Pensum/læringskrav

Afdal, Geir, Elisabet Haakedal og Heid Leganger-Krogstad 1997 eller 2001: Tro, livstolkning og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk Tano - Aschehoug. (350 s.)

Kompendium i kristendomskunnskap/religion fagdidaktikk eller kompendium i religion og etikk (140 s, innholdet i kompendiene er likt), ILS. Selges i Kopiutsalget.

Artikler tilgjengelig på nettet:

Holth, Gunnar. 2001. Skolens oppgave i et pluralistisk samfunn - fem synspunkter på vår tids etiske pluralisme som didaktisk utfordring. I Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 13 (3):32-41. (10 sider) http://www.religion.no/tidskrift/bladart/gh301.html

Holth, Gunnar (2002). Elelevøvelse i etisk argumentasjon. : Religion og Livssyn, Tidsskrift for religionslærerforeningen 6 (2) ss.30-39 (10 s). Elevøvelse i etisk argumentasjon.

Leirvik, Oddbjørn: Fra: Religion i en verden i endring, 1998/1999. Tapir forlag. s. 81-92. Religionsdialog i klasserommet. Innlegg til etterutdanningskurs ved NTNU.

Leirvik, Oddbjørn: Fra: Religion og livssyn, 2002. Tidsskrift for religionslærerforeningen 14 (4). s. 4-10. Er islam ein valdelig religion?.

Ramstad, Mette: 2006. Høgskolen i Østfold. Rapport 2005. Revidert utgave av artikkel i: Geir Afdal (red): IKT i læringsrommet. I have a dream. Aktiv og variert bruk av IKT i KRL i grunnskolen.

Sæther, Knut-Willy : Fra: Religion og livssyn, 2006. Tidsskrift for religionslærerforeningen 18 (1): 5-10. Kristen skapertro og naturvitenskap i skolen.

Tobiassen, Johnny: Fra: Religion og livssyn, 2005. Tidsskrift for religionslærerforeningen. 17 (2): 38-50+4. Faglig fordypning eller bortkastet tid? Erfaringer med bruk av blokkdager i religionsfaget.

Vestøl, Jon Magne: Fra: Religion og livssyn , 2003. Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge 15 (1): 38-44. Målrettet og allsidig bruk av Internettressurser i religionsfaget.

Vestøl, Jon Magne: Fra: Religion og livssyn, 2004. Tidsskrift for religionslærerfoeningen i Norge 15 (1): 38-44. Språklige verktøy i religionsundervisningen. Undervisningspraksis i et sosiokulturelt overlys.

Læreplaner og offentlige dokumenter tilgjengelige på nettet

Læreplan i Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap (KRL) K06 .

Læreplan i religion og etikk K06.

Læreplanveiledning for KRL-faget K06.

Stortingsmelding nr. 32 (200-2001) Kapittel 5-6. Evaluering av faget Kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering .

Publisert 23. nov. 2007 15:47 - Sist endret 27. nov. 2007 13:27