Pensum/læringskrav

Sødal, Helje Kringlebotn (red): Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring. 3. utgave, 2006. Høyskoleforlaget. (203 sider).

Lippe. Marie vor der og Ole Borchgrevink Hansen: Ett fag – mange muligheter. En praktisk håndbok i kristendoms-, religions- og livsynskunnskap, Høyskoleforlaget. (118 sider).

Kompendium i religion og etikk fagdidaktikk eller kompendium i religion og etikk, ILS. Selges i Kopiutsalget.

Artikler tilgjengelig på nettet

Holth, Gunnar. 2001. Skolens oppgave i et pluralistisk samfunn - fem synspunkter på vår tids etiske pluralisme som didaktisk utfordring, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 13 (3):32-41. (10 s)

Holth, Gunnar. 2002. Elevøvelse i etisk argumentasjon, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 6 (2):30-39. (10 s.)

Leirvik, Oddbjørn: 1999. 10 s. Religionsdialog i klasserommet.

Leirvik, Oddbjørn. 2002. Er islam ein valdelig religion?, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 14 (4): 4-10. (7 s.)

Ramstad, Mette. 2006. I have a dream. Aktiv og variert bruk av IKT i KRL i grunnskolen, i Geir Afdal (red): IKT i læringsrommet. Høgskolen i Østfold. Rapport 2005

Vestøl, Jon Magne. 2003. Målrettet og allsidig bruk av Internettressurser i religionsfaget, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 15 (1): 38-44, (7 s.).

Vestøl, Jon Magne. 2004. Språklige verktøy i religionsundervisningen. Undervisningspraksis i et sosiokulturelt overlys, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 15 (1): 38-44 (7 s.).

Artikler og kapitler i kompendiet

Afdal, Geir: "Fragmentert dannelse eller dannelse av fragmenter? Om dannelse, religion, ‘vår tid’ og vårt sted" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 13, (3) 2001. s. 5-16.

Afdal, Geir: "Moralundervisning og moralsk undervisning" i Afdal, G. & al.: Tro livstolking og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk, 1997. Tano Aschehoug. Kap. 11, s. 258-284.

Dysthe, Olga: "Skriving og samtale som reiskap for læring i religion" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, (3) 1992. s. 12-20.

Gilhus, Ingvild S.: "Religion i det postmoderne samfunnet" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 12, (1) 2000. s. 11-15.

Grande, Sidsel Øiestad: "Islam i Norge" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 10, (3) 1998. s. 5-12.

Gravem, Peder: "Majoritetens tapte ære? Til spørsmålet om KRL-fagets etiske legitimitet, med særlig vekt på fagets forhold til mennekserettighetene" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 16, (3) 2004. s.21-31.

Henriksen, Jan-Olav: "Utenfra og innenfra. Skissestreker til forståelsen av postmoderne religion" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 12, (1) 2000. s. 16-19.

Ilsaas, tove: "Ord-indre bilde-handling" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 3, (4) 1991. s. 30-35.

Janson, Yvonne: "Hellige tekster og bruk av IKT. Noen erfaringer fra Ulsrud videregående skole i Oslo" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 15, (1) 2003. s. 52.55.

Larsen, Lena: "Moskeen. Form og funksjon" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 9, (2) 1997. s. 34-39.

Leganger-Krogstad, Heid: "Bibelfortolkning og overteksting" i Prismet. Pedagogisk tidsskrift , (4) 1991. Universitetsforlaget.

Leganger-Krogstad, Heid: "Dialogisk religionsundervisning" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 14, 2002. s. 24-29.

Leganger-Krogstad, Heid: "Felles undervisning – ulik tro. Minoritetsproblematikken i klasserommet" i Magerøy, Lars Inge & al.: Forankring og fornyelse. Kristendomsundervisning i endring , 1997. IKO-forlaget. s. 142-158.

Mogensen, Kaj: "Symbolundervisning. Didaktikk til kristendomsfaget" i Prismet. Pedagogisk tidsskrift, (2) 1990. Universitetsforlaget. s. 64-72.

Myhre, Bjørn: "Hva bør filosofi i skolen være" i Prismet. Pedagogisk tidskrift 48, (2) 1997. Universitetsforlaget. s. 51-56.

Opsal, Jan: "Med muslimske elever i klassen" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 10, (3) 1998. s. 17-20.

Sæther, Arne E.: "Romsås kirke. Tanker bak et kirkebygg" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 8, (4) 1996. s. 12-16.

Vestøl, Jon Magne: Interaksjon, kultur og aktivitet. Tre analysemetoder i religionsdidaktikken, 2006. s. 1-13.

Vestøl, Jon Magne: Fra teologi til religion og etikk. Utviklingen av religionsfaget i den videregående skole, 2008. s. 1-9.

Østberg, Sissel: "Kulturell og religiøs sosialisering blant pakistanske barn i Oslo" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 10, (3) 1998. s. 13-16.

Kompendiet kan kjøpes hos Kopiutsalget på Akademika, ved framvisning av studentbevis og gyldig semesterkort.

Artikler som deles ut i undervisningen

Sæther, Knut-Willy : "Kristen skapertro og naturvitenskap i skolen" i Religion og livssyn Tidsskrift for religionslærerforeningen 18 (1), 2006. s. 5-10.

Tobiassen, Johnny: "Faglig fordypning eller bortkastet tid? Erfaringer med bruk av blokkdager i religionsfaget" i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen. 17 (2), 2005. s. 38-50 +4.

Læreplaner og offentlige dokumenter tilgjengelige på nettet

Læreplan i Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap (KRL) K06 .

Læreplan i religion og etikk K06.

Læreplanveiledning for KRL-faget K06.

Stortingsmelding nr. 32 (200-2001) Kapittel 5-6. Evaluering av faget Kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering .

Publisert 13. des. 2010 15:42 - Sist endret 12. apr. 2011 12:20