Pensum/læringskrav matematikk

Bøker

Brekke, G. (1995). Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk. Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter. http://bestilling.utdanningsdirektoratet.no/Bestillingstorg/PDF/59447_KAR_MAT_007_innmat.pdf 

(25 sider)

 

Olafsen, A.J og Maugesten, M (2015). Matematikkdidaktikk. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget  (kap 11 – 14)

 

Lee, C. (2006). Language for learning mathematics. Assessment for learning in practice. Open University Press. Tilgjengelig digitalt fra https://books.google.co.uk/books?hl=no&lr=&id=3e_sAAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=altitittel:+Language+for+Learning+Mathematics+-+Assessment+for+Learning+in+Practice+forfatter:C+forfatter:Lee&ots=bTNE_lLR5_&sig=6cw5GHXjZmkeCMdnXdx3IzhfFwY#v=onepage&q&f=false

(kap 3 - 4)

 

Artikler og bokkapitler (tilgjengelig digitalt eller i kompendiet)

Barwell, R.  (2009). Summing up: Teaching and learning mathematics in a multilingual world. I R. Barwell (red.). Multilingualism in mathematics classrooms. Global perspektivs, s. 161 – 180. Bristol: Multilingual matters.

Kirfel, C. (2014). Eksperimenter med funksjoner. I Tangenten (3) s. 38 – 42.

http://www.caspar.no/tangenten/2014/tangenten%203%202014%20nett.pdf

Nortvedt, G.A., & Vogt, G.O. (2012). Når matematikk blir vanskelig. Matematikkvansker i et elev- og undervisningsperspektiv. I E. Befring & R. Tangen (red.), Spesialpedagogikk,  s. 370-384. Oslo: Cappelen Damm AS.

Skovsmose, O. (1998). Undersøgelseslandskaber. I T. Dalvang. og Rohde V.: Matematikk for alle: Rapport fra Lamis 1. sommerkurs, Trondheim 6.-9. august 1998 , s. 24-37. Bergen: Landslaget for matematikk i skolen.

Wiliam, D. (2007). Keeping learning on track. I F.K.J. Lester (red.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning, s. 1053-1098. Charlotte, NC: Information Age.

 

Publisert 22. nov. 2017 16:16 - Sist endret 3. jan. 2018 13:42