Pensum/læringskrav

Sødal, Helje Kringlebotn (red): Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring. 3. utgave, 2009. Høyskoleforlaget. 4. utgave,197 sider.

Lippe. Marie vor der og Ole Borchgrevink Hansen: Ett fag -- mange muligheter. En praktisk håndbok i kristendoms-, religions- og livsynskunnskap, Høyskoleforlaget. 118 sider.

Kompendium i religion og etikk fagdidaktikk eller kompendium i religion og etikk, ILS. Selges i Kopiutsalget.

Artikler tilgjengelig på nettet

Holth, Gunnar. 2001. Skolens oppgave i et pluralistisk samfunn - fem synspunkter på vår tids etiske pluralisme som didaktisk utfordring, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 13 (3):32-41. (10 s)

Holth, Gunnar. 2002. Elevøvelse i etisk argumentasjon, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 6 (2):30-39. (10 s.)

Leirvik, Oddbjørn. 2002. Er islam ein valdelig religion?, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 14 (4): 4-10. (7 s.)

Ramstad, Mette. 2006. I have a dream. Aktiv og variert bruk av IKT i KRL i grunnskolen, i Geir Afdal (red): IKT i læringsrommet. Høgskolen i Østfold. Rapport 2005

Vestøl, Jon Magne. 2003. Målrettet og allsidig bruk av Internettressurser i religionsfaget, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 15 (1): 38-44, (7 s.).

Vestøl, Jon Magne. 2004. Språklige verktøy i religionsundervisningen. Undervisningspraksis i et sosiokulturelt overlys, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 15 (1): 38-44 (7 s.).

Artikler som finnes i tekstarkivet på It's Learning

Engelsviken, Tormod: "Kristendom i Afrika" i Religion og livssyn 18 (3), 2008. s. 18-24.

Leirvik, Oddbjørn: "Islamkritikk: kristen, humanetisk, muslimsk" i Religion og livssyn 17 (3), 2005. s. 14-19.

Lindquist, Helene: "Usynliggjøring av det nære? – islam i grunnskolens KRL-fag" i Religion og livssyn 19 (2), 2007. s. 43-48.

Opsal, Jan: "Vi må skille mellom religion og kultur … eller?" i Religion og livssyn 17 (3), 2005. Religion og livssyn Årgang 17 (3). s. 28-44.

Roald, Anne Sofie: "Er islam en kvinnefiendtlig religion?" i Religion og livssyn 17 (3), 2005. s. 27-31.

Storhaug, Hege: "Den muslimske kvinnen erobret i et seksualisert system" i Religion og livssyn 17 (3), 2005. s. 20-26.

Strand Langedal, Elin: "Religionslærer, hvem er du? Hvordan ulike religionslærere konstituerer sin rolle gjennom undervisningspraksisen" i Religion og livssyn 21 (1), 2009. s. 19-23.

Vestøl, Jon Magne: "Nye læreplaner, nye kompetansekrav" i Religion og livssyn 20 (1), 2008. s, 11-19.

Artikler og kapitler i kompendiet

Afdal, Geir: "Fragmentert dannelse eller dannelse av fragmenter? Om dannelse, religion, ‘vår tid’ og vårt sted" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 13, (3) 2001. s. 5-16.

Afdal, Geir: "Moralundervisning og moralsk undervisning" i Afdal, G. & al.: Tro livstolking og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk, 1997. Tano Aschehoug. Kap. 11, s. 258-284.

Dysthe, Olga: "Skriving og samtale som reiskap for læring i religion" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, (3) 1992. s. 12-20.

Gravem, Peder: "Majoritetens tapte ære? Til spørsmålet om KRL-fagets etiske legitimitet, med særlig vekt på fagets forhold til mennekserettighetene" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 16, (3) 2004. s.21-31.

Henriksen, Jan-Olav: "Utenfra og innenfra. Skissestreker til forståelsen av postmoderne religion" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 12, (1) 2000. s. 16-19.

Ilsaas, tove: "Ord-indre bilde-handling" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 3, (4) 1991. s. 30-35.

Jørgensen, Camilla Stabel: "Skriftlige spor etter elevers lesing i religions- og livssynsfaget – en undersøkelse av elevers KRL-notater" i Dagrun Skjelbred & Bente Aamotsbakken: Faglig lesing i skole og barnehage, 2010. Novus Forlag. s. 141-162.

Larsen, Lena: "Moskeen. Form og funksjon" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 9, (2) 1997. s. 34-39.

Leganger-Krogstad, Heid: "Dialogisk religionsundervisning" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 14, 2002. s. 24-29.

Mogensen, Kaj: "Symbolundervisning. Didaktikk til kristendomsfaget" i Prismet. Pedagogisk tidsskrift, (2) 1990. Universitetsforlaget. s. 64-72.

Myhre, Bjørn: "Hva bør filosofi i skolen være" i Prismet. Pedagogisk tidskrift 48, (2) 1997. Universitetsforlaget. s. 51-56.

Trøhaugen, Leif Andre: "Lærerens ethos og forelesning i den videregående skole" i Arne Skodvin, Karl Henrik Flyum, Geir Knudsen, Eva Simonsen (red.): Forelesningens kunst, 2011. Unipub. s. 213-230.

Vestøl, Jon Magne: Interaksjon, kultur og aktivitet. Tre analysemetoder i religionsdidaktikken, 2006. s. 1-13.

Vestøl, Jon Magne: Fra teologi til religion og etikk. Utviklingen av religionsfaget i den videregående skole, 2008. s. 1-9.

von der Lippe, Marie : "Scenes from a Classroom. Video Analysis of Classroom Interaction in Religious Education in Norway" i Ina ter Avest, Dan-Paul Jozsa, Thorsten Knauth, Javier Roson, Geir Skeie (red.): Dialogue and Conflict on Religion. Studies of Classroom Interaction in European Countries, 2009. Waxmann. s. 174-193.

Winje, Geir: "Å være digital i livssyn, religion og etikk (RLE)" i Hildegunn Otnes (red.): Å være digital i alle fag, 2009. Universitetsforlaget. s. 67-83.

Kompendiet kan kjøpes hos Kopiutsalget på Akademika, ved framvisning av studentbevis og gyldig semesterkort.

Læreplaner og offentlige dokumenter tilgjengelige på nettet

Læreplan i Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap (KRL) K06 .

Læreplan i religion og etikk K06.

Læreplanveiledning for KRL-faget K06.

Stortingsmelding nr. 32 (200-2001) Kapittel 5-6. Evaluering av faget Kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering .

Publisert 26. nov. 2012 16:47 - Sist endret 26. nov. 2012 17:51