Pensum/læringskrav

Bøker

Sødal, Helje Kringlebotn (red): Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring. 3. utgave, 2009. Høyskoleforlaget. 4. utg. Kap 9.

Artikler tilgjengelig på nettet

Danielsen, Ruth: Reformasjonen i bilder: reformasjonsmaleren Lucas Cranach som didaktiker, 2004. Høgskolen i Østfold. Rapport 2004:1. Reformasjonen i bilder: reformasjonsmaleren Lucas Cranach som didaktiker.

: "Kapittel 3: «En dyp strøm i vår historie»" i NOU 1995-9: Identitet og dialog, 1995. NOU 1995-9.

Opsal, Miriam: "Lillebror får det som han vil". En empirisk studie av responser fra elever i den videregående skole på fortellingen fra Lukas 15, 11-32, sett i lys av Mikhail M. Bakhtin språkfilosofi og religionsdidaktisk teori., 2010. Lillebror får det som han vil.

Vestøl, Jon Magne: "Målrettet og allsidig bruk av internettressurser i religionsfaget" i Religion og livssyn 15 (1), 2003. ss. 38-44. http://www.religion.no/wp-content/uploads/tidsskrift/internettbruk303.html.

Artikler som finnes i tekstarkivet på It's Learning

Andreassen, Bengt-Ove: "Om konfliktperspektiver i religionsundervisningen" i Religion og livssyn 21 (1), 2009. ss. 30-36.

Bergh, Kirsti: "Eksplisitt og implisitt religionskritikk i Human-Etisk Forbund" i Religion og livssyn 23 (3), 2011. ss. 32-36.

Engelsviken, Tormod: "Kristendom i Afrika" i Religion og livssyn 18 (3), 2008. s. 18-24.

Myhre, Bjørn: "Bildet i religionsundervisningen, noen fagdidaktiske tanker" i Religion og livssyn 5 (2), 1993. ss. 5-12.

Ramstad, Mette: "I have a dream. Aktiv og variert bruk av IKT i KRL i grunnskolen" i Geir Afdal (red): IKT i læringsrommet. Rapport 2005, 2006. Høgskolen i Østfold. .

Skard Dokka, Trond: "Trekk fra Bibelens tolkningshistorie" i Religion og livssyn 19 (4), 2007. ss. 35-44.

Tollefsen, Torstein: "Ideen bak det ortodokse ikon" i Religion og livssyn 5 (2), 1993. ss. 13-16.

Winje, Geir: "Å lese kunstbilder som religiøse tekster" i Religion og livssyn 22 (3), 2010. ss. 11-16.

Artikler og kapitler i kompendiet

Ilsaas, tove: "Ord-indre bilde-handling" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 3, (4) 1991. s. 30-35.

Jørgensen, Camilla Stabel: "Skriftlige spor etter elevers lesing i religions- og livssynsfaget – en undersøkelse av elevers KRL-notater" i Dagrun Skjelbred & Bente Aamotsbakken: Faglig lesing i skole og barnehage, 2010. Novus Forlag. s. 141-162.

Leganger-Krogstad, Heid: "Dialogisk religionsundervisning" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 14, 2002. s. 24-29.

Mogensen, Kaj: "Symbolundervisning. Didaktikk til kristendomsfaget" i Prismet. Pedagogisk tidsskrift, (2) 1990. Universitetsforlaget. s. 64-72.

Myhre, Bjørn: "Hva bør filosofi i skolen være" i Prismet. Pedagogisk tidskrift 48, (2) 1997. Universitetsforlaget. s. 51-56.

Von der Lippe, Marie : "Scenes from a Classroom. Video Analysis of Classroom Interaction in Religious Education in Norway" i Ina ter Avest, Dan-Paul Jozsa, Thorsten Knauth, Javier Roson, Geir Skeie (red.): Dialogue and Conflict on Religion. Studies of Classroom Interaction in European Countries, 2009. Waxmann. s. 174-193.

Winje, Geir: "Å være digital i livssyn, religion og etikk (RLE)" i Hildegunn Otnes (red.): Å være digital i alle fag, 2009. Universitetsforlaget. s. 67-83.

Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen: I begynnelsen var fortellingen, 2011. Universitetsforlaget. ss. 57-75 (19 sider).

Hellemo, Geir: "Kristus i den kirkelige kunst" i Eggen, Renate Banschbach og Olav Hognestad: Kristusbilder. Kristustolkninger i litteratur, kirkekunst, musikk og film, 1992. Tapir Forlag. ss. 41-62 (22 sider).

Aas, Per Anders: Humanisme, 2011. Pax. ss. 197-212 (16 sider).

Publisert 14. sep. 2012 12:58 - Sist endret 14. nov. 2012 13:11