Pensum/læringskrav

Samfunnskunnskap

Bøker

Boka inngår i pensum på både PPU3210 og PPU3220

Aarre, T., Børhaug, K. og Christophersen, J. (2014). Introduksjon til samfunnskunnskap: Fagstoff og didaktikk (3. utg. ed.). Oslo: Samlaget. (Utvalgte kapitler)

Artikler i kompendium

Fjeldstad, Dag & Mikkelsen, Rolf (2008): Samfunnsfaglig dannelse som demokratiforberedelse – konvensjon og kritikk i Arneberg og Briseid (red.): Fag og danning – mellom individ og fellesskap. Bergen: Fagbokforlaget

Fjeldstad, Dag (2009): Lesing i samfunnsfag – opplevelse, innlevelse og erkjennelse i Traavik, Hallås, Ørvig (red.): Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget

Koritzinsky, T. (2014). Samfunnskunnskap: Fagdidaktisk innføring (4. utg. ed.). Oslo: Universitetsforlaget (Kapittel 6,7)

Artikler tilgengelig på nett

Journell, Wayne, & Buchanan, Lisa Brown. (2013). Fostering Political Understanding Using "The West Wing": Analyzing the Pedagogical Benefits of Film in High School Civics Classrooms. Journal of Social Studies Research, 37(2), 67-83

Mathé, Nora Elise Hesby (2015). Begrepsforståelse i samfunnsfag. Hva vil vi med begrepene? Bedre Skole, 2015 (1), 68-72.

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_1_2015/BS-0115-WEB_Mathe.pdf

Mathé, Nora Elise Hesby (2016). Students’ Understanding of the Concept of Democracy and Implications for Teacher Education in Social Studies . Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922. 10(2), s 271- 289

 

Totalt 515 sider

Publisert 23. mai 2016 15:03 - Sist endret 27. mai 2016 13:49