Pensum/læringskrav pedagogikk

* Finnes i bok.
** Finnes i kompendium.
*** Finnes som artikler på nett.

 

Vurdering

**Brevik, L., & Blikstad-Balas, M. (2014). Blir dette vurdert lærer? Om vurdering for læring i klasserommet. I E. Elstad & K.  Helstad K. (Red.): Profesjonsutvikling i skolen, Oslo: Universitetsforlaget.  (10 sider)

**Elstad, E., & Sivesind, K. (2010) OECD setter dagsorden. I E. Elstad & K. Sivesind, (Red.): PISA – sannheten om skolen?, Oslo: Universitetsforlaget. s. 20-41 (22 sider).

**Engh, R. (2011). Tilpasset opplæring og elevvurdering I Vurdering for læring i skolen. På vei mot en bærekraftig vurderingskultur. Kristiandsand: Høyskoleforlaget. s. 160-166 (7 sider).

Fjørtoft, H. (2009). Vurdering av muntlige ferdigheter i Norsklæraren Nr 4. (5 sider). 

(Legges ut på ITL – i faget Studieinformasjon og forelesninger – i mappen PPU3220).

*Hopfenbeck, T. N. (2014). Strategier for læring. Om selvregulering, vurdering og god undervisning. Kap. 2 og 3. Oslo: Universitetsforlaget (86 sider)

***Kjærnsli, M.,  &  Olsen, R. V. (2013). PISA 2012 – sentrale funn. I M. Kjærnsli & R. V. Olsen (Red.), Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, (side 13-23, til 1.5.). (10 sider)

***Olsen, R. V. (2013). Et likeverdig skoletilbud. I M. Kjærnsli & R. V. Olsen (Red.), Fortsatt en vei å gå.Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 12 (18 sider).

**Roe, A. (2011). Leseprøver. I Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget. (27 sider).

**Smith, K. (2009). Samspillet mellom vurdering og motivasjon. I S.Dobsen, A.B. Eggen & K. Smith (Red.):Vurdering, prinsipper og praksis. Nye perspektiver på elev- og læringsvurdering. Oslo: Gyldendal Akademisk. (15 sider).

**Stobart, G. (2008) Testing Times. The Uses and Abuses of Asessment. (Kapittel 1, introduction) London: Routledge. (11 sider).

***Throndsen, I., Hopfenbeck, T. N., Lie, S. & Dale, E. L. (2009). Teori. I Bedre vurdering for læring. Rapport fra «Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag». ss 26-33 til 2.2.2 (8 sider)

**Wiliam, D. (2010). The Role of Formative Assessment in Effective Learning Environments. I H. Dumont, D. Istance, & F. Benavides, (Eds.). The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice. OECD Publishing. ss. 135 - 155 (20 sider).

Totalt antall sider Vurdering 239 sider

 

Differensiering

*Aarseth, H. (2014). Lyst til læring eller «fit for fight»? Middelklassefamiliens læringskulturer. I H.B. Nielsen (Red.) Forskjeller i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. (19  sider)

**Banks, J., Cochran-Smith, M., Moll, L., Richert, A.,  Zeichner, K.,  LePage, P., Darling-Hammond, L., & Duffy, H. with McDonald, M. (2005). Teaching Diverse Learners. I L. Darling-Hammond, & Bransford, J., Preparing Teachers for a Changing World. What teacher should learn and be able to do. Jossey-Bass. (43 sider).

**Befring, E. (2009)  Problematferd. Sosiale og emosjonelle vansker. I E. Befring, & R. Tangen (Red.).Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (19 sider).

***Folkehelseinstituttet (2011). Bedre føre var – Psykisk helse: Helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger. Rapport 2011:10. Avsnittene 1.4.1 Barn og unge (s. 19-23), 2.3 Skolen (s 46-51) (11 sider)

**Fosse, B. O. (2014). Tilpasset opplæring, som begrep og virksomhet. I J. H. Stray & L. Wittek (Red.). Pedagogikk – en grunnbok. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (12 sider)

***Hegna, K. (2013). Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring – tapte nettverk og svekket skoletrivsel? Tidsskrift for Ungdomsforskning 13(1), 49-79. (30 sider)

*Godø, H. T. (2014). Skolemotstand: Betydninger av kjønn og relasjoner på ungdomstrinnet. I H.B. Nielsen (Red.) Forskjeller i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.(18 sider)

**Kolberg, K. E. (2014). De evnerike elevene. I E.K. Høihilder, &  L. G. Lingås (Red.). Pedagogikk 8.-13. Trinn. Profesjonsutdanning av lærere. Oslo: Gyldendal Akademisk (17 sider)

**Lyster, S-A. H. & Frost, J. (2009). Lese- og skriveopplæring på språklig grunnlag. Forebygging og vansker. I E. Befring, & R. Tangen (Red.).Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk. (24 sider).

