Pensum/læringskrav pedagogikk

Bøker

Lærebøkene inneholder studielitteratur som inngår i begge emnene i PPU (3310L og 3220).

 

Elstad, Eivind og Are Turmo (red): Læringsstrategier. Søkelys på lærerens praksis, 2006. Universitetsforlaget. Kap. 2,4,6 og 7 (74s).

Hovdenak, Sylvi S. : Utdanningssosiologi - fra teori til praksis i skolen., 2011. Trondheim: Tapir akademisk forlag. Kap. 1,2,3 (31 sider).

Postholm, May Britt og Dag Ingvar Jacobsen: Læreren med forskerblikk. Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter, 2011. Høgskoleforlaget. Kap 4 og 5, ss 39-47 og 49-59 (20 sider).

Artikler og kapitler i kompendiet

Læringsteori

Bråten, Ivar og Anne Cathrine Turmann-Moe: "Den nærmeste utviklingssonen som utgangspunkt for pedagogisk praksis " i Bråten, I.: Vygotsky i pedagogikken, 1998 . Cappelen Akademisk Forlag . ss. 23- 143 (21 sider).

Helland, Turid: "Kap. 5. Vi lærer hele tiden" i Manger, T., S. Lillejord, T. Nordahl og T. Helland : Livet I skolen 1. Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, 2010. Fagbokforlaget. 119-151 (33 sider).

Imsen, Gunn : "Kap. 15. Følelser og motivasjon" i Imsen, G.: Elevens verden, 2005 . Oslo: Universitetsforlaget. ss. 375-410 (36 sider).

Mercer, Neil : "Kap. 3. Guidence Strategies " i Mercer, Neil : The Guided Construction of Knowledge. Talk amongst teachers and learners, 1995. Multilingual Matters ltd. . ss. 21-43 (23 sider).

Undervisningsteori

Bransford, John, Sharon Derry, David Berliner og Karen Hammerness: "Kap. 2. Theories of learning and their roles in Teaching " i Darling Hammon, L. og J. Bransford : Preparing Teachers for a Changing World. What teacher should learn and be able to do, 2005 . Jossey-Bass. ss. 40-87 (48 sider).

Klette, Kirsti: "Kap. 3. Lærernes klasseromsarbeid; Interaksjons- og arbeidsformer i norske klasserom etter Reform 97" i Klette, K.: Klasserommets praksisformer etter reform 97, 2003. Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt. ss. 39-76 (38 sider).

Elevkunnskap

Bø, Anne Kristin og Sylvi S. Hovdenak: "Faglig og personlig støtte: Om betydningen av en god relasjon mellom lærer og elev sett fra elevens ståsted" i Tidsskrift for Ungdomsforskning 2011, 11(1), 2011. ss. 69-85 (17 sider).

Wichstrøm, L: "Barns og unges psykiske helse" i Øyvind Kvello: Oppvekst. Om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø, 2008. Oslo: Gyldendal akademisk. s.395-430.

Klasseledelse

Hempel, Anders: "Kap. 4. Gruppkontakt og gruppklimat" i Chiriac, E. H. og A. Hempel: Handbok for gruppabete - att skapa fungerande grupparbeten I undervisning, 2005. Studentlitteratur. ss. 87-100 (14 sider).

Jern, Stefan: "Kap. 5. I grupparbete spelar rollerna roll" i Chiriac, E. H. og A. Hempel: Handbok for gruppabete - att skapa fungerande grupparbeten I undervisning, 2005. Studentlitteratur. ss. 103-121 (19 sider).

Holmberg, Jorunn B. : "Kap. 7. Lærerrollen og tilpasset opplæring" i Bjørnsrud, H. og S. Nilsen: Tilpasset opplæring – intensjoner og skoleutvikling, 2008. Gyldendal Akademisk. ss. 168-198 (31 sider).

Ogden, Terje : "Kap. 5. Undervisnings- og læringsledelse" i Ogden, T : Sosial kompetanse og problemadferd i skolen, 2009. Gyldendal akademisk. ss. 123-166 (44 sider).

Renkl, Alexander: "Ch. 14. Instruction based on examples" i Mayer, R. E. og P. A. Alexander: Handbook of Research on Learning and Instruction, 2011. Routhledge. ss. 272-295 (24 sider).

Wentzel Kathryn R. og Deborah E. Watkins: "Ch. 16. Instruction Based on Peer Interaction " i Mayer, R. E. og P. A. Alexander: Handbook of Research on Learning and Instruction, 2011. Routhledge. ss. 322-343 (22 sider).

Dannelse og demokrati

Stray, Janicke Heldal : "Kap. 6. Undervisning og demokratisk medborgerskap" i Stray, J.H.: Demokrati på timeplanen, 2011. Fagbokforlaget. ss. 105-122 (18 sider).

Artikler tilgjengelig på nettet

Elevkunnskap

Olweus, Dan og Cecilia Solberg: "Mobbing blant barn og unge" i 2006. Barne- ungdoms- og familiedirektoratet. (19 sider). Mobbing blant barn og unge.

Forskningsmetodologi

McDonald, Connor et al : "The ISI Classroom Observation System: Examining the Literacy Instruction Provided to Individual Students" i Educational Researcher. Vol 38. No 2, 2009. 85-99. (14 sider). The ISI Classroom Observation System.

Skole og samfunn/profesjonalitet

Roald, Knut: "Organisasjonslæring i skolar. Teoretiske og praktiske eksempler" i 2008. (14-36). 22s. Organisasjonslæring i skolar.

Publisert 18. nov. 2013 13:36 - Sist endret 25. nov. 2013 11:58