Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

NB! Undervisning i PPU3120D tilbys siste gang våren 2016. Siste eksamen i emnet holdes våren 2017.

 

Studiet bygger på den nasjonale rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning og består av tre hoveddeler: Pedagogikk (24 studiepoeng), fagdidaktikk (26 studiepoeng) og praksis (12 uker). Det vises her til de enkelte fagplanene

PEDAGOGIKK

Pedagogikkfaget er knyttet til de grunnleggende spørsmålene om læring og undervisning, oppdragelse og sosialisering i skole og samfunn. Faget skal bidra til å gi studentene økt innsikt i og forståelse av hvordan barn, unge og voksne tilegner seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger gjennom et samspill med sine omgivelser. Samtidig tar faget sikte på å belyse skolens plass og rolle i samfunnet, endringer i betingelser for læring og undervisning, og hvilke oppgaver læreren har i denne sammenhengen. Faget er forankret i en praktisk-pedagogisk forståelse av lærerens arbeid i klasserommet, skolen og samfunnet. Undervisningen er forskningsbasert og nært knyttet til praktiske problemstillinger som studentene møter i skolen. Studiet skal bidra til at nye lærere utvikler kompetanse til å organisere et læringsmiljø i skolen som både utfordrer og skaper mening for elevene.

Viktige temaer i faget er:

  • Læring og motivasjon
  • Kompetanse og læreforutsetninger
  • Læringsstrategier og arbeidsformer
  • Tilpasset og likeverdig opplæring, differensiering
  • Elever med problematferd og mobbing
  • Individuelle opplæringstiltak
  • Elevvurdering og veiledning
  • Lærerprofesjonalitet og yrkesetikk
  • Læreplanarbeid
  • Læreren som leder
  • Lærersamarbeid og kollegialitet
  • Samarbeid mellom skole og hjem
  • Tilrettelegging og kvalitetssikring av læringsmiljø og undervisning
  • Teknologi og nye medier
  • Utviklingsarbeid i klasserommet
  • Læreplanreformer
  • Ungdomskultur og ungdoms identitetsutvikling
  • Den flerkulturelle skolen
  • Fornyelse og endring i skolen

FAGDIDAKTIKK

Fagdidaktikk omhandler undervisning og læring i to sentrale skolefag. Det kan også opptas studenter med fagdidaktikk i kun ett fag. Ettfagsstudenter har tilleggslitteratur i sitt ene fagdidaktiske fag.

Studiet i fagdidaktikk belyser skolefagenes egenart og begrunnelse i samfunnet. Studiet gir innsikt i fagenes læreplaner og i problemstillinger som gjelder planlegging og vurdering av undervisning og læring. Studiet er nært knyttet til de utfordringer studentene møter i skolens praksisfelt.

Viktige temaer i fagdidaktikk er:

  • Forholdet mellom studiefag og skolefag
  • Læreplaner
  • Fagspesifikke emner (f. eks. skriftlig og muntlig bruk av språket i språkfagene og eksperimentalmetodikk i naturfagene)
  • Aktuelle elevoppgaver i faget
  • Vurdering av elevarbeider
  • Lærebøker
  • Tilpasset opplæring og individuelle opplæringsplaner i faget
  • Undervisning og læring i det flerkulturelle klasserommet
  • Utvikling av grunnleggende ferdigheter i faget
  • Bruk av IKT i undervisning og læring

PRAKSIS

I praksisperiodene skal studentene bli kjent med de ulike sidene ved læreryrket. De skal observere og vurdere andre læreres undervisning og de skal selv overta undervisningen med erfarne lærere som veiledere. Studentene skal få god øvelse i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. De skal gå inn som fullverdige medlemmer av lærerkollegiet og delta på ulike møter og aktiviteter på skolen.
Eksempler på viktige temaer i praksisopplæringen er:

  • Organisering av undervisning og læring i kortere og lengre økter
  • Vurdering av elevenes læring med og uten karakterer
  • Planleggings- og veiledningsdokumenter
  • Arbeidsplaner for klassen og enkeltelever
  • Gruppe- og prosjektarbeid
  • Klasseledelse og regler for klassemiljøet
  • Bruk av IKT
  • Bruk av biblioteket og faglige ressurser ved skolen
  • Teamarbeid på skolen
  • Kontaktlærerens arbeid
  • Samarbeid mellom skole og foreldre
  • Tilpasset opplæring
  • Klasser og grupper som sosiale enheter
  • Skolens ledelse, struktur og miljø
  • Kontakt med skolens hjelpeapparat og samarbeidspartnere

Hva lærer du?

Studiet er klart profesjonsrettet som forberedelse til lærerarbeid i grunnskole (f.om. 5. trinn), videregående opplæring og voksenopplæring. Målsettingen er at studiet - på basis av PPU3110D (innføringskurset) og fagstudiene - skal fungere som en integrert helhet der pedagogisk og fagdidaktisk teori belyser praksisfeltet og der erfaringer fra praksis fører til teoretiske spørsmål og overveielser.

