Livet i skolen 2. Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap: Lærerprofesjonalitet, 2010. Bergen: Fagbokforlaget.

Øzerk, Kamil: Pedagogikkens hvordan. Lærerens rolle, kompetanse og betydning, 2010. Oslo: Cappelen akademisk forlag.

Udir: 2010. Vurdering for læring.

Kompendium i pedagogikk for PPU, Del 1-2. (Kompendiet kan kjøpes hos Kopiutsalget på Akademika, ved framvisning av studentbevis og gyldig semesterkort.).

Artikler og kapitler i kompendiet

Skolen i samfunnet

Bourdieu, P. og Champagne, P: "Skoletaperne: Stengt ute og stengt inne" i Pierre Bourdieu: Symbolsk makt, 1996. Oslo: Pax Forlag. s.38-47.

Dale, E. L: Fellesskolen – reproduksjon av sosial ulikhet, 2008. Oslo: Cappelen akademisk. Kap. 13,14 og 17 (s.279-302 og s.353-365).

Elstad, Eyvind og Kirsten Sivesind: "Kapittel 1. OECD setter dagsorden" i Elstad, Eyvind og Kirsten Sivesind (red.): PISA – sannheten om skolen?, 2010. Universitetsforlaget. s. 20-41.

Erdis, M. og Bjerke, A.-K: Juss for pedagoger, 2009. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 2, 4, 7, 8, 12 s. 19-37, 44-49, 61-81, 107-112).

Frøseth, M. W. og Markussen, E: "Gjennomstrømning og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring" i Eifred Markussen (Red): Videregående opplæring for (nesten) alle, 2009. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. s. 69-90.

Hovdenak, Sylvi Stenersen: "Pedagogiske identiteter – blant læreplaner og ungdom: i ideologisk og eksistensielt perspektiv" i Hovdenak, Sylvi Stenersen, Rita Riksaasen og Veslemøy Wiese (red.): Klasse, kode og identitet. Bernstein i norsk forskning, 2007. Tapir akademisk forlag. s. 47-66.

Ottosen, A. L: "Kunnskapsløftet konservativ eller radikal restaurasjon? Kan Kunnskapsløftet leses som et innspill i en reforhandling av de tradisjonelle utdannings-politiske posisjoner i Nor ge?" i Norsk pedagogisk tidsskrift 02, 2009. s.84-94.

Aasen, P: "Skoleledelse - et utdanningspolitisk perspektiv" i Sivesind, K., Langfeldt, G. og Skedsmo, G. (Red): Utdanningsledelse, 2006. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. s. 21-42.

Dannelse

Hellesnes, Jon: "Ein utdana man og eit dana menneske. Framlegg til eit utvida daningsbegrep" i Dale, E. L.(Red.): Pedagogisk filosofi, 1992. Gyldendal. s. 79-103.

Skjervheim, H. : "Det instrumentalistiske mistaket" i Hans Skjervheim: Deltakar og tilskodar og andre essays, 1996. Oslo: Aschehoug. s. 241-249.

Solhaug, Trond: "Elevmedvirkning og danning" i Børhaug, Aase L. (Red.): Fagenes begrunnelse, 2005. Fagbokforlaget. s. 1-16.

Aase, L: "Skolefagenes ulike formål – danning og nytte" i Aase L. Børhaug (Red): Fagenes begrunnelse, 2005. Bergen: Fagbokforlaget. s. 15-22.

Vurdering

Stobart, G: "Introduction" i Gordon Stobart: Testing Times: The Uses and Abuse of assessment, 2008. New York: Routledge. s.1-12.

Wiliam, D: "Role of Formative Assessment in effective learning environments" i Hanna Dumont, David Istance and Francisco Benavides (eds.): The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice, 2010. Educational Research and Innovation, OECD Publishing. s. 135 - 155.

Throndsen, I., Hopfenbeck, T. N., Lie, S. og Dale, E. L: "Teori" i Bedre vurdering for læring. Rapport fra «Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag», 2009. s. 26-48.

Slemmen, T: "Vurdering som profesjonsfaglig kompetanse og som verktøy for læring" i Norsk pedagogisk tidsskrift 01, 2008. s. 14-25.

Elevkunnskap

Krange, O. og Øia, T: "Individet og det moderne" i Olve Krange og Tormod Øia: Den nye moderniteten. Ungdom, individualisering, identitet og mening, 2005. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. s.39-116.

Ulvik, M: "Slik eleven ser det - skolens bidrag i unge menneskers liv" i Norsk pedagogisk tidsskrift 02, 2009. s. 97-108.

Wichstrøm, L: "Barns og unges psykiske helse" i Øyvind Kvello: Oppvekst. Om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø, 2008. Oslo: Gyldendal akademisk. s.395-430.

Tilpasset opplæring

Hauge, Ann-Magritt: "Kap. 1: Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter" i Den felleskulturelle skolen, 2007. Universitetsforlaget. 2. utgave, ss. 21-42.