*Nielsen, H. B. (2014). Nye perspektiver på kjønn og skole i forandring. I H.B. Nielsen (Red.) Forskjeller i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 208-215) (9 sider).

***Solhaug, T. &  Fosse, B. O. (2008) Tilpasset opplæring og likeverdige utdanningsmuligheter i en ny åpen ungdomsskole – en casestudie. I Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 2-2008. (12 sider). Tilpasset opplæring og likeverdige utdanningsmuligheter .

**Staksrud, E. (2013). Digital mobbing. Hvem, hva hvor, hvordan, hvorfor – og hva kan voksne gjøre? Oslo: Kommuneforlaget. Kap. 2 og 8 (22 sider)

**Tangen, R. (2010). Elevsamtalens betydning for tilpasset opplæring. I J. Buli-Holmberg & Nilsen, S. (Red.).Kvalitetsutvikling i tilpasset opplæring og spesialundervisning. Om forbedring av opplæringen for barn og unge med særskilte behov. Oslo: Universitetsforlaget. (16 sider).

**Valdès, G., Bunch, G., Snow, C., & Lee, C. with Matos, L. (2005). Enhancing The Development of Student’s Language(s).  I L. Darling-Hammond, & J. Bransford, Preparing Teachers for a Changing World. What teacher should learn and be able to do. San Fransisco: Jossey-Bass. (44 sider).

**Von Soest, T., &  Hyggen, C. (2013). Psykiske plager blant ungdom og unge voksne - hva vet vi om utviklingen i de siste årtiene? I T. Hammer, & C. Hyggen (Red.). Ung voksen og utenfor. Mestring og marginalitet på veil til voksenlivet. Oslo: Gyldendal Norske Forlag. (22 sider).

***Øya, T. og Vestel, V. (2014). Generasjonskløfta som forsvant. Et ungdomsbilde i endringTidsskrift for Ungdomsforskning , 14 (1), 99-133. (34 sider).

Totalt antall sider Differensiering: 352 sider 

 

Grunnleggende ferdigheter

**Silseth, K., Vasbø, K. B., & Erstad, O. (2012). Sosiale medier i undervisningen: Space2cre8 i et multietnisk klasserom. I T. E. Hauge & A. Lund (Red.) Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (22 sider).

*** Svenkerud, S., Klette, K., &  Hertzberg F. (2012): ).”Opplæring i muntlige ferdigheter.” Nordic Studies in Education 01/2012. ss. 36-47 (12 sider). 

Totalt antall sider Grunnleggende ferdigheter: 34 sider

 

Skole, samfunn og profesjonalitet

*Bråten, B. (2014). Gagns mennesker og gode liv: Utdanning i foreldres oppdragerstrategier. I H.B. Nielsen (Red.) Forskjeller i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. (18 sider).

*Hovdenak, S. S. (2011). Utdanningssosiologi – fra teori til praksis i skolen. Trondheim: Tapir akademisk forlag. Kap. 1 og 5  (28 sider)

**Kvernbekk, T. (2001). Erfaring, praksis og teori. I T. Kvernbekk (Red.), Pedagogikk og lærerprofesjonalitet. Oslo: Gyldendal Akademisk. (17 sider)

**Ohnstad, F. O. (2014). Læreres profesjonsetikk. Utvikling av profesjonsetisk skjønn og dømmekraft. I M.B.Postholm, &  T.Tiller (Red.). Profesjonsrettet pedagogikk 8-13. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (23 sider).

Totalt antall sider Skole, samfunn, profesjonalitet: 86 sider

 

Forskningsmetodologi

*Postholm, M. B. &  Jacobsen, D. I. (2011). Læreren med forskerblikk. Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Kristiandsand: Høgskoleforlaget. Kap 6 og 7. (38 sider)

 

Studenten må gjøre seg kjent med

Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora: Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora, 2006. Oslo: NESH. Studentene skal gjøre seg kjenne med innholdet. Forskningsetiske retningslinjer .

Norsk Samfunnsvitenskapelige Datatjeneste (NSD), Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet. Norsk Samfunnsvitenskapelige Datatjeneste (NSD).

Vurdering for læring, 2010. Utdanningsdirektoratet. Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet. Vurdering for læring.

 

Tilleggslitteratur (anbefalt lesing)

NOU 2010:7 (2010). Mangfold og mestring. Flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet.

 

 

 

Publisert 10. mai 2016 14:54 - Sist endret 19. aug. 2016 15:57