Pensum/læringskrav

Historie

Bøker

Lærebøkene inneholder studielitteratur som inngår i begge emnene i PPU (3210 og 3220).

Lund, E. (2016). Historiedidaktikk. En håndbok for studenter og lærere. Oslo: Universitetsforlaget. 5. utg. (Kap. 1, 2, 5, 7, 8 og 9.)

Grant, S. G. og Gradwell, J. M. (2010). Teaching history with big ideas. Cases of ambitious teachers. Lanham: Rowman & Littlefield Education. (Kap. 1, 7 og 9.)

Phillips, I. (2008). Teaching History: Developing as a Reflective Secondary Teacher. London: Sage Publications. (Kap. 1, 3 og 5).

Skram, Harald Frode: Aspekter av elevenes historiefaglige kompetanse, deles ut.

Artikler og kapitler i kompendiet

Skram, H. F. (1992). «Historieundervisningsprosjektet» HUP. I Skole i Norden. Tema. Historieundervisning. Nordisk Ministerråd. 8-11.

Jensen, B. E. (1990). Historie i og uden for skolen. Fordrer temaet et historiedidaktisk paradigmeskift?. I Historiedidaktikk i Norden 4. Høgskolan i Kalmar. 129-167.

Bøe, J. B. (220). Kap. 6: Historiebevissthet og fortellingen om fortiden. I Bildene fra fortiden. Historedidaktikk og historiebevissthet. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 107-133.

Skram, H. F. (1999). Noen tanker om historiebevissthet, historieforståelse og muligheten for at historieundervisningen kan fungere emansipatorisk. I Historiedidaktikk i Norden. Bergen: Fagbokforlaget. 59-64.

Grever, M., Haydn, T. og Ribbens, K. (2008). Identity and school history: the perspective of young people from the Netherlands and England. I British Journal of Educational Studies, 55(1). 1-19.

Eikeland, H. (2007). Interkulturell dannelse i norsk og tysk historiefaglig skoleundervisning. I Fortid. 4. 39-44.

Lee, P. (1994). First the Fact, then the Thinking. I H. Bourdillon, Teaching History. London: Routledge. 17-22.

Edwards, C. (2008). The how of history: using old and new textbooks in the classroom to develop disciplinary knowledge. I Teaching History. 130. The Historical Association. 39-45.

Lomas, T. (1990). Some Possible Ways of Teaching Cause and Consequence. I Teaching and Assessing Historical Understanding. Historical Association. 290-292.

Laffin, D. (2000). A poodle with bite: using ICT to make AS Level more rigorous. I Teaching History. 101. The Historical Association. 8-15.

Stirzaker, R. (2008). Mughal moments made memorable by Movie Maker. I Teaching History. 130. The Historical Association. 32-38.

Sugarman-Banaszak, C. (2008). Stepping into the past: using images to travel through time. I Teaching History. 130. The Historical Association. 24-29.

Litteratur tilgjengelig på nettet

Skram, Harald Frode: "Historiefaget i Kunnskapsløftet: Dyktiggjøre og bevisstgjøre". I Acta Didactica 2011.

Læreplanverket for Kunnskapsløftet

  • Læreplan i samfunnsfag
  • Læreplan i historie - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram
  • Læreplan i historie og filosofi - programfag

 

Publisert 23. mai 2016 14:43 - Sist endret 23. mai 2016 14:47