Pensum/læringskrav

Sjøberg, Svein: Naturfag som allmenndannelse, 2009. Ad Notam, Gyldendal. Utgave 3, (430 sider).

Stenstad, Terje, Nina Dessau og Marianne Løken: Nysgjerrigpermetoden - Vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen, 2006. (27 sider). Nysgjerrigpermetoden.

Nettkompendium

Isnes, Anders og Terje Kristensen: Sikkerhet i naturfag, 2004. (23 sider). HMS og naturfag.

Naturfagsenteret: Naturfag nr. 2, 2008. s. 7-48. Vurdering. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Turmo, Are: Norsk pedagogisk tidsskrift 5, 2004. s 369 - 381. Hva vil internasjonalisering og globalisering medføre for læreplanene i naturfagene?. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Kjærnsli, Marit; Svein Lie og Are Turmo: Nordina 2/05, 2005. s 51 - 60. Kan elevene mindre enn før?. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Kjærnsli, Marit; Svein Lie og Are Turmo: Norsk Pedagogisk Tidsskrift 1/05, 2005. s 97 - 110. TIMSS og PISA: Hva sier resultatene om naturfag i norsk skole?. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Grønmo, Liv Sissel: Udir, 2008. Kap 1, s 5-6 og s 15 - 21. Hovedfunn og trender i TIMSS 2007. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Grønmo, Liv Sissel; Ole Kristian Bergem; Marit Kjærnsli; Svein Lie og Are Turmo: TIMSS, 2003. Kap 1, s. 7 – 19. Hva i alle verden har skjedd i realfagene?. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Grønmo, Liv Sissel; Ole Kristian Bergem; Marit Kjærnsli; Svein Lie og Are Turmo: TIMSS, 2003. kap 5, s. 83 – 97. TIMSS i et naturfagdidaktisk perspektiv. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Grønmo, Liv Sissel; Ole Kristian Bergem; Marit Kjærnsli; Svein Lie og Are Turmo: TIMSS, 2003. kap 6, s. 99 – 121. Naturfagprestasjoner.

Grønmo, Liv Sissel; Ole Kristian Bergem; Marit Kjærnsli; Svein Lie og Are Turmo: TIMSS, 2003. kap. 9, s. 167 – 185. Undervisning i naturfag.

Splide, Ingrid: Forskning.no, 2006. Intervju med Camilla Schreiner. Hvorfor ungdom gir blanke. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Schreiner, Camilla: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning, 2006. Exploring a ROSE - garden: Norwegian youth's orientations towards science: seen as signs of late modern identities. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Knain, Erik: Høgskolen i Vestfold 2/2000, 2000. Naturfag mellom linjene. Hvordan kan ideologier i naturfag se ut, og hvordan finne dem?.

Kristensen, Terje; Anders Isnes og Wenche Erlien: Naturfag.no, 2007. s. 1- 50. Sikkerhet i naturfagundervisningen - Forord.

Kind, Per Morten og Terje Kristensen: Evina, 2003. Kurs: Forskerspiren. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Skolenettet.no: Ressurs. 3.2 Hva kjennetegner prosjektarbeid. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Aase, Laila: Skolenettet.no, 15.03.2005. Mappevurdering. Læringsprosess og vurderingsform. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Utdanningsdirektoratet: 27.04.2006. Elevvurdering i kunnskapskøftet. Brevet. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Kristensen, Terje og Ketil Mathiassen: Universitetet i Oslo, 2006. s. 32 - 35. Lego Dacta i skolen – lek og lær.

Kristensen, Terje og Ketil Mathiassen: Naturfag.no, 2006. Forsøk og praktisk arbeid. Karusell i en fornøyelsespark.

Millar, Robin and Jonathan Osborn: King´sCollege London. School of Education, 1998. s. 1 - 29. Beyond 2000: Science education for the future. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Miller, Jon: Saga Publications Public Understand. Sci. 13, 2004. s. 273–294. Public understanding of, and attitudes toward, scientific research: what we know and what we need to know. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Kolstø, Stein Dankert; Marit Ulvik; Idar Mestad; Andreas Quale; Anders Isnes; Terje Kristensen; Ketil Mathiassen; Erik Arnesen og Anne Sissel Vedvik Tonning: Acta Didactica 3/2004, Universitetet i Oslo. s. 1 - 83. Danning, Informasjonsvurdering og Argumentering i naturvitenskap.

Kolstø, Stein Dankert: Science Education 90, 2006. s. 632– 655. Science students’ critical examination of scientific information related to socioscientific issues. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

Christensen, Kåre Gerhard og Terje Kristensen : Muvin Norge, 1999. Forskningsrapport fra MUVIN 2 i Norge, s 17 – 28 og s 51 - 63. Fra naturfag til politikk.

Publisert 20. mai 2009 11:25 - Sist endret 28. apr. 2023 09:16