Pensum/læringskrav

Aud Marit Simensen: Teaching a foreign language, principles and procedures, 2007. Fagbokforlaget. Kap 1-10.

LK06, Læreplanen i fremmedspråk, Utdanningsdirektoratet

Kompendium for felleskurset (kjøpes i Kopiutsalget, Akademika). Kun artiklene spsifisert nedenfor er pensum

Ellis, Rod: "Methodological Options in Grammar Teaching Materials " i Hinkel, Eli & Fotos, Sandra (red.): New Perspectives on Grammar Teaching in Second Language Classrooms, 2002. Lawrence Erlbaum Associates. s. 155-179.

Erickson, Gudrun: "”At bäras åt”. Om den goda bedömningens flerfaldighet och ömsesidighet" i Tornberg, U.; A. Malmqvist & I. Valfridsson (red.): Språkdidaktiska perspektiv, 2009. Liber. s. 159-173.

Gjørven, Rita & Trebbi, Turid: "Fremmedspråkfaget – et fag på nye veier" i Arneberg, P. & Briseid, L.G. (Red.): Fag og danning – mellom individ og fellesskap, 2008. Fagbokforlaget. s. 111-124.

Gjørven, Rita & al.: "Muntlig eksamen i fremmedspråk" i Språk og språkundervisning (2), 2009. Landslaget moderne språk. s. 9-14.

Grüters, Ruth & Inger Langseth: "Å være digital i fremmedspråk" i Hildegunn Otnes (red.): Å være digital i alle fag, 2009. Universitetsforlaget. s. 105-125.

Gulbrandsen, Kjell: "Det europeiske rammeverket og læreplanen for fremmedspråk" i Språk og språkundervisning (4), 2009. Landslaget moderne språk. s. 26-28.

Heimark, Gunn Elin: "Hvordan forstå ”praktisk tilnærming” i 2. fremmedspråk? Noen betraktninger fra fagdidaktikk- og praksisfeltet" i Språk og språkundervisning (2), 2007. Landslaget moderne språk. s. 8-16.

Kramsch, Claire: "Culture in Language Teaching" i Andersen, H. L.; K. Lund & K. Risager: Culture in Language Learning, 2006. Aarhus University Press. s. 11-25.

Langseth, Inger: "Muntlig språklæring. Å lære å snakke et fremmedspråk er å kle seg naken…" i Hestnes, H. (red.): Språkfag 1. Idéhefter for lærere, 2007. Tapir akademisk forlag. s. 35-42.

Langseth, Inger: "Elevvurdering i fremmedspråk" i Dobson, S.; A.B. Eggen & K. Smith (red.): Vurdering, prinsipper og praksis - Nye perspektiver på elev- og læringsvurdering, 2009. Gyldendal Akademisk . s. 256-279.

Lindemann, Beate: "Motivasjon i språklæringen" i Språk og språkundervisning 1, 2008. Landslaget moderne språk. s. 19-24.

McDaniel, E.R., L.A. Samovar & R. E. Porter: "Understanding Intercultural Communication: An Overview (11th ed.)" i Samovar, L.A., R.E. Porter & E.R. McDaniel (red.): Intercultural Communication. A Reader, 2006. Thomson Wadsworth. s. 6-15.

Mikalsen, Mette-Lise: "Den europeiske språkpermen 6-12 – et verktøy for konkretisering av kompetansemål" i Språk og språkundervisning (4), 2009. Landslaget moderne språk. s. 12-15.

Nettbasert felleskompendium

Dypedahl, Magne: Interkulturell kompetanse og kravet til språklæreren i Fokus på språk 2, 2007. Fremmedspråksenteret. ss.7-19

Haukås, Åsta: Læringsstrategiar i språkundervisninga i Bedre skole (2), 2011. Utdanningsforbundet. s. 38-42

Henriksen, Birgit: Hvordan husker man ord? i Sprogforum nr.3, 1995. ss. 45.55.

Henriksen, Birgit: Mundtlighed i Sprogforum nr. 14, 1999, ss.8-15.

Jensen, Eva Dam: Lytning, forståelse og indlæring: Er der en sammenheng? i Sprogforum, nr. 22, ss 45-48.

Lund, Karen: Kommunikativ kompetanse. Hvor står vi? i Sprogforum nr. 4, 1996, ss.7-19

Lund, Karen: Er Kommunikativ undervisning kommunikativ? i Sprogforum nr. 14, 1999, ss. 26-33.

Zinn Ohrt, Pia: Skriv, skriv, skriv i Sprogforum, nr. 16, 2000.

Pogner, Karl-Heinz: En rejse gennem skriveforskningens og skrivedidaktikkens univers i Sprogforum, nr. 16, 2000. s. 7-13.

Risager, Karen: Lærerens interkulturelle kompetence i Sprogforum 18, 2000. s. 14-20

Publisert 21. nov. 2011 17:47 - Sist endret 22. nov. 2011 16:12