Pensum/læringskrav

Baune, Tove Aarsnes: Den skal tidlig krøkes...Skolen i historisk perspektiv, 2007. Cappelen Akademisk Forlag. Del III (s.95-123) og del IV (s.125-222).

Bergem, Trygve: Læreren i etikkens motlys., 2004. Gyldendal Norsk Forlag. kap. 1-3.

Bjørnsrud, Halvor og Sven Nilsen (red.): Tilpasset opplæring - intensjoner og skoleutvikling, 2008. Oslo: Gyldendal akademisk.

Elstad, Eivind og Turmo, Are (red): Læringsstrategier, 2006. Kap. 1-6.

Engelsen, Britt Ulstrup: Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - hva hvordan hvorfor, 2006. Gyldendal Norsk Forlag. Kap. 3,4, 6 og 9.

Hovdenak, Sylvi Stenersen: 90-tallsreformene - et instrumentalistisk mistak, 2000. Gyldendal Akademisk. Kap. 2 (s.29-48), kap.3 og 6.

Imsen, Gunn: Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi, 2005. Universitetsforlaget. kap. 8,10,11 og 15-17.

Nordahl, Thomas, Mari-Anne Sørlie, Terje Manger og Arne Tveit: Atferdsproblemer blant barn og unge. Teoretiske og praktiske tilnærminger, 2005. Oslo: Fagboklaget. Kap. 1-3 og 6-10.

Telhaug, Alfred Oftedal: Kunnskapsløftet - ny eller gammel skole, 2005. Cappelen Akademisk forlag.

Kompendium i pedagogikk for PPU, Del 1-2. (Selges i Kopiutsalget ved Akademika).

Artikler og kapitler i kompendiet

Del 1 av 2

Bø, Anne Kristin: "Foreldre; skolens forlengede arm?" i Sandbæk, Mona (red.): Fra mottaker til aktør. Brukernes plass i praktisk sosialt arbeid og forskning 2001, 2001. Gyldendal. s. 226-242.

Freire, Paulo & Shor, Ira: "Ch. 4: what is the ‘Dialogical Method’ of Teaching" i A Pedagogy for Liberation. Dialogues on Transforming Education, 1987. Bergin & Garvey. s. 97-119.

Gjøsund, Peik & Huseby, Roar: I fokus, 2005. Damm. Kap 2 & 3, s. 20-28, 30-40.

Glosvik, Øyvind: "Kap. 5: Organisasjonteoretiske perspektiv i utdanningsleiing" i Sivesind, K. & al.: Utdanningsledelse, 2006. Cappelen Akademisk Forlag. s. 95-116.

Hauge, Ann-Magritt: "Kap. 1: Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter" i Den flerkulturelle skolen. Pedagogisk arbeid med språklig og kulturelt mangfold, 2004. Universitetsforlaget. s. 21-42.

Helle, Lars: "Kap. 2. Vurdering og veiledning: To sider av samme sak, eller " i Elevvurdering. Kontroll eller læring?, 2000. Tano Aschehoug. s.57-83.

Hellesnes, Jon: "Ein utdana man og eit dana menneske. Framlegg til eit utvida daningsbegrep" i Dale, E. L.(Red.): Pedagogisk filosofi, 1992. Gyldendal. s. 79-103.

Hellesnes, Jon: "Tilpassingsideologien, sosialiseringa og dei materielle ordningana" i Dale, E. L. (Red.): Pedagogisk filosofi, 1992. Gyldendal. s. 137-178.

Helstrup, Tore: "Læring i et kognitivt perspektiv" i Læring i sosialt, kognitivt og sosial-kognitivt perspektiv, 2002. Cappelen Akademisk Forlag. s. 103-130.

Del 2 av 2

Hvistendal, Rita: "Språklige minoriteter i PISA-undersøkelsen" i Aasen, Joar; Engen, Thor & Nes, Kari (Red.): Ved nåløyet. Rapport fra konferansen ”Hvordan klarer minoritetselevene seg i skolen, (14) 2003. Høgskolen i Hedmark. s. 165-182.

