Pensum/læringskrav

Læreplaner for matematikk K06 (s. 57-71),

Brekke, G. : Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk, 1995. Nasjonalt læremiddelsenter .

Gjone, G. & Onstad, T. : Mathema 2000, 2000. NKS-Forlaget . Hele boka med unntak av kapittel 1, 3 og 9.

Onstad, Torgeir : Fra Babel til Abel. Likningenes historie, 1994. NKS-forlaget.

Kompendium i matematikk fagdidaktikk, ILS.

Wallby, K., Carlson,S., & Nyström, P.: Elevgrupperingar , 2001. Leanders Tryckeri. Finnes gratis på nett. Kan om ønskelig bestilles fra samme nettsted. Kapittel 1, 5 og 6 er IKKE pensum. Se:. http://www.skolverket.se.

Artikler og kapitler i kompendiet

Björkqvist, Ole: "Social konstruktivism som grund för matematikundervisning" i Nordisk Matematikkdidaktikk 1, (1) 1993. Föreningen Nordisk matematikkdidaktikk. s. 8-17.

Gjone, Gunnar og Brekke, Gard: "Kap. 6: Matematikk" i Sjøberg, Svein (red): Fagdebatikk. Fagdidaktisk innføring I sentrale skolefag , 2001. Gyldendal Norsk Forlag. s. 215-265.

Dunkels, Andrejs: "Varför er pojkar lika rädda för matematik som flickor?" i Dunkels, A.; Brandell, G.; Liinanki, A-C. og Wallin, A-C.: Kvinnor och Matematik. Konferens, 1994. Högskolan i Luleå. s. 40-55.

Hanna, Gila: "Retaining Women in Mathematics and Science" i Sånn, ja! Rapport fra en konferanse om matematikk-didaktikk og kvinner i matematiske fag , (2) 1993. Norges forskningsråd, avd. NAVF, Sekretariatet for. s. 29-41.

Orton, Anthony: "Ch. 3: Learning Mathematics: Implications for Teaching" i Orton, Anthony og Wain, Geoffrey: Issues in Teaching Mathematics , 1994. Cassell. s. 35-57.

Ostad, Snorre A.: "Forholdet mellom kunnskapsmengde og kunnskapskvalitet" i Matematikklæring og matematikkvansker, 1997. Institutt for spesialpedagogikk. s. 57-65.

Solvang, Ragnar: "Kap. 5: Kunnskaps- og forståelsestyper i matematikklæringen" i Matematikk-didaktikk, 1992. NKI-Forlaget. s. 75-105.

Solvang, Ragnar: "Kap. 6: Arbeidsmåter" i Matematikk-didaktikk, 1992. NKI-Forlaget. s. 107-132.

Solvang, Ragnar: "Kap. 12: Motivasjon" i Matematikk-didaktikk, 1992. NKI-Forlaget. s. 213-238.

Holden, Ingvill M.: "Matematikk blir gøy – gjennom et viktig samspill mellom ytre og indre motivasjon. Et case-tudium av en 6. klasse og deres lærer" i Grevholm, Barbro (red.): Matematikk for skolen, 2003. Fagbokforlaget. s. 27-50.

Grønmo, Liv Sissel & Olsen, Rolf Vegar: "Kap. 12: Matematikkprestasjoner i TIMSS og PISA. Ren og anvendt matematikk " i Brock-Utne, B. & Bøyesen, L. (red.): Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling, 2006. Fagbokforlaget. s. 160-173.

Grønmo, Liv Sissel & Throndsen, Inger skattebo: "Kap. 10: Læringsstrategier i matematikk " i Turmo, A. & Elstad E. (red.): Læringsstrategier. Søkelys på lærernes praksis , 2006. Universitetsforlaget. s. 178-195.

Fuglestad, Anne Berit: "Kap. 8: Konstruktivistisk perspektiv på datamaskiner i matematikkundervisningen" i Grevholm, Barbro (red.): Matematikk for skolen, 2003. Fagbokforlaget. s. 209-234.

Kompendiet kan kjøpes hos Kopiutsalget på Akademika, ved framvisning av studentbevis og gyldig semesterkort.

Støttelitteratur (litteratur studenter skal kjenne til og kunne bruke)

Programplaner i matematikk -K06.

Publisert 13. des. 2010 15:42 - Sist endret 13. des. 2010 16:15