Engen og Kulbrandstad: Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning, 2004. Gyldendal Akademiske. Del 3. s. 179-276.
Læreplanen i morsmål for språklige minoriteter. L-97,
Tilvalg morsmål fordypning. L-97,
Kommende læreplan i morsmål. K-06,
Kompendium: Morsmålsdidaktikk, 2005. ILS. Kjøpes i kopiutsalget i Akademika.
Det skal velges én av følgende fire språkstudier:
Brendemoen, Bernt: "Tyrkisk-norsk kontrastiv grammatikk" i Hvenekilde, Anne (red.): Med to språk. Fem kontrastive språkstudier for lærere., 1990. Cappelen. s. 157-191.
Mejdell, Gunvor: "Arabisk-norsk kontrastiv grammatikk" i Hvenekilde, Anne (red.): Med to språk. Fem kontrastive språkstudier for lærere., 1990. Cappelen. s. 65-94.
Husby, Olav: En kort innføring i somali, 2001. Tapir forlag.
Ca. 100-150 sider litteratur på det språket studenten har valgt i morsmålsdidaktikk. Litteraturen skal handle om det aktuelle morsmålet og opplæring i det, og godkjennes av fagdidaktiker.