Pensum/læringskrav pedagogikk

Pedagogikk

Bøker

Lærebøkene inneholder studielitteratur som inngår i begge emnene i PPU (3210/3310L og 3220).

Elstad, Eivind og Are Turmo (red): Læringsstrategier. Søkelys på lærerens praksis, 2006. Universitetsforlaget. Kap. 3.

Hovdenak, Sylvi S. : Utdanningssosiologi - fra teori til praksis i skolen., 2011. Trondheim: Tapir akademisk forlag. Kap. 4.

Postholm, May Britt og Dag Ingvar Jacobsen: Læreren med forskerblikk. Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter, 2011. Høgskoleforlaget. Kap 6 og 7.

Artikler og kapitler i kompendiet

Grunnleggende ferdigheter

Erstad, Ola : "I den pedagogiske praksisen" i Erstad, Ola: Digital kompetanse i skolen – en innføring, 2010. Universitetsforlaget. ss. 152-202 (50 sider).

Valdès, Guadalupe; Bunch, George; Snow, Catherine og Lee, Carol with Matos, Lucy: "Ch. 4. Enhancing The Development of Stuent’s Language(s)" i Darling-Hammond, Linda og Bransford, John: Preparing Teachers for a Changing World. What teacher should learn and be able to do, 2005. Jossey-Bass. ss.126-168 (44 sider).

Vurdering

Elstad, Eyvind og Kirsten Sivesind : "Kap. 1. OECD setter dagsorden" i Elstad, Eyvind. og Sivesind, Kirsten (red.): PISA – sannheten om skolen?, 2010. Universitetsforlaget. ss. 20-41 (21 sider).

Engh, Roar : "Kap. 7. Prosjekt bedre vurderingspraksis, nasjonale standarder og kjennetegn på måloppnåelse " i Vurdering for læring i skolen. På vei mot en bærekraftig vurderingskultur, 2011. Høyskoleforlaget. ss. 80-94 (14 sider).

Engh, Roar : "Kap. 16. Tilpasset opplæring og elevvurdering " i Vurdering for læring i skolen. På vei mot en bærekraftig vurderingskultur, 2011. Høyskoleforlaget. ss. 160-166 (7 sider).

Hattie, John: "Ch. 9. The contributions from teaching approaches – part I" i Visible Learning, 2009. Routledge . ss. 161 -199 (38 sider).

Roe, Astrid: "Kap. 9. Leseprøver" i Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen, 2011. Universitetsforlaget. ss. 172-200 (27 sider).

Smith, Kari : "Kap. 1. Samspillet mellom vurdering og motivasjon" i Dobsen, Svein; Eggen, Astrid Birgitte og Smith, Kari (red.): Vurdering, prinsipper og praksis. Nye perspektiver på elev- og læringsvurdering, 2009. Gyldendal Akademisk. ss. 23-38 (15 sider).

Stobart, Gordon : "Introduction" i Testing Times. The Uses and Abuses of Asessment, 2008. Routledge. ss. 1-11 (11 sider).

Throndsen, Inger; Hopfenbeck, Therese Nerheim; Lie, Svein og Dale, Erling Lars: "Teori" i Bedre vurdering for læring. Rapport fra «Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag», 2009. ss. 26-48 (22 sider).

Wiliam, Dylan : "Ch. 6. The Role of Formative Assessment in Effective Learning Environments" i Dumont Hanna; Istance, David og Benavides, Francisco (red): The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice, 2010. OECD Publishing. ss. 135 - 155 (20 sider).

Differensiering og tilpasset opplæring

Banks, James; Cochran-Smith, Marilyn; Moll, Luis; Richert, Anna; Zeichner, Kenneth; LePage, Pamela; Darling-Hammond, Linda og Duffy, Helen with McDonald, Morva: "Ch. 7. Teaching Diverse Learners" i Darling-Hammond, Linda. og Bransford, John: Preparing Teachers for a Changing World. What teacher should learn and be able to do, 2005. Jossey-Bass. ss. 232-274 (43 sider).