Opptak og adgangsregulering

Opptak til praktisk-pedagogisk utdanning deltid (lokalt opptak) forutsetter generell studiekompetanse, minimum 180 studiepoeng og 60 studiepoeng i minimum ett av de fagdidaktiske fagene som tilbys ved ILS. Du finner mer om opptak og adgang på programsiden

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Emnet bygger på PPU3110D – PPU deltid - Innføringskurs (nedlagt), PPU3110, UVEXPAED03 – Ex.paed (nedlagt) eller UVEXPAED03B – Ex.paed - innpass (nedlagt) samt faglige forutsetninger tilsvarende opptakskrav til PPU som årsenhet eller PPU i Lektor- og adjunktprogrammet.

Overlappende emner

Emnet overlapper med PPU3120, PPU3100, PPU3100D, PPU3300 og alle tidligere versjoner av praktisk-pedagogisk utdanning.

Undervisning

PPU deltid er organisert på en slik måte at det skal være mulig å kombinere med annet arbeid. Dog må studentene ha mulighet til å delta på 4 ukessamlinger på hotell samt 12 uker med praksis. I tillegg kommer enkelte kveldssamlinger.

Det er fellesforelesninger i pedagogikk og didaktikk. Forelesningene danner grunnlag for temaer som tas opp i seminargruppene i pedagogikk.

Fagdidaktikkundervisningen er seminarpreget i veksling mellom forelesninger, studentinnslag, diskusjoner og øvelser.

Undervisningen i pedagogikk og fagdidaktikk er oppgavebasert med veiledning på elektronisk læringsplattform.

Praksisopplæringen er organisert i to perioder: 4 uker gruppepraksis på en av ILS sine partnerskoler og 8 uker parpraksis/individuell praksis som kan gjennomføres på egen skole.

Eksamen

Eksamen avlegges i 3. semester.

For studenter som starter på PPU3120D fra og med våren 2010 gjelder følgende eksamensordning:

Obligatoriske komponenter:
Følgende komponenter må være gjennomført og/eller godkjent før avsluttende eksamen: Deltakelse i seminargrupper i pedagogikk, deltakelse i fagdidaktikkundervisningen, 4-ukers praksis, obligatoriske skriftlige oppgaver, mikroundervisningskurs og skrivekurs.

Eksamen for studenter med to fagdidaktiske fag:
Eksamen består av tre eksamensdeler:
1. Praksis
2. Integrert oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk 1
3. Mappeeksamen i pedagogikk og fagdidaktikk 2
Det bestemmes administrativt hvilket fagdidaktisk fag studenten skal ha i del 2 og 3.

Eksamen for studenter med ett fagdidaktisk fag:
Eksamen består av tre eksamensdeler:
1. Praksis
2. Integrert oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk 1
3. Mappeeksamen i pedagogikk og fagdidaktikk 2

Studenter med ett fagdidaktisk fag må få godkjent et tilleggspensum på 650 sider. Dette tilleggspensumet inngår i fagdidaktikk 2. Den ordinære litteraturen inngår i fagdidaktikk 1.

Vektingen av eksamensdelene i forhold til den samlede karakteren på PPU3120/PPU3120D er som følger: For samlet karakter vektes eksamensdel 2 med 1/3-del og eksamensdel 3 med 2/3-deler.

Korrekt sitat- og kildebruk

Eksamenskarakterer:
Eksamensdel 1 (praksis) vurderes til bestått/ikke-bestått. Praksis må være vurdert til bestått for å kunne gå opp til eksamensdel 2 og 3.

For eksamensdel 2 og 3 anvendes en gradert karakterskala fra A til F, med A som beste karakter, og F for ikke bestått.

Det gis én karakter på eksamensdel 2 og én karakter på eksamensdel 3. Det gis også en samlet karakter for PPU3120.
Alle eksamensdeler må være bestått for at emnet skal være bestått.

Ny eksamen/kontinuasjonseksamen/forbedring av karakter:

Dersom en student ikke består en av eksamensdelene, kan denne delen avlegges på nytt etter gjeldende regler for antall forsøk. Dersom man kun avlegger deler av eksamen i ett semester, teller dette som et eksamensforsøk på hele emnet.


For studenter som startet på PPU3120D før våren 2010 gjelder følgende eksamensordning

Hjelpemidler

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Eksamensspråk

Norsk, svensk eller dansk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Evaluering av emnet

Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

Kvalitetssikring av Praktisk-pedagogisk utdannig (PPU)

Fakta om emnet

Studiepoeng
50
Nivå
Bachelor
Undervisning

Dette er ett av to emner som inngår i PPU årsenhet på deltid. Emnet krever opptak til årsenheten. Undervisning i emnet tilbys siste gang våren 2016, og erstattes av emnet PPU3520D. Siste mulighet for å ta eksamen i PPU3120D er våren 2017.

Emnet er en del av gammel studieordning på PPU deltid. Ny studieordning består av emnene PPU3510D og PPU3520D

Eksamen
Hver vår
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo