Bøker
Lærebøkene inneholder studielitteratur som inngår i begge emnene i PPU (3210 og 3220).
Sødal, Helje Kringlebotn (red): Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring, 2009. Høyskoleforlaget. 4. utgave, Kap. 1-8.
Artikler og kapitler i kompendiet
Afdal, Geir: "Fragmentert dannelse eller dannelse av fragmenter? Om dannelse, religion, ‘vår tid’ og vårt sted" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 13, (3) 2001. s. 5-16.
Afdal, Geir: "Moralundervisning og moralsk undervisning" i Afdal, G. & al.: Tro livstolking og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk, 1997. Tano Aschehoug. Kap. 11, s. 258-284.
Gravem, Peder: "Majoritetens tapte ære? Til spørsmålet om KRL-fagets etiske legitimitet, med særlig vekt på fagets forhold til mennekserettighetene" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 16, (3) 2004. s.21-31.
Henriksen, Jan-Olav: "Utenfra og innenfra. Skissestreker til forståelsen av postmoderne religion" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 12, (1) 2000. s. 16-19.
Larsen, Lena: "Moskeen. Form og funksjon" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 9, (2) 1997. s. 34-39.
Skaatan, Ingjerd Ottesen: "«Du vil bare ha oss til å mene det samme som deg!» - Små og store spørsmål i klasserommet" i Geir Skeie: Religionsundervisning og mangfold, 2010. Universitetsforlaget. ss. 33-54 .
Trøhaugen, Leif Andre: "Lærerens ethos og forelesning i den videregående skole" i Arne Skodvin, Karl Henrik Flyum, Geir Knudsen, Eva Simonsen (red.): Forelesningens kunst, 2011. Unipub. s. 213-230.
Vestøl, Jon Magne: Fra teologi til religion og etikk. Utviklingen av religionsfaget i den videregående skole, 2008. s. 1-9.
Vestøl, Jon Magne: "Interaksjon, kultur og aktivitet. Tre analysemetoder i religionsdidaktikken" i 2006. ss. 1-13 (13 sider).
Artikler tilgjengelige på nettet
Holth, Gunnar. 2001. Skolens oppgave i et pluralistisk samfunn - fem synspunkter på vår tids etiske pluralisme som didaktisk utfordring, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 13 (3):32-41. (10 s)
Holth, Gunnar. 2002. Elevøvelse i etisk argumentasjon, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 6 (2):30-39. (10 s.)
Vestøl, Jon Magne. 2004. Språklige verktøy i religionsundervisningen. Undervisningspraksis i et sosiokulturelt overlys, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 15 (1): 38-44 (7 s.).
Kunnskapsdepartementet: Det kan skje igjen. Rapport fra Kunnskapsdepartementets arbeidsgruppe om antisemittisme og rasisme i skolen, Oslo 211, 2011. ss. 23-33 og 44-52. Det kan skje igjen.
Artikler i tekstarkivet på It's Learning
Haakedal, Elisabet: "Livstolking i KRL/RLE: Om (læreplan)aktører og livstolkingsbegrepets plass og funksjon i fire planer" i Religion og livssyn 22 (2), 2010. ss. 27-33.
Leirvik, Oddbjørn: "Islamkritikk: kristen, humanetisk, muslimsk" i Religion og livssyn 17 (3), 2005. s. 14-19.
Lindquist, Helene: "Usynliggjøring av det nære? – islam i grunnskolens KRL-fag" i Religion og livssyn 19 (2), 2007. s. 43-48.
Opsal, Jan: "Vi må skille mellom religion og kultur … eller?" i Religion og livssyn 17 (3), 2005. Religion og livssyn Årgang 17 (3). s. 28-44.
Strand Langedal, Elin: "Religionslærer, hvem er du? Hvordan ulike religionslærere konstituerer sin rolle gjennom undervisningspraksisen" i Religion og livssyn 21 (1), 2009. s. 19-23.
Vestøl, Jon Magne: "Nye læreplaner, nye kompetansekrav" i Religion og livssyn 20 (1), 2008. s, 11-19.