Pensum/læringskrav

Norsk

Bøker

Roe, A. (2014). Lesedidaktikk- etter den første leseopplæringen. (3. utgave). Oslo: Universitetsforlaget.

Artikler og kapitler i kompendiet

Bakken, J. (2008). Framveksten av det flerkulturelle norskfaget. Norsklæreren, 2, 16-25.

Bakken, J. (2010).  Å velge tekster til en sakprosakanon.  I K. Kalleberg og A. E. Kleivland, Sakprosa i skolen. (s. 19-25). Fagbokforlaget.

Blikstad-Balas, M. (2013). ’Et svar på nesten alt’ – om elevers bruk av Wikipedia som faglig kilde i videregående skole.  Norsklæreren. Tidsskrift for språk og litteratur, 1, 34-43.

Eide, O. (2006).  Frå kanon til literacy? Det nye norskfaget i nærlys og perspektiv. Norsklæraren. Tidsskrift for språk og litteratur, 2, 6-13.

Løkensgard T. H. (1993). Språk som livsinstrument eller: Tale og samtale i klasserommet. Norsklæraren. Tidsskrift for språk og litteratur, 2, 16-23.

Løvland, A. (2006).  Sammensatte tekster – en multimodal utfordring? I E. Maagerø, og E.S. Tønnessen, Å lese i alle fag. (s. 109-125). Oslo: Universitetsforlaget.

Penne, S. (1999). Nadia og retorikken. I F. Hertzberg og  A. Roe (Red.), Muntlig norsk. (s. 85-104). Tano Aschehoug.

Penne, S. og Hertzberg, F. (2008). Kap. 1 Muntlighet i norske klasserom – hva er det? I S. Penne og F. Hertzberg, Muntlige tekster i klasserommet. (s. 17-24). Oslo: Universitetsforlaget.

Penne, S. og Hertzberg F. (2008). Kap. 7 Framføringer som sammensatte tekster. I S. Penne og F. Hertzberg, Muntlige tekster i klasserommet. (s. 81-85). Oslo: Universitetsforlaget.

Smidt, J. (2001). ”Om ljod bed eg alle …” Elevytringer i klasserommet og den store dialogen. I O. Dysthe, Dialog, samspel og læring. (s. 289-308). Abstrakt forlag.

Tønnessen, E. S. (2007). Bøker for hver enkelt og for fellesskapet. I M. Lillesvangstu, E. S. Tønnessen og H. Dahll-Larssøn, Inn i teksten – ut i livet. (s. 37-59). Fagbokforlaget.

Tønnesson, J. L. (2010). Sakprosa for retten! I K. Kalleberg og A.E. Kleivland, Sakprosa i skolen. (s. 211-225). Fagbokforlaget.

Aase, L. (2005). Norskfaget. Skolens fremste danningsfag?.  I L. Aase,  K. Børhaug, og A-B. Fenner, Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. (s. 69-83). Fagbokforlaget.

Tekster tilgjengelige på nett

Frønes, T., Narvhus, E. K. og Jetne, Ø. (2011). Elever på nett. Digital lesing i PISA 2009, ILS, UiO.

 

 

 

 

 

Publisert 23. mai 2016 14:56 - Sist endret 27. mai 2016 14:43