Pensum/læringskrav

Læreplan i medie - og informasjonskunnskap - programfag K-06,

Læreplan i felles programfag i VG1, 2, og 3 Medier og kommunikasjon - K06,

Borgersen, Terje og Ellingsen, Hein: Flytende bilder. Bildet i skriftkulturen. Analyse, teori og metode, 2004. Cappelen. Del 2, s. 115-220.

Erstad, Ola: Digital kompetanse i skolen - en innføring, 2010. Universitetsforlaget. 2. utgave.

Hiim, H. og Hippe, E.: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, 2009. Gyldendal. 197 s.

Imsen, Gunn: Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi, 2005. Universitetesforlaget. Kap.5, Barn og unge i mediesamfunnet, s.103-129 (23s).

Vettenranta, Soilikki (red): Mediedanning og mediepedagogikk, 2007. Gyldendal akademisk. Kap.1 og 2, s.13-58; kap.5 og 6, s.104-143; kap.8 og 9, s.173-217, (totalt 128s).

Østerud, Svein og Skogseth, Egil G. (red): Å være på nett, 2008. Cappelen akademisk. Del 1 (106s).

Kompendium i mediekunnskap fagdidaktikk, ILS. Selges i Kopiutsalget

Nettbasert kompendium

Dunkelz, Elsa: 2006. Tidsskrift för lärarutbildning och forskning, Issue 1. s.45-56, (13s). The digital native as a student. Implications for teacher education.

Bamford, Anne: tilt Nr2, , 2009. S. 9-13 (5s). Undervisning i det visuelle gennem hele skoleforløpet.

Artikler i kompendium

Buckingham, David: "Kap. 1 Why Teach the Media? og kap. 5 Classroom Strategies" i Media Education –Literacy, Learning and Contemporary Culture, 2003. Polity Press. S. 3-17 og s. 70-85.

Svoen, Brit: "Den nye mediekompetansen: De unge og deltakerkulturen" i Nygren, Pär og Thuen, Harald (red.): Barn og unges kompetanseutvikling, 2008. Universitetsforlaget. S. 97-107.

Bjørgen, Anne Mette: "Hvilken kompetanse trenger lærere i møte med elevenes digitale kompetanse?" i Nygren, Pär og Thuen Harald (red.): Barn og unges kompetanseutvikling, 2008. Universitetsforlaget. S. 127-135.

Støttelitteratur

Læreplanverket for Kunnskapsløftet (læreplaner for norsk, KRL, engelsk, samfunnsfag og kunst og håndverk ,

Erstad, Ola: Mediebruk og medieundervisning, 1997. IMK-rapport nr. 32, UiO.

Publisert 10. feb. 2011 11:36 - Sist endret 10. feb. 2011 11:37