Pensum/læringskrav norsk

Bøker

Dysthe, O. : Ord på nye spor, 1993. Samlaget . s. 87-215.

Artikler og kapitler i kompendiet

Vurdering

Dysthe, Olga: "Mappevurdering som opplæringsform" i Tveit, Sverre: Elevvurdering i skolen, 2007. Universitetsforlaget. ss. 133-143.

Leirvåg, Unn og Mangelrød, Gry: "Erfaringer med mappervurdering i norsk skriftlig" i Tveit, Sverre : Elevvurdering i skolen, 2007. Universitetsforlaget. ss. 144-150.

Igland, Mari-Ann: "Mens teksten blir til: Lærarkommentarar og felles bearbeidingsprosjekt" i Dysthe, Olga : Dialog, samspel og læring, 2001. Abstrakt forlag. ss. 241-268.

Penne, Sylvi og Hertzberg, Frøydis : "Kap. 8 Vurdering av muntlige tekster" i Muntlige tekster i klasserommet: 2008. Universitetsforlaget. ss. 86-96.

Andrespråk/ Flerkultur

Selj, Elisabeth: "Kap. 6. Skriving når norsk er andrespråk" i Ryen, Else & Selj, Elisabeth: Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer, 2008. Cappelen Akademisk Forlag. ss. 131-156.

Golden, Anne & Kulbrandstad, Lise Iversen: "Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd. Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring" i Norsk som andrespråk, 2007. Novus AS. ss. 33-66.

Hvistendahl, Rita: "Unge lesere fra språklige minoriteter" i Bråten, I. (red.): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis, 2007. Cappelen Akademisk Forlag . ss. 147-167.

Grammatikk/ Språklære

Hertzberg, Frøydis: "Grammatikk?" i Mette Elisabeth Nergård og Ingebjørg Tonne: Språkdidaktikk for norsklærere, 2008. Universitetsforlaget. ss. 17-26.

Jansson, Benthe Kolberg: «Den gode praksisen på ungdomssteget» i Benthe Kolberg Jansson og Synnøve Skjong (red.): Norsk = nynorsk og bokmål. Ei grunnbok om nynorsk i skolen, 2011. Samlaget. s. 179–202.

Skriving

Øgreid, Anne Kristin : "Stjålen skrivefrihet? Om argumenterende skriving på ungdomstrinnet" i Nergård, Mette Elisabeth og Tonne, Ingebjørg : Språkdidaktikk for norsklærere, 2008. Universitetsforlaget. ss. 67-82.

Litteratur

Molloy, Gunilla: «Jag ryser när jag ser en bok» i Kåre Kverndokken (red.): Gutter og lesing, 2013. LNU/Fagbokforlaget. s. 33–45.

Skarðhamar, Anne-Kari: «Kap. 11. Å lese oppmerksomt» i Litteraturundervisning. Teori og praksis. 3. utgave, 2011. Universitetsforlaget. s. 71–99.

Publisert 21. mai 2014 09:16 - Sist endret 11. aug. 2014 13:46