Pensum/læringskrav

Dysthe, O. : Ord på nye spor, 1993. Samlaget . s. 87-215.

Roe, A: Lesedidaktikk, 2008. Oslo: Universitetsforlaget. s 11-18, 47-70, 78-183, 196-198.

Kompendium i norsk fagdidaktikk, ILS. (Selges i Kopiutsalget).

Internettartikler

Jonas Bakken: Norsklæraren, 2008. Nr 2, 2008, s 16 - 25. Framveksten av det flerkulturelle norskfaget.

Eva Maagerø: Norsklæraren, 2009. Nr 2, 2009, s 24-31. Sakprosa i skolen.

Tone Vindegg: Norsklæraren, 2009. Nr 1, 2009, S 32 - 36. Å prøve kompetanse til eksamen.

Artikler og kapitler i kompendiet

Eide, Ove: "Frå kanon til literacy? Det nye norskfaget i nærlys og perspektiv" i Norsklæraren. Tidsskrift for språk og litteratur, (2) 2006. Fagbokforlaget. s. 6-13.

Aase, Laila: "Norskfaget. Skolens fremste danningsfag?. Skolens fremste danningsfag?" i Aase, L., Børhaug, K. og Fenner, A.-B.: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv, 2005. Fagbokforlaget. s. 69-83.

Frønes, Tove: "Hvis Harry Potter var en bil, hvilken bil ville han da vært? Om lesing i Kunnskapsløftets lærebøker" i Gilje, K. B. (red.): PROSA 14, (4) 2008. Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. s. 46-51.

Løkensgard Hoel, Torlaug: "Språk som livsinstrument eller: Tale og samtale i klasserommet" i Norsklæraren. Tidsskrift for språk og litteratur, (2) 1993. Fagbokforlaget. s. 16-23.

Penne, Sylvi: "Nadia og retorikken" i Hertzberg, Frøydis & Roe, Astrid (red.): Muntlig norsk, 1999. Tano Aschehoug. s. 85-104.

Hertzberg, Frøydis: "Kap. 6: Skrivekompetanse på tvers av fag?" i Turmo, A. & Elstad, E. (red.): Læringsstrategier. Søkelys på lærernes praksis, 2006. Universitetsforlaget. s. 111-126.

Løkensgard Hoel, Torlaug: "Utprøvande skriving i læringsprosessen" i Smidt, J. & Lorentzen, R.T. (red.): Å skrive I alle fag, 2008. Universitetsforlaget. s. 39-50.

Jansson, Benthe Kolberg: "Ordlista – den gode hjelparen? Om rettskrivingsferdigheiter og ordlistebruk i nynorsk som sidemål" i Nordal, A. S. (red.): Betre nynorskundervisning. Skrifter frå nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa 2, 2007. s. 27-41.

Selj, Elisabeth: "Kap. 6. Skriving når norsk er andrespråk" i Ryen, E. & Selj, E.: Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer, 2008. Cappelen Akademisk Forlag. s. 131-156.

Golden, Anne & Kulbrandstad, Lise Iversen: "Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd. Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring" i Golden, A. et al: Norsk som andrespråk, 2007. Novus AS. s. 33-66.

Hvistendahl, Rita: "Nora i det flerkulturelle klasserommet" i Norsklæraren. Tidsskrift for språk og litteratur, (2) 1996. Fagbokforlaget. s. 23-31.

Hvistendahl, Rita: "Unge lesere fra språklige minoriteter" i Bråten, I. (red.): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis, 2007. Cappelen Akademisk Forlag . s. 147-167.

Røskeland, Marianne: "Litteratur og læring: Om kvifor god litteraturteori er god pedagogikk" i Norsklæraren. Tidsskrift for språk og litteratur, (3) 1995. Fagbokforlaget. s. 25-31.

Olga Dysthe: "Mappevurdering som opplæringsform" i Sverre Tveit: Elevvurdering i skolen, 2007. Universitetsforlaget. s. 133-143.

Unn Leirvåg og Gry Mangelrød: "Erfaringer med mappervurdering i norsk skriftlig" i Sverre Tveit: Elevvurdering i skolen, 2007. Universitetsforlaget. s. 144-150.

Anne Marie Rekdal: "Ibsen i klasserommet" i Skolens gjenganger? Et pedagogisk blikk på Ibsen, 2004. Universitetsforlaget. s. 185-217.

Mari-Ann Igland: "Mens teksten blir til: Lærarkommentarar og felles bearbeidingsprosjekt" i Olga Dysthe: Dialog, samspel og læring, 2001. Abstrakt forlag. s. 241-268.

Jon Smidt: "”Om ljod bed eg alle …” Elevytringer i klasserommet og den store dialogen" i Olga Dysthe: Dialog, samspel og læring, 2001. Abstrakt forlag. s. 289-308.

Elise Seip Tønnessen: "Bøker for hver enkelt og for fellesskapet" i Marianne Lillesvangstu, Elise Seip Tønnessen og Hanne Dahll-Larssøn: Inn i teksten – ut i livet, 2007. Fagbokforlaget. s. 37-59.

Hildegunn Otnes: "Å være digital i norsk" i Hildegunn Otnes: Å være digital i alle fag, 2009. Universitetsforlaget. s. 127-146.

Anne Løvland: "Sammensatte tekster – en multimodal utfordring?" i Eva Maagerø og Elise Seip Tønnessen: Å lese i alle fag, 2006. Universitetsforlaget. s. 109-125.

Frøydis Hertzberg: "Grammatikk?" i Mette Elisabeth Nergård og Ingebjørg Tonne: Språkdidaktikk for norsklærere, 2008. Universitetsforlaget. s. 17-26.

Anne Kristin Øgreid: "Stjålen skrivefrihet? Om argumenterende skriving på ungdomstrinnet" i Mette Elisabeth Nergård og Ingebjørg Tonne: Språkdidaktikk for norsklærere, 2008. Universitetsforlaget. s. 67-82.

Sylvi Penne og Frøydis Hertzberg: "Kap. 1 Muntlighet i norske klasserom – hva er det?" i Muntlige tekster i klasserommet, 2008. Universitetsforlaget. s. 17-24.

Sylvi Penne og Frøydis Hertzberg: "Kap. 7 Framføringer som sammensatte tekster" i Muntlige tekster i klasserommet, 2008. Universitetsforlaget. s. 81-85.

Sylvi Penne og Frøydis Hertzberg: "Kap. 8 Vurdering av muntlige tekster" i Muntlige tekster i klasserommet: 2008. Universitetsforlaget. s. 86-96.

Publisert 13. des. 2010 15:42 - Sist endret 13. des. 2010 16:17