Pensum/læringskrav

Historie

Bøker

Lærebøkene inneholder studielitteratur som inngår i begge emnene i PPU (3210 og 3220).

 

Lund, E.: Historiedidaktikk. En håndbok for studenter og lærere, 2011. Universitetsforlaget. 4. utg. Kap. 1, 2, 5, 7, 8 og 9. .

Grant, S. G. og Gradwell Jill M: Teaching history with big ideas. Cases of ambitious teachers, 2010. Rowman & Littlefield Education. Kap. 1, 7 og 9. .

Phillips, Ian: Teaching History: Developing as a Reflective Secondary Teacher, 2008. Sage Publications. Kap. 1, 3 og 5..

Skram, Harald Frode: Aspekter av elevenes historiefaglige kompetanse, deles ut.

Artikler og kapitler i kompendiet

Skram, Harald Frode: "«Historieundervisningsprosjektet» HUP" i Skole I Norden. Tema. Historieundervisning , 1992. Nordisk Ministerråd. 8-11.

Jensen, Bernhard Eric: "Historie i og uden for skolen. Fordrer temaet et historiedidaktisk paradigmeskift?" i Historiedidaktikk i Norden 4, 1990. Høgskolan i Kalmar. 129-167.

Bøe, Jan Bjarne: "Kap 6: Historiebevissthet og fortellingen om fortiden" i Bildene fra fortiden. Historedidaktikk og historiebevissthet, 2002. Høyskoleforlaget. 107-133.

Skram, Harald Frode: "Noen tanker om historiebevissthet, historieforståelse og muligheten for at historieundervisningen kan fungere emansipatorisk" i Historiedidaktikk i Norden, 1999 . Fagbokforlaget. 59-64.

Grever, Marie , Haydn, Terry og Ribbens, Kees: "Identity and school history: the perspective of young people from the Netherlands and England" i British Journal of Educational Studies, vol 55 nr.1, 2008. 1-19.

Eikeland, Halvdan: "Interkulturell dannelse i norsk og tysk historiefaglig skoleundervisning" i Fortid nr. 4, 2007. 39-44.

Lee, Peter: "First the Fact, then the Thinking" i Bourdillon, Hilary: Teaching History, 1994. Routledge. 17-22.

Edwards, Christopher: "The how of history: using old and new textbooks in the classroom to develop disciplinary knowledge" i Teaching History 130, 2008. The Historical Association. 39-45.

Lomas, Tim: "Some Possible Ways of Teaching Cause and Consequence" i Teaching and Assessing Historical Understanding, 1990. Historical Association. 290-292.

Laffin, Diana: "A poodle with bite: using ICT to make AS Level more rigorous" i Teaching History 101, 2000. The Historical Association. 8-15.

Stirzaker. Rosalind: "Mughal moments made memorable by Movie Maker" i Teaching History 130, 2008. The Historical Association. 32-38.

Sugarman-Banaszak, Caille: "Stepping into the past: using images to travel through time" i Teaching History 130, 2008. The Historical Association. 24-29.

Litteratur tilgjengelig på nettet

Skram, Harald Frode: "Historiefaget i Kunnskapsløftet: Dyktiggjøre og bevisstgjøre" i Acta Didactica 2011.

Læreplanverket for Kunnskapsløftet

  • Læreplan i samfunnsfag
  • Læreplan i historie - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram
  • Læreplan i historie og filosofi - programfag

 

Publisert 22. mai 2013 11:26 - Sist endret 2. des. 2013 10:57