Baune, Tove Aarsnes: Den skal tidlig krøkes...Skolen i historisk perspektiv, 2007. Cappelen Akademisk Forlag. Del III (s.95-123) og del IV (s.125-222).
Bergem, Trygve: Læreren i etikkens motlys., 2004. Gyldendal Norsk Forlag. kap. 1-3.
Bjørnsrud, Halvor og Sven Nilsen (red.): Tilpasset opplæring - intensjoner og skoleutvikling, 2008. Oslo: Gyldendal akademisk.
Elstad, Eivind og Turmo, Are (red): Læringsstrategier, 2006. Kap. 1-3.
Engelsen, Britt Ulstrup: Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - hva hvordan hvorfor, 2006. Gyldendal Norsk Forlag. Kap. 3,4, 6 og 9.
Hovdenak, Sylvi Stenersen: 90-tallsreformene - et instrumentalistisk mistak, 2000. Gyldendal Akademisk. Kap. 2 (s.29-48), kap.3 og 6.
Imsen, Gunn: Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi, 2005. Universitetsforlaget. kap. 8,10,11 og 16.
Nordahl, Thomas, Mari-Anne Sørlie, Terje Manger og Arne Tveit: Atferdsproblemer blant barn og unge. Teoretiske og praktiske tilnærminger, 2005. Oslo: Fagboklaget.
Telhaug, Alfred Oftedal: Kunnskapsløftet - ny eller gammel skole, 2005. Cappelen Akademisk forlag.
Kompendium i pedagogikk for PPU, Del 1-2 (Selges i Kopiutsalget ved Akademika).
Støttelitteratur
Asmervik, S., Ogden, T., Rygvold A.: Innføring i spesialpedagogikk, 2001. Gyldendal norsk forlag.
Hargreaves, Andy: Lærerarbeid og skolekultur. Læreryrkets forandring i en postmoderne tid, 1997. Gyldendal Akademisk.
Hovdenak, Sylvi Stenersen: 90-tallreformene - et instrumentalistisk mistak, 2000. Gyldendal Akademisk . Kap.1, 4 og 7.
Hovdenak, Sylvi Stenersen (red): Perspektiver på reform 97, 2001. Gyldendal Akademisk.
Illeris, Knud: Læring - aktuell læringsteori i spenningsfeltet mellom Piaget, Freud og Marx, 1999. Roskilde universitetsforlag.
Ogden, Terje: Kvalitetsskolen, 2004. Gyldendal norsk forlag.
Oleweus, Dan: Mobbing i skolen. Hva vet vi og hva kan vi gjøre?, 2000. Gyldendal Norsk Forlag. Del 1 (s. 17-56).
Øzerk, Kamil: Opplæringsteori og læreplanforståelse, 2006. Oplandske bokforlag.
Læreplanverket for Kunnskapsløftet, Utdanningsdirektoratet.
Læreplanverket for den 10-årig grunnskolen, 1996. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Rettleiing L97 Elevvurdering (grunnskolen), 1998. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Metodisk rettleiing. Vurdering i videregående opplæring - skule, 1997. Nasjonalt læremiddelsenter.
Veiviseren. Oslo, 1994. Nasjonalt læremiddelsenter.
St.meld. nr. 30: Kultur for læring, 2003 - 2004.
Opplæringslova. Lov om grunnskole og vidaregåande opplæring av 17. juli 1998 nr. 61,
St.meld. nr. 31 (2007-2008), 2008. Kunnskapsdepartementet. Kvalitet i skolen. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)