Hvistendahl, Rita: "Kapittel 4: Elever fra språklige minoriteter i norsk skole" i Flerspråklighet i skolen, 2009. Universitetsforlaget. s. 69-95.

Lidén, Hilde: "Underforstått likhet. Skolens håndtering av forskjeller i et flerkulturelt samfunn" i Lien, Marianne E.; Lidén, Hilde & Vike, Halvard: Likhetens paradokser. Antropologiske undersøkelser i det moderne Norge, 2001. Universitetsforlaget. s. 68-85.

Didaktikk

Engelsen, B. U: "Lærer - kjenn ditt læreplanfag?" i Norsk pedagogisk tidsskrift 01, 2010. s. 41-52.

Erstad, O: "I den pedagogiske praksisen" i Ola Erstad: Digital kompetanse i skolen – en innføring, 2010. Oslo: Universitetsforlaget. s. 152-202.

Klette, K: "Alt som før i klasserommet?" i Kjell-Arild Madssen: Pedagogikken i reformene - reformene i pedagogikken. Festskrift til Peder Haug, 2008. Oslo: Abstrakt forlag. s.213-236.

Klette, K: "Introduksjon" i Fag og arbeidsmåter i endring, 2004. Oslo: Universitetsforlaget. s. 7-18.

Repstad, K. og Tallaksen, I. M: "Når flere lærer sammen" i Variert undervisning – mer læring. Lærerens metodebok, 2006. Bergen: Fagbokforlaget. s. 55-93.

Rødnes, K. A. og Ludvigsen, S: "Elevers meningsskaping av skjønnlitteratur - Samtaler og tekst" i Nordic Studies in Education 02, 2009. s. 236-249.

Støttelitteratur

Asmervik, S., Ogden, T., Rygvold A.: Innføring i spesialpedagogikk, 2001. Gyldendal norsk forlag.

Berg, Grete Dalhaug og Kari Nes (red.): 2007. Utdanningsdirektoratet. Kompetanse for tilpasset opplæring - artikkelsamling.

Fjørtoft, Henning: Effektiv planlegging og vurdering. Rubrikker og andre verktøy for lærere, 2009. Fagbokforlaget.

Hargreaves, Andy: Lærerarbeid og skolekultur. Læreryrkets forandring i en postmoderne tid, 1997. Gyldendal Akademisk.

Høihilder, Eli Kari (red.): Elevvurdering. Metoder for ungdomstrinnet og videregående opplæring, 2009. Pedlex.

Ogden, Terje: Kvalitetsskolen, 2004. Gyldendal norsk forlag.

Ogden, Terje: Sosial kompetanse og problematferd i skolen, 2009. Gyldendal Akademisk. 2. utg.

Oleweus, Dan: Mobbing i skolen. Hva vet vi og hva kan vi gjøre?, 2000. Gyldendal Norsk Forlag. Del 1 (s. 17-56).

Roald, Knut : 2008. Høgskulen i Sogn og Fjorane. Organisasjonslæring i skolar. Teoretiske og praktiske perspektiv.

Stette, Ø (red.): Opplæringslova og forskrift med forarbeid og kommentarer, 2010. Oslo: Pedlex.

Øzerk, Kamil: Opplæringsteori og læreplanforståelse, 2006. Oplandske bokforlag.

Utdanningsdirektoratet. Læreplanverket for Kunnskapsløftet.

Utdanningsdirektoratet, Veiledning i lokalt arbeid med læreplaner.

St.meld. nr. 30: Kultur for læring, 2003 - 2004.

Opplæringslova. , Lov om grunnskole og vidaregåande opplæring av 17. juli 1998 nr. 61.

St.meld. nr. 30, 2003 – 2004. Kunnskapsdepartementet. Kultur for læring.

St. meld. nr. 16, 2006-2007. …og ingen sto igjen.

St.meld. nr. 31 (2007-2008), 2008. Kunnskapsdepartementet. Kvalitet i skolen.

St. meld. nr. 11, 2008-2009. Kunnskapsdepartementet. Læreren –Rollen og utdanningen.

St. meld. nr. 44 , 2008-2009. Kunnskapsdepartementet. Utdanningslinja.

Naturfag

Mork, Sonja og Wenche Erlien: Språk og digitale verktøy i naturfag, 2010. Universitetsforlaget. 160 sider.

Sjøberg, Svein: Naturfag som allmenndannelse, 2009. Ad Notam, Gyldendal. Utgave 3, Kap. 1, 3, 5, 8, 10 og 11 (211 sider).

Stenstad, Terje, Nina Dessau og Marianne Løken: Nysgjerrigpermetoden - Vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen, 2006. (27 sider). Nysgjerrigpermetoden

Naturfagsenteret: Naturfag nr. 2, 2008. s. 7-48, Gratismateriale – deles ut. Vurdering.

Nettkompendium Liv Sissel Grønmo og Torgeir Onstad (red.): 2009. Unipub. Kap. 1, 5, 6, 7, 9 og 10. Tegn til bedring – Norske elevers prestasjoner i matematikk og naturfag i TIMSS 2007.