Kjærnli, Marit: "Kap. 11: Oppsummering og konklusjon" i Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i matematikk, naturfag og lesning i PISA 2003, 2004. Universitetsforlaget. s. 243-272.

Lidén, Hilde: "Underforstått likhet. Skolens håndtering av forskjeller i et flerkulturelt samfunn" i Lien, Marianne E.; Lidén, Hilde & Vike, Halvard: Likhetens paradokser. Antropologiske undersøkelser i det moderne Norge, 2001. Universitetsforlaget. s. 68-85.

Møller, Jorunn: "Kap. 4: I spenningsfeltet mellom forvaltning, tradisjon og profesjon" i Lære og lede. Dilemmaer i skolehverdagen, 1996. Cappelen Akademisk Forlag. s. 94-141.

Nordahl, Thomas: "Makt og avmakt i samarbeidet mellom hjem og skole" i Imsen, G (Red.): Det ustyrlige klasserommet. Om styring, samarbeid og læringsmiljø i grunnskolen, 2004. Universitetsforlaget. s. 221-236.

Salomon, Gavriel: "It’s Not Just the Tool, But he Educational Rationale That Counts" i 2000. s. 1-13.

Skagen, Kaare: "Kap. 1: på reise i veiledningens landskap" i 2004. Høyskoleforlaget. s. 11-29.

Solhaug, Trond: "Elevmedvirkning og danning" i Børhaug, Aase L. (Red.): Fagenes begrunnelse, 2005. Fagbokforlaget. s. 1-16.

Østerud, Svein: "Enhetsskolen i spenningsfeltet mellom restaurativ og progressiv skoleforståelse. Finnes det en tredje vei?" i Østerud, Per & Johnsen, Jan (Red.): Leve skolen! Enhetsskolen i et kulturkritisk perspektiv, 2003. Oplandske Bokforlag. s. 198-217.

Øzerk, Kamil: "Kap. 4: Kunnskapsløftet for grunnopplæringen og rammeplan for barnehager" i Opplæringsteori og læreplanforståelse, 2006. s. 61-91.

Støttelitteratur

Asmervik, S., Ogden, T., Rygvold A.: Innføring i spesialpedagogikk, 2001. Gyldendal norsk forlag.

Hargreaves, Andy: Lærerarbeid og skolekultur. Læreryrkets forandring i en postmoderne tid, 1997. Gyldendal Akademisk.

Hovdenak, Sylvi Stenersen: 90-tallreformene - et instrumentalistisk mistak, 2000. Gyldendal Akademisk . Kap.1, 4 og 7.

Hovdenak, Sylvi Stenersen (red): Perspektiver på reform 97, 2001. Gyldendal Akademisk.

Illeris, Knud: Læring - aktuell læringsteori i spenningsfeltet mellom Piaget, Freud og Marx, 1999. Roskilde universitetsforlag.

Ogden, Terje: Kvalitetsskolen, 2004. Gyldendal norsk forlag.

Oleweus, Dan: Mobbing i skolen. Hva vet vi og hva kan vi gjøre?, 2000. Gyldendal Norsk Forlag. Del 1 (s. 17-56).

Øzerk, Kamil: Opplæringsteori og læreplanforståelse, 2006. Oplandske bokforlag.

Læreplanverket for Kunnskapsløftet, Utdanningsdirektoratet.

Læreplanverket for den 10-årig grunnskolen, 1996. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.

Rettleiing L97 Elevvurdering (grunnskolen), 1998. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.

Metodisk rettleiing. Vurdering i videregående opplæring - skule, 1997. Nasjonalt læremiddelsenter.

Veiviseren. Oslo, 1994. Nasjonalt læremiddelsenter.

St.meld. nr. 30: Kultur for læring, 2003 - 2004.

Opplæringslova. Lov om grunnskole og vidaregåande opplæring av 17. juli 1998 nr. 61,

St.meld. nr. 31 (2007-2008), 2008. Kunnskapsdepartementet. Kvalitet i skolen.

Berg, Grete Dalhaug og Kari Nes (red.): Utdanningsdirektoratet, 2007. Kompetanse for tilpasset opplæring - artikkelsamling.

Publisert 26. mai 2010 16:11