Pensum/læringskrav norsk

Artikler og kapitler i kompendiet

Dysthe, O. (2007). Mappevurdering som opplæringsform. I S. Tveit (Red.), Elevvurdering i skolen. (s. 133-143). Oslo: Universitetsforlaget.

Golden, A. & Kulbrandstad, L. I. (2007). Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd. Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring. I NOA. Norsk som andrespråk, 2, 33–66.

Hertzberg, F. (2008). Grammatikk? I  M. E. Nergård  I. & Tonne (Red.), Språkdidaktikk for norsklærere. (s. 17-26). Oslo: Universitetsforlaget.

Hvistendahl, R. (2007). Unge lesere fra språklige minoriteter. I I. Bråten (Red.), Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. (s. 147-167). Cappelen Akademisk Forlag.

Igland, M-A. (2001). Mens teksten blir til: Lærarkommentarar og felles bearbeidingsprosjekt. I O. Dysthe (Red.), Dialog, samspel og læring. (s. 241-268). Abstrakt forlag.

Jansson, B. K. (2011). Den gode praksisen på ungdomssteget. I B. K. Jansson  & S. Skjong (Red.), Norsk = nynorsk og bokmål. Ei grunnbok om nynorsk i skolen. (s. 179-202). Samlaget.

Leirvåg, U. & Mangelrød, G. (2007). Erfaringer med mappervurdering i norsk skriftlig. I S. Tveit (Red.), Elevvurdering i skolen. (s. 144-150). Oslo: Universitetsforlaget.

Molloy, G. (2013). ’Jag ryser när jag ser en bok’. I K. Kverndokken (Red.), Gutter og lesing. (s. 33-45). LNU/Fagbokforlaget.

Penne, S. &  Hertzberg, F. (2008). Kap. 8. Vurdering av muntlige tekster. I S. Penne &  F. Hertzberg, Muntlige tekster i klasserommet. (s. 86-96). Oslo: Universitetsforlaget.

Selj, E. (2008). Kap. 6. Skriving når norsk er andrespråk. I E. Ryen & E. Selj, Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. (s. 131-156). Cappelen Akademisk Forlag.

Skarðhamar, A-K. (2011). Kap. 11. Å lese oppmerksomt. I A-K. Skarðhamar, Litteraturundervisning. Teori og praksis. (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.

Øgreid, A. K. (2008). Stjålen skrivefrihet? Om argumenterende skriving på ungdomstrinnet. I M. E. Nergård & I. Tonne, Språkdidaktikk for norsklærere. (s. 67-82). Oslo: Universitetsforlaget.

 

Artikler tilgjengelige på nettet

Berge, K. L. & Skar, G. (2015). Ble elevene bedre skrivere? Intervensjonseffekter på elevers skriveferdigheter og skriveutvikling. Rapport 2 fra NORM-prosjektet. Trondheim: Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Blikstad-Balas, M. & Hertzberg, F. (2015). Fra sjangerformalisme til sjangeranarki. Norsklæreren, 1, 47-51. Hentet fra http://issuu.com/norsklaereren/docs/norskl__reren__1.2015_lr

Bueie, A. (2015). Summativ vurdering i formativ drakt – elevperspektiv på tilbakemelding fra heldagsprøver i norsk. Acta didactica, 9(1). Hentet fra https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1300/1187

Kringstad, T. & Kvithyld, T (2013). Skriving på ungdomstrinnet. Fem prinsipper for god skriveopplæring. Bedre skole, 2, 71-79. Hentet fra http://www.skrivesenteret.no/uploads/files/BS-2-13_web_Kringstad_Kvithyld.pdf

Kringstad, T. & Lorentzen, V. (2014). Et ressurshefte om argumenterende skriving. Trondheim: Skrivesenteret. Hentet fra http://www.skrivesenteret.no/uploads/files/PDF/Argumenterende_skriving_BM_skjerm.pdf

Publisert 22. nov. 2017 16:18 - Sist endret 22. nov. 2017 16:18