Brown, Douglas H : Principles of Language Learning and teaching, 2000. PrenticeHall. Kapitlene 4-10 er obligatoriske. De bør leses i løpet av 1. semester og helst i sammenheng med forelesningene.
Simensen, Aud Marit : Teaching a foreign language, principles and procedures, 1998 . Fagbokforlaget. Del I (s. 9-127) er obligatorisk pensum for alle fremmedspråkene og arbeidsgrunnlag for de enkelte fagkursene. Del II er anbefalt lesning.
Læreplan for fransk K-06, 2006. Utdanningsdirektoratet.
Kompendium i fransk fagdidaktikk. , ILS. Kjøpes i Kopiutsalget i Akademika.
Artikkelsamling for felleskurset, ILS . (Trykt kompendium, kjøpes i Kopiutsalget). Artiklene er arbeidsgrunnlag for de enkelte fagkursene.
Nettbaserte tekster
Dam Jensen, Eva: Sprogforum, nr. 22, ss 45-48. Lytning, forståelse og indlæring: Er der en sammenheng?.
Henriksen, Birgit: Sprogforum nr.3, 1995. ss. 45.55. Hvordan husker man ord?.
Henriksen, Birgit: Sprogforum nr. 14, 1999, ss.8-15. Mundtlighed.
Haastrup, Kirsten: Sprogforum nr. 7, 1997, ss. 34-38. Grammatikkens rolle for de nye læseplaner for folkeskolen.
Lund, Karen: Sprogforum nr. 4, 1996, ss.7-19 . Kommunikativ kompetanse. Hvor står vi?.
Lund, Karen: Sprogforum nr. 14, 1999, ss. 26-33. Er Kommunikativ undervisning kommunikativ?.
Risager, Karen: Sprogforum nr.1, 1994, ss. 7-13. Kulturforståelse i sprogundervisningen.
Risager, Karen: Sprogforum ekstranr. Vol 2, 1996, ss. 18-22. Hænger språk og kultur nu også sammen?.
Risager, Karen: Sprogforum, nr. 18, 2000, ss. 14-20. Lærerens interkulturelle kompetanse.
Artikler og kapitler i felleskompendiet for fremmedspråk
Trebbi, Turid: "Hvordan kan elever ta ansvar for egen læring?" i Norsk pedagogisk tidsskrift , (5) 1996. Universitetsforlaget. s. 289-298.
Samovar, L.A. & Porter, R.E: "Ch. 1: An introduction to Intercultural Communication (utdrag)" i Samovar, L.A. & Porter, R.E: Intercultural Communication. A Reader, 1994. Wadsworth Publishing Company. s. 11-26.
Simensen, Aud Marit: "Interkulturell kompetanse: Hvordan skal det forstås?" i Språk og språkundervisning , (2) 2003. Landslaget moderne språk. s. 5-9.
Gulløv, John: "Faut pas l’dire. Kultur, myter og stereotyper" i Tous Azimuts 39, 1992. s. 9-12.
Heimark, Gunn Elin: "Hvordan forstå ”praktisk tilnærming” i 2. fremmedspråk? Noen betraktninger fra fagdidaktikk- og praksisfeltet" i Språk og språkundervisning, (2) 2007. s. 8-16.
Røhne, Hulda Marie: "Studietur til målspråklandet i fremmedundervisningen og utvikling av elevers interkulturelle kompetanse. Intensjon og virkelighet" i Språk og språkundervisning, (4) 2007. s. 2-5.
Heimark, Gunn Elin: "IKT og kulturkompetanse i fagene tysk og fransk i ungdomsskolen. " i Språk og språkundervisning, (1) 2005. s. 18-23.
Gjørven, Rita & Johansen, Svein: "Kap. 12: Elevautonomi og språklæringsstrategier" i Elstad, E. & Turmo, A. (Red.): Læringsstrategier. Søkelys på lærernes praksis, 2006. Universitetsforlaget. s.209-226.
Gjørven, Rita & Trebbi, Turid: "Fremmedspråkfaget – et fag på nye veier" i Arneberg, P. & Briseid, L.G. (Red.): Fag og danning – mellom individ og fellesskap, 2008. Fagbokforlaget. s.111-114.
Kern, Richard & Warschauer, Mark: "Ch. 1: Introduction: Theory and Practice of Network-Based Language Teaching" i Kern, R. & Warschauer, M.: Network-Based Language Teaching. Concepts and Practice, 2000. Cambridge University Press. s. 1-11.
Lund, Andreas: "WIKI i klasserommet: individuelle og kollektive praksiser" i Norsk pedagogisk tidsskrift, (4) 2006. Universitetsforlaget. s. 1-14.
Keller, Siri Lundin: "Grammatikk og grammatikkundervisning" i Ibsen, Elisabeth; Johansen, Svein & Keller, Siri Lundin: Veiledning i fremmedspråk, 1996. Universitetsforlaget. s. 149-163.
Johnson, Keith: "Tests" i An Introduction to Foreign Language Learning and Teaching, 2001. Pearson Education Ltd. s. 291-314.
Council of Europe: "Ch. 2: Approach Adopted" i Common European Framework of Reference for Languages, 2001. Council of Europe. s. 1, 9-29.
Risager, Karen: "Den fælles europæiske referenceramme for sprog: Et verktøj med begrænsninger" i Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 2004. Danmarks pædagogiske Bibliotek. s. 24-27.
Hellekjær, Glenn O. : "Ny engelskeksamen med alle hjelpemidler" i Bedre Skole 3, 2008. s. 56, 58-61.