Kristensen, Terje; Anders Isnes og Wenche Erlien: Naturfag.no, 2007. 50 sider. Sikkerhet i naturfagundervisningen.

Kolstø, Stein Dankert; Marit Ulvik; Idar Mestad; Andreas Quale; Anders Isnes; Terje Kristensen; Ketil Mathiassen; Erik Arnesen og Anne Sissel Vedvik Tonning: Acta Didactica 3/2004, Universitetet i Oslo. s. 1 - 83. Danning, Informasjonsvurdering og Argumentering i naturvitenskap.

Studenter med ett fagdidaktisk fag må få godkjent et tilleggspensum på 650 sider.

Matematikk

Læreplaner for matematikk K06 (s. 57-71),

Brekke, G. : Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk, 1995. Nasjonalt læremiddelsenter .

Gjone, G. & Onstad, T. : Mathema 2000, 2000. NKS-Forlaget . Hele boka med unntak av kapittel 1, 3 og 9.

Onstad, Torgeir : Fra Babel til Abel. Likningenes historie, 1994. NKS-forlaget.

Kompendium i matematikk fagdidaktikk, ILS.

Wallby, K., Carlson,S., & Nyström, P.: Elevgrupperingar , 2001. Leanders Tryckeri. Finnes gratis på nett. Kan om ønskelig bestilles fra samme nettsted. Kapittel 1, 5 og 6 er IKKE pensum. Se: http://www.skolverket.se

Artikler og kapitler i kompendiet

Björkqvist, Ole: "Social konstruktivism som grund för matematikundervisning" i Nordisk Matematikkdidaktikk 1, (1) 1993. Föreningen Nordisk matematikkdidaktikk. s. 8-17.

Gjone, Gunnar og Brekke, Gard: "Kap. 6: Matematikk" i Sjøberg, Svein (red): Fagdebatikk. Fagdidaktisk innføring I sentrale skolefag , 2001. Gyldendal Norsk Forlag. s. 215-265.

Dunkels, Andrejs: "Varför er pojkar lika rädda för matematik som flickor?" i Dunkels, A.; Brandell, G.; Liinanki, A-C. og Wallin, A-C.: Kvinnor och Matematik. Konferens, 1994. Högskolan i Luleå. s. 40-55.

Hanna, Gila: "Retaining Women in Mathematics and Science" i Sånn, ja! Rapport fra en konferanse om matematikk-didaktikk og kvinner i matematiske fag , (2) 1993. Norges forskningsråd, avd. NAVF, Sekretariatet for. s. 29-41.

Orton, Anthony: "Ch. 3: Learning Mathematics: Implications for Teaching" i Orton, Anthony og Wain, Geoffrey: Issues in Teaching Mathematics , 1994. Cassell. s. 35-57.

Ostad, Snorre A.: "Forholdet mellom kunnskapsmengde og kunnskapskvalitet" i Matematikklæring og matematikkvansker, 1997. Institutt for spesialpedagogikk. s. 57-65.

Solvang, Ragnar: "Kap. 5: Kunnskaps- og forståelsestyper i matematikklæringen" i Matematikk-didaktikk, 1992. NKI-Forlaget. s. 75-105.

Solvang, Ragnar: "Kap. 6: Arbeidsmåter" i Matematikk-didaktikk, 1992. NKI-Forlaget. s. 107-132.

Solvang, Ragnar: "Kap. 12: Motivasjon" i Matematikk-didaktikk, 1992. NKI-Forlaget. s. 213-238.

Holden, Ingvill M.: "Matematikk blir gøy – gjennom et viktig samspill mellom ytre og indre motivasjon. Et case-tudium av en 6. klasse og deres lærer" i Grevholm, Barbro (red.): Matematikk for skolen, 2003. Fagbokforlaget. s. 27-50.

Grønmo, Liv Sissel & Olsen, Rolf Vegar: "Kap. 12: Matematikkprestasjoner i TIMSS og PISA. Ren og anvendt matematikk " i Brock-Utne, B. & Bøyesen, L. (red.): Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling, 2006. Fagbokforlaget. s. 160-173.

Grønmo, Liv Sissel & Throndsen, Inger skattebo: "Kap. 10: Læringsstrategier i matematikk " i Turmo, A. & Elstad E. (red.): Læringsstrategier. Søkelys på lærernes praksis , 2006. Universitetsforlaget. s. 178-195.

Fuglestad, Anne Berit: "Kap. 8: Konstruktivistisk perspektiv på datamaskiner i matematikkundervisningen" i Grevholm, Barbro (red.): Matematikk for skolen, 2003. Fagbokforlaget. s. 209-234.

Kompendiet kan kjøpes hos Kopiutsalget på Akademika, ved framvisning av studentbevis og gyldig semesterkort.

Støttelitteratur (litteratur studenter skal kjenne til og kunne bruke)

Programplaner i matematikk -K06

Publisert 21. juni 2011 15:01 - Sist endret 23. juni 2011 15:59