Tangen, Reidun: "Kap. 5. Elevsamtalens betydning for tilpasset opplæring" i Kvalitetsutvikling i tilpasset opplæring og spesialundervisning. Om forbedring av opplæringen for barn og unge med særskilte behov: Buli-Holmberg, Jorun. og Nilsen, Sven (red.), 2010. Universitetsforlaget. ss. 94-109 (16 sider).

Engen, Thor Ola: "Tilpasset opplæring: utkast til en faglig forståelse" i Berg, Grete Dalhaug og Nes, Kari (red.): Tilpasset opplæring – støtte til læring, 2010. Oplandske bokforlag. ISBN: ss. 51-68 (18 sider).

Minoritetsspråklige elever

Hauge, Ann-Magritt : "Kap. 1. Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter" i Den felleskulturelle skolen, 2007. Universitetsforlaget. ss. 21-42 (21 sider).

Hvistendahl, Rita : "Kap. 4. Elever fra språklige minoriteter i norsk skole" i Flerspråklighet i skolen, 2009. Universitetsforlaget. ss. 69-95 (26 sider).

Spesialpedagogikk

Lyster, Solveig-Alma H. og Jørgen Frost: "Kap. 11. Lese- og skriveopplæring på språklig grunnlag. Forebygging og vansker" i Spesialpedagogikk: Befring, Edvard og Tangen, Reidun (red.), 2009. Cappelen Akademisk . ss. 250- 273 (24 sider).

Befring, Edvard : "Kap. 16. Problematferd. Sosiale og emosjonelle vansker" i Befring, Edvard og Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, 2009. Cappelen Akademisk . ss. 372-391 (19 sider).

Skole og samfunn/ profesjonalitet

Bergem, Trygve : "Kap. 5. Møtet med elevene – et etisk perspektiv" i Læreren i etikkens motlys, 2011. Gyldendal akademisk. ss. 84-107 (24 sider).

Artikler tilgjengelig på nettet

Svenkerud, S., K. Klette & F. Hertzberg: "Opplæring i muntlige ferdigheter" i Nordic Studies in Education 01/2012, 2012. ss. 36-47 (12 sider). Opplæring i muntlige ferdigheter.

Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora: Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora, 2006. Oslo: NESH. Studentene skal gjøre seg kjenne med innholdet. Forskningsetiske retningslinjer .

Norsk Samfunnsvitenskapelige Datatjeneste (NSD), Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet. Norsk Samfunnsvitenskapelige Datatjeneste (NSD).

Vurdering for læring, 2010. Utdanningsdirektoratet. Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet. Vurdering for læring.

Fjørtoft, H: "Vurdering av muntlige ferdigheter" i Norsklæraren Nr 4 2009, 2009. 5 sider. Legges ut på ITL. Vurdering av muntlige ferdigheter.

Kjærnsli, M. og A. Roe: "Kapittel 1. PISA 2009-sentrale funn" i Kjærnsli, M. og A. Roe: På rett spor. Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009, 2010. Universitetsforlaget. Ss. 13-30 (18 sider). På rett spor.

Kjærnsli, M., R. V. Olsen og A. Roe: "Kapittel 12 Hva betyr PISA for norsk skole?" i Kjærnsli, M. og A. Roe: På rett spor. Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009, 2010. Universitetsforlaget. Ss. 237-243 (7 sider). På rett spor.

Bachmann, K. & Haug, P.: Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr. 62, 2006. Høgskulen i Volda. Kap 1 og 2 (54 sider). Forskning om tilpasset opplæring.

Cohen, E. G. and Lotan, R: "Producing Equal-Status Interaction in the Heterogeneous Classroom" i American Educational Research Journal, Vol. 32, No. 1, 1995. ss. 99-120 (21 sider). American Educational Research Journal.

Dale, E.L., Wærness, J.I. , Lindvig, Y.: Tilpasset og differensiert opplæring i lys av Kunnskapsløftet, Rapport 10/2005, 2005. ss. 10-112 (102 sider). Rapport 10/2005.

Solhaug, T. & Fosse, B. O.: "Tilpasset opplæring og likeverdige utdanningsmuligheter i en ny åpen ungdomsskole – en casestudie" i Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 2-2008, 2008. (12 sider). Tilpasset opplæring og likeverdige utdanningsmuligheter .

Publisert 21. mai 2014 09:16 - Sist endret 1. des. 2014 